موضع اصولی دمشق درباره رقه

هر چند دولت سوریه خارج شدن رقه از کنترل گروه تروریستی داعش را مثبت تلقی کرد اما در عین حال اعلام کرده است دمشق زمانی رقه را آزاد شده می‌داند که ارتش سوریه وارد آن شده و پرچم ملی این کشور بر فراز این شهر برافراشته شود.
محمد رامز ترجمان، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در گفتگو با اسپوتنیک اعلام کرد که دولت سوریه تنها اراضی‌ای را که نیروهای ارتش سوریه وارد آن بشوند و پرچم ملی این کشور را بر فراز ساختمان‌های آن شهر برافراشته سازند، "منطقه آزادشده" می‌داند.
وی تصریح کرد که آنچه در رقه رخ می‌دهد و همچنین خروج اعضای گروه تروریستی داعش از این شهر، امری مثبت است اما ضروری است که نیروهای سوریه وارد این شهر شوند و داعش یا هر کدام از سازمان‌ها یا گروه‌های تروریستی دیگر از آن خارج شوند.
از سوی دیگر معاون دبیرکل حزب حاکم سوریه که جهت سرکشی از برخی روستاهای آزادشده و تحت کنترل ارتش این کشور، به جنوب استان رقه رفته بود، اظهار داشت: «این استان پرخیر و برکت، به زودی با کمک ارتش و نیروهای مسلح که در حال حماسه‌آفرینی هستند، به آغوش میهن بازخواهد گشت.»


درحال حاضر نیروهای وابسته به آمریکا وارد رقه شده‌اند. در واقع، این نیروها را مسلح کرد و از آنها پشتیبانی هوایی به عمل آورد و اطلاعات عملیات هوایی را به آنها داد. آمریکا و نیروهای وابسته این کشور یک نوع توافقی با داعش انجام دادند و عملا نیروهای وابسته به آمریکا جایگزین داعش در رقه شدند. لذا می‌توان گفت که رقه دست به دست شد و آزاد نشد. دولت سوریه حق دارد که نسبت به حاکمیت خودش بر استان و شهر رقه تاکید داشته باشد و حتی اقدام عملی کند. دولت سوریه باید با روسیه هم مذاکره کند تا مسکو به آمریکا فشار وارد کند تا رقه به معنای واقعی آزاد شود. اخیرا مسکو از واشنگتن به خاطر فراری دادن سران داعش و خانواده‌های آنها از رقه انتقاد کرد.
به نظر می‌رسد که یک نوع توافق نیم‌بندی بین روسیه و آمریکا صورت گرفته باشد. آمریکا مایل است که کنترل رقه را در اختیار خودش داشته باشد و ارتباط شرق سوریه با غرب عراق را به نحوی در دست داشته است. به احتمال زیاد، آمریکا به دنبال تاسیس پایگاه نظامی خودش در رقه است که این موضوع قطعا مورد مخالفت جدی دولت دمشق است.
دولت و نیروهای ارتش سوریه همچنان که توانست با حمایت نیروهای مقاومت سایر نقاط سوریه را از دست تروریست‌های تکفیری آزاد کند، باید آزادسازی رقه را نیز در دستور کار قرار دهد.