تجمعات علیه غلامی سازماندهی شده است!

آفتاب‌یزد- گروه سیاسی: تا به حال سابقه نداشته است، اینکه به‌محض معرفی یک وزیر، یک موج عجیب علیه او در شبکه‌های مجازی به راه بیفتد و عده‌ای پلاکارد به‌دست بگیرند و به‌خاطر این انتخاب سخن بگویند. اتفاقی که حالا برای منصور غلامی (رئیس دانشگاه بوعلی) وزیر پیشنهادی علوم افتاده است. از همان زمانی که زمزمه‌های معرفی او به‌عنوان وزیر پیشنهادی شنیده شد، موج انتقاد علیه وی نیز شکل گرفت. اوایل عده‌ای از دانشجویان بوعلی، او را متهم به مدیریت امنیتی کرده یا معتقد بودند که او شاکی شخصی برخی از دانشجویان بوده است. کم‌کم فیلم‌ها و تصاویری از او به نمایش درآمد که مثلا در اعتراض به سخنرانی یک دانشجو که علیه وی اظهاراتی بیان می‌کند، تلاش دارد او را به پایین بکشد و در آخر، جلسه را به حالت قهر ترک می‌کند. بعضی‌ها هم او را از نزدیکان اصولگرا و یاران قالیباف و... معرفی کردند. حمایت جانانه یکی از اصولگرایان از او این گمانه را تقویت کرده است. راست یا دروغ، همه این ادعاها باعث شد تا این روزها یک موج دانشجویی عجیب به همراه تجمعات متعدد دانشجویی در مورد معرفی غلامی به‌عنوان وزیر علوم شکل بگیرد. پلاکاردهایی که می‌گویند خلف‌وعده شده است.
اما در این بین موضع‌گیری مجلس به‌ویژه اعضای فراکسیون امید در قبال اعتراضات و تجمعات جای پرسش دارد، اینکه آیا صدایی که امروز از این دانشجویان معترض شنیده می‌شود تاثیری در رای نمایندگان مردم خواهد داشت؟ و آیا همه چیز همان مباحثی است که در بین تجمعات دانشجویی گفته می‌شود؟ در حالیکه برخی چهره‌های فراکسیون امید بعضا حرف‌های ناامیدکننده‌ای از وزارت غلامی می‌زنند برخی هم او را گزینه‌ای مطلوب می‌دانند... آیا این تجمعات تاثیری در این دودلی خوب یا بد بودن وزیر علوم در دل فراکسیون امید گذاشته؟ در جست‌وجوی پاسخ این پرسش‌ها با علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید مجلس به گفتگو نشستیم.
**
آقای رحیمی! این روزها جو دانشگاه‌ها به نفع آقای غلامی نیست. شاهد تجمع‌های مختلف دانشجویی هستیم و در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌ها و کلیپ‌هایی در انتقاد از وزیر پیشنهادی علوم منتشر شده است، در چنین شرایطی که دانشجویان فریاد اعتراض سر می‌دهند، موضع فراکسیون امید چیست؟


در فراکسیون امید بر سر وزارت آقای غلامی تعداد مخالف و موافق یکسان است. منتهی این موضوع متاثر از جو بیرون مجلس که شما نیز بدان اشاره کردید، نیست. بلکه براساس برداشت و دریافت شخصی اعضای فراکسیون است، جلساتی هم با آقای غلامی برگزار شده، اما در حال حاضر برآورد نهایی فراکسیون را نمی‌توان شرح داد، چراکه نظرات اعضا در حالت کلی به‌صورت 50-50 است، عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف‌اند .
**
برخی مدعی هستند که غلامی با شکایات شخصی‌اش، با چند دانشجو برخورد کرده است. عده‌ای هم می‌گویند که او خیلی دانشگاهی نیست. آیا در بین اعضای فراکسیون بحثی راجع به بُعد امنیتی مدیریت او در دانشگاه‌ها شده است؟
خیر! موضوع امنیتی بودن مدیریت وی در فضای بیرون مطرح است. مخالفت‌های فراکسیون نسبت به ایشان بیشتر در بحث مدیریتی و سوابق اجرایی اوست و بحث‌های سیاسی کمتر در آن مطرح است. مخالفت‌های ما نیز بر اساس جو فعلی شبکه‌های اجتماعی نیست. به بیانی دیگر مخالفان غلامی در فراکسیون امید، انتظار برنامه‌های قوی‌تری از ایشان داشتند .
**
آقای رحیمی! قبول دارید وزارت علوم در جایگاهی است که شرط اول مقبولیت وزیر و وزارتخانه‌اش باید رضایت جامعه دانشجویان و اساتید باشد؟ با توجه به اینکه غلامی مقبولیت همه دانشجویان بوعلی را ندارد و از طرفی این روزها تجمعات مختلف دانشجویی را نیز در دانشگاه‌های مختلف شاهد هستیم و حتی نامه‌هایی سرگشاده خطاب به روحانی در اعتراض به معرفی غلامی نوشته شده است، این سوال پیش می‌آید که چرا دولت چنین گزینه‌ای را انتخاب کرد و چرا مواضع فراکسیون امید در قبال او نامشخص است؟
حقیقت این است که ما هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم. اما همانطور که شما هم اشاره کردید بخش دانشگاهی کشور متشکل از دانشجویان و اساتید است و صدای اساتید را هم باید بشنویم.
**
آیا پیام دانشجویان را شنیدید؟
بله؛ صدای دانشجویان به‌خوبی شنیده شد و به‌نظر می‌آید که این تجمعات و واکنش‌ها نیز خیلی سازمان‌یافته صورت گرفته است، اما صحبت ما این است که دانشجویان بوعلی یا دانشگاه‌های دیگر اگر مطلبی درباره ایشان دارند به جای فضاسازی، مستنداتشان را به مجلس و نمایندگان ارائه دهند.
**
یعنی تا به حال ارائه نداده‌اند؟
چرا مستنداتی به مجلس ارائه شده است، اما بحث این است که تداوم ارائه این مستندات خیلی بهتر از فضاسازی‌هایی مثل اینکه دانشجویی در فلان شهر علیه ایشان صحبت کند، در حالی که یک بار هم ایشان را ندیده است و او را نمی‌شناسد .
**
به مستنداتی که به فراکسیون ارائه شده توجه می‌شود؟
در حدی که این مستندات داده شده به آن توجه هم کرده‌ایم اصلا به‌دلیل همین مستندات است که بخشی از نمایندگان با آقای غلامی مخالفت دارند، اما علی‌رغم این مستندات، دفاعیات آقای غلامی بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود. مخصوصا در روزهایی که با فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مختلف جلساتی دارند. از همین رو دفاع ایشان خیلی مهم ‌است.
به شما اطمینان می‌دهم، مستندات در حدی که ارائه شده، تاثیرات خودش را هم گذاشته است. اما این موضوع به این معنا هم نیست که مستندات، باعث نظرسازی ما شده‌اند، بلکه ما منتظریم در یک مواجهه جدی، آقای غلامی به این مستندات و ادعاهایی که دانشجویان مطرح کردند پاسخ دهد.
**
آقای رحیمی! اگر یکسری مسائل را به‌صورت پازل کنار هم بگذاریم؛ مثل حمایت قاطعی که اصولگرایان از غلامی دارند یا اینکه برخی از مقامات کنونی دانشگاه آزاد در دفاع از غلامی بیانیه می‌دهند و اظهارنظر می‌کنند به نظر می‌رسد شما به‌عنوان یک عضو فراکسیون اصلاح‌طلب باید احساس نگرانی ‌کنید.
این حمایت‌ها نیز نشات گرفته از همان جو اعتراضی دانشجویان علیه غلامی است یعنی همه چیز صرفا در یک فضای دوقطبی دانشگاه قرار گرفته است. درحالی که در فضای سیاسی هیچ اصولگرایی از غلامی حمایت نکرده و بر عکس در این طرف، برخی از اصلاح‌طلبان ریشه‌دار از وزیر علوم حمایت می‌کنند، بنابراین نمی‌توان از بُعد سیاسی این موضوع را دید.
البته در بُعد دانشجویی مخالفت‌ها با ایشان زیاد است، اما فضای اساتید، هیئت‌علمی و... را نیز باید بررسی کرد تا دید، اساتید سراسر کشور چه نظری نسبت به او دارند.
**
مگر نظریات دانشجویان مهم نیست؟
مطمئنا مهم است. نظریات دانشجویان رکن اصلی در این قضیه است. من نمی‌گویم این تجمعات و اعتراضات مهم نیست، اما می‌خواهم بگویم ما می‌خواهیم تا صدای همه شنیده شود، روسای دانشگاه‌ها از حوزه مدیریتی و اعضای هیئت علمی از حوزه علمی باید سخن بگویند.
اما در این قضیه، صدای دانشجویان شنیده شده و به قدرکافی هم روی نمایندگان و هم روی فراکسیون‌ها تاثیر گذاشته است.
جا دارد به این سازماندهی قوی گروه‌های دانشجویی تبریک بگوییم. اینکه در یک فرصت کوتاه توانستند چنین تاثیری بگذارند جای ستایش دارد، اما می‌خواهم بگویم که دانشجویان از این پس به مستندات بیندیشند و اساتید هم اگر مستندی دارند ارائه دهند تا ما بر اساس استدلال‌های حقوقی موضوع وزیر علوم را بررسی کنیم .
**
ظاهرا به‌خاطر تعامل مجلس با دولت قرار است به آقای غلامی هم رای مثبت بدهید؟
ما بر اساس سوابق و دفاعیات غلامی اقدام می‌کنیم. اصلا بحث گروکشی از حسن روحانی نیست، قصد تقابل نیز نداریم و هدف نیز این است تا وزارتخانه‌ای که چندین ماه از دولت عقب مانده بالاخره بتواند به سرمنزل مقصود برسد.