کابینه تکمیل شد

آرمان- محمد طاهری‌جو: پازل دولت دوازدهم با رای اعتماد به دو وزیر دیگر تکمیل شد. رضا اردکانیان و منصور غلامی که پس از ماه‌ها اداره شدن وزارت نیرو و علوم به عنوان گزینه‌های تصدی مدیریت این وزارتخانه‌ها از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شدند، رای اعتماد نمایندگان را کسب کردند. اردکانیان آن‌گونه که پیش‌بینی می‌شد مسیر سختی نداشت و غلامی هم با وجود مخالفت‌های شدید فعالان دانشجویی توانست رای قابل توجهی از مجلس کسب کند.
موافقان و مخالفان
دبیر فراکسیون نمایندگان ولایی عباس گودرزی در حمایت از غلامی گفت: در جلسات مشترک با ایشان، غلامی نشان دادند ادبیات انقلاب را دارند و رفتار می‌کنند. برای مجلس گرایش یک وزیر به سمت توسعه غربی و یا گرایش به فرهنگ اسلامی مهم است. به گزارش ایسنا حبیب‌ا... دهمرده نماینده زابل غلامی را فردی متدین ولایی با سابقه مدیریتی و دارای اعتدال در مشی دانست و گفت: آقای غلامی به منویات رهبری به اقتصاد مقاومتی و استفاده از مدیران شایسته و شایسته سالاری معتقد است. قاسم احمدی لاشکی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم گفت: ایشان را که ترامپ به مجلس معرفی نکرده است بلکه دکتر روحانی ایشان را به ما معرفی کرده است. سیده حمیده زرآبادی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم صحبت می‌کرد، خطاب به رئیس جمهور،‌ گفت: حرف و وعده‌های شما اجرایی نشد و اکنون نوبت به دانشگاه رسیده است. نماینده مردم قزوین در مجلس افزود: حتی یک بار هم در برنامه وزیر پیشنهادی علوم از واژه استقلال استفاده نشده است. عبدالکریم حسین‌زاده نیز در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم گفت: بنده مخالفتم از سر دلسوزی برای نظام، کشور و دانشگاه است. شخصی که مدیریت دانشگاه همدان را بر عهده داشته و توان مدیریتی قابل توجه هم نداشته است و رضایت دانشجویان را هم نداشته چگونه می‌تواند نارضایتی‌های دانشجویان را برآورده کند؟ جهانبخش محبی‌نیا گفت: من از آقای غلامی به خاطر پذیرش این مسئولیت گله‌مندم، اگر ایشان پیش‌نماز مجلس می‌شد پشت سرش نماز می‌خواندم اما برنامه‌اش، برنامه نیست و تنها برخی اسناد بالادستی است که ذکر شده است. وی با کنایه به حداد عادل افزود: من متاسفم به عنوان کسی که ۱۵ سال در دانشگاه آزاد عضو هیات علمی هستم، سرفصل دروس ریاست و جامعه شناسی را کسی تنظیم می‌کند که تخصص فلسفه دارد. عبدا... رضیان در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: با بروز خشکسالی‌های پی درپی مساله آب بیش از پیش اهمیت یافته است. اردکانیان با زیر و بم مسائل مربوط به آب کشور کاملا آشنا و سال‌ها در بالاترین سطح مسئولیتی در وزارت نیرو تجربه کاری دارد. محمدعلی وکیلی در در جلسه عصر مجلس با اشاره به سوابق بین‌المللی و تخصص رضا اردکانیان اظهار داشت: این سوابق و تجارب ما را امیدوار به حل چالش‌های حوزه آب و انرژی می‌کند. وکیلی ادامه داد: از دولت می‌خواهیم لایحه تاسیس وزارتخانه انرژی، آب و محیط‌ زیست را به مجلس بدهد. عبدالرضا هاشم‌زایی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: آقای اردکانیان یک شخصیت ملی است که محدود در جغرافیا نیست و تصمیماتش نیز تصمیمات ملی و بر مبنای علمی خواهد بود. سیدرضی نوری در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: زمانی که اردکانیان در دو سال آخر دوران اصلاحات مسئولیت در وزارت نیرو داشت، مشکلاتی در مدیریت آب به ویژه در استان‌ها به وجود آمد. همایون یوسفی در مخالفت با اردکانیان گفت: تغییرات اقلیمی از جنوب غرب ایران یعنی خوزستان وارد کشور شده که اگر به آن توجه نشود به کل فلات ایران تسری پیدا می‌کند.
دفاع غلامی و اردکانیان


منصور غلامی در دفاع از خود در جلسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من فرزند جهاد سازندگی،‌ جهاد دانشگاهی و نهادها و تشکل‌های علمی هستم و خدمت را از پایین‌ترین سطوح آغاز کرده‌ام. وزیر پیشنهادی علوم با تاکید بر لزوم استقلال دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد: با وجود آنکه برآمده از جریان اصلاحات هستم معتقدم اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌توانند دور یک میز با تکیه بر قانون، حق و مدارا بنشینند و برای ایران بکوشند. تلاش می‌کنم گوش شنوا برای نقدها و حرف‌ها باشم و چشم بر حقیقت نبندم. وی تاکید کرد با انتقادات مطرح شده احساس همدلی می‌کند، اگرچه براساس پیشینه‌ خود را مصداق آن نمی‌داند. غلامی افزود: ایجاد فضای ضابطه‌مند،‌ امن سازی محیط دانشگاه برای رونق دادن به فعالیت‌های قانونمند فرهنگی،‌ اجتماعی و سیاسی و اجتناب از برخوردهای سیاسی با رویکرد امنیتی از دیگر برنامه‌های من است. هیچ تشکلی به شرط رعایت قانون نباید با محدودیت فعالیت روبه‌رو باشد. وزیر پیشنهادی نیرو نیز با تاکید بر تدوین سند جامع آب کشور گفت: بنده به عنوان یک کارشناس بین‌المللی در یک دهه گذشته برنامه آب و محیط‌ زیست بیش از ۴۶ کشور دنیا چه در حال توسعه و چه برخی کشورهای در حال توسعه را بررسی کرده‌ام. اردکانیان افزود: نه تنها به هیچ وجه ناامید نیستم بلکه کاملا امیدوار و خوشبین هستم. اردکانیان گفت: سدهای در حال طراحی و ساخت بر مبنای داده‌های معتبر هیدرولوژیک، تغییرات اقلیمی، توجیه اقتصادی، ارزیابی آثار زیست محیطی و افزایش ظرفیت آب مورد بازنگری قرار می‌گیرد. وزیر پیشنهادی نیرو با تاکید بر تامین پایدار آب شرب سالم و بهداشتی مورد نیاز آحاد جامعه به‌ویژه روستاها و جوامع عشایری گفت: باید آب موجود را درست و صحیح مصرف کنیم و کم‌توجهی به نوع و الگوی مصرف، نه انتقال آن و نه عدم انتقال چاره است و این امر مستلزم بررسی و مطالعه دقیق و در عین حال سریع است. وی تاکید کرد: پروژه سد گتوند از جمله پروژه‌هایی است که با اتکا به ظرفیت‌های کارشناسی ذیصلاح در مورد آن پیگیری‌ها را انجام خواهیم داد.
اجماع و بلاتکلیفی
بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید پیش از جلسه رای اعتماد اظهار کرد: در حالی که اعضای فراکسیون به صورت صد در صد به آقای اردکانیان رای دادند برای تصمیم‌گیری در مورد آقای غلامی سه بار -یک بار برای موافقت، یک بار برای مخالفت و یکبار برای سپردن این تصمیم به اعضا- رای گیری شد که در نهایت موافقت با آقای غلامی کمترین رای را به دنبال داشت. وی بیان کرد: فراکسیون امید با توجه به انتقادات جامعه دانشگاهی و دانشجویان به وزیر پیشنهادی علوم برای حمایت از وی به اجماع نرسید. مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلان هم با اشاره به جلسه ‌این فراکسیون گفت: در جلسه مجمع عمومی فراکسیون مستقلان که با حضور ۴۶ نفر از نمایندگان برگزار شد، اعضای فراکسیون با ۹۱ درصد به تصدی وزارت نیرو از سوی اردکانیان و با ۵۲ درصد به تصدی وزارت علوم توسط غلامی رای مثبت دادند. لاهوتی خاطرنشان کرد: بر این اساس نظر فراکسیون مستقلان در مورد هر دو وزیر پیشنهادی علوم و نیرو مثبت خواهد بود. سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی در مورد جمع‌بندی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در این فراکسیون اظهار داشت: در جلسه صبح فراکسیون نمایندگان ولایی از اعضای فراکسیون رای‌گیری انجام شد که اکثریت اعضا موافقت کردند به آقای اردکانیان و غلامی رای اعتماد دهند.
رای اعتماد
در نهایت پس از یک هفته چالش‌های سنگین و رفت و آمد غلامی و اردکانیان به مجلس هر دو موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شدند. از مجموع 276 رای ماخوذه غلامی توانست 180 رای موافق کسب کند. همچنین 82 نماینده رای مخالف و 14 نماینده رای ممتنع به او دادند. اردکانیان نیز توانست 225 رای موافق از 276 رای ماخوذه را به خود اختصاص دهد. 38 نماینده به او رای مخالف دادند و 13 نفر هم رای ممتنع داشتند. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به غلامی و اردکانیان و آرزوی توفیق برای آنها گفت: امیدورام وزرای علوم و نیرو در کارشان موفق باشند و نکات مورد اشاره نمایندگان و ملاحظات آنها را در مسیر اجرا مورد توجه قرار دهند.
حاشیه‌های جلسه
جلسه علنی صبح دیروز مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ساعت ۸:۱۵ صبح به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۰۰ نماینده آغاز شد و دقایقی بعد رئیس‌جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود به همراه جمعی از اعضای کابینه وارد مجلس شد. تریبون جلسه علنی در آغاز در اختیار رئیس جمهور قرار گرفت که در میانه سخنان وی و در جایی که او به بد عهدی‌های آمریکا در مسائل بین‌المللی اشاره می‌کرد، ابطحی نماینده خمینی شهر فریاد مرگ بر آمریکا سر داد و تعدادی دیگر از نمایندگان هم او را همراهی کردند. رئیس‌جمهور پس از سخنرانی مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت و با مشایعت آنها از جلسه علنی مجلس خارج شد. در این بین مذاکره اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس با رئیس جمهور به چشم می‌خورد. در این جلسه جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، وزرای دفاع، اطلاعات، نفت، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، معاون علمی و معاون پارلمانی ریاست جمهوری نیز حضور داشتند. جهانبخش محبی‌نیا که در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم سخنرانی می‌کرد با انتقاد از برخی اظهارات در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو گفت: خدا را شکر که ما نعمت رئیس دولت اصلاحات و هاشمی را داریم که برخی با موافقت با آنها به نان و برخی با مخالفت با آنها به نوا برسند. جلسه نوبت صبح پیش از ساعت ۱۲ و پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم به پایان رسید و ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو به جلسه نوبت عصر موکول شد. پس از پایان بررسی صلاحیت‌ها، رئیس مجلس آغاز رای‌گیری برای وزرای پیشنهادی علوم و نیرو را اعلام کرد و در این حین وزرای پیشنهادی و همچنین سایر اعضای کابینه که در جلسه علنی حضور یافته بودند مجلس را ترک کردند.