کاهش اصطکاک با رسانه‌ها مولفه‌های امنیت ملی ‌را تقویت می‌کند

شمخانی در اختتامیه نمایشگاه مطبوعات:
کاهش اصطکاک با رسانه‌ها مولفه‌های امنیت ملی ‌را تقویت می‌کند
آرمان: رویکردهای متفاوتی به بحث رسانه و امنیت ملی وجود دارد؛ یکی رویکرد و نگاهی حداقلی دارد و دیگری رسانه‌ها را عامل تقویت منافع ملی می‌داند. روز گذشته دبیر شورای عالی امنیت ملی در این مورد تاکید کرد: به میزان کاهش اصطکاک دولت و حاکمیت با رسانه‌ها و واگذاری امور نظارت بر تخلفات حرفه‌ای رسانه‌ها به نهادهای صنفی حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیر اعتماد متقابل میان حاکمیت و رسانه‌ها تقویت خواهد شد و با رشد سرمایه اجتماعی و سپس انسجام اجتماعی شاهد تقویت مولفه‌های امنیت ملی خواهیم بود. دریابان علی شمخانی در اختتامیه نمایشگاه مطبوعات اظهار داشت: از اینکه در طول هفته جاری برای دومین‌بار توفیق حضور در جمع پرنشاط و صمیمی فرهیختگان حوزه رسانه کشور حاصل شد، بسیار خرسندم. از این فرصت استفاده می‌کنم و از همه رسانه‌های مسئول و متعهد کشور که در طول سال‌های پر فرازونشیبی که پشت سر گذاشتیم، همکار و همراه تاثیرگذار و ارزشمندی برای نهاد امنیت ملی کشور بودند، سپاسگزاری و قدردانی می‌نمایم و امیدوارم که با تداوم این همکاری به ما بیش از گذشته برای خدمتگزاری به ملت شریف ایران مساعدت داشته باشند. او با بیان اینکه حضور و سخنرانی من در این مراسم به‌صورت طبیعی تداعی‌کننده ارتباط وثیقی است که میان رسانه و امنیت ملی وجود دارد، گفت: در این فرصت محدود تلاش خواهم کرد که به بخشی از تاثیر و تاثرات متقابل این دو حوزه بر یکدیگر اشاره کنم.
تعالی سرمایه‌ انسانی


دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به ‌اینکه بدون گفت‌وگو، مفاهمه و اقناع‌سازی نمی‌توان به ‌ایجاد بستر تعالی در جامعه امیدوار بود، تاکید کرد: امرونهی در پاره‌ای موارد می‌تواند موجب شکل‌گیری آرامش و نظمی تصنعی در جوامع شود، اما به‌طور قطع تعالی سرمایه‌های انسانی را به‌دنبال نخواهد داشت. وی افزود: رسانه‌ها محور و پیشران اصلی برای ایجاد فضای گفت‌وگو و تعالی و زمینه‌ساز نشاط و انسجام اجتماعی هستند. از جایگاه مسئول نهاد امنیت ملی کشور و به‌عنوان فردی که به موضوعات سیاسی، دفاعی و امنیتی اشراف دارد، معتقدم که بدون ارائه تعریف مشخص از مسئولیت‌های متقابلی که حاکمیت و رسانه نسبت به یکدیگر دارند، نمی‌توان زمینه ‌ایفای نقش حداکثری رسانه‌ها در حوزه تامین منافع ملی را فراهم نمود. وی تاکید کرد: به میزان کاهش اصطکاک دولت و حاکمیت با رسانه‌ها و واگذاری امور نظارت بر تخلفات حرفه‌ای رسانه‌ها به نهادهای صنفی حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیر اعتماد متقابل میان حاکمیت و رسانه‌ها تقویت خواهد شد و با رشد سرمایه اجتماعی و سپس انسجام اجتماعی شاهد تقویت مولفه‌های امنیت ملی خواهیم بود. این حرکت ضمن آنکه آزادی مسئولانه رسانه‌ها را شکل می‌دهد، از امنیتی شدن حوزه فرهنگ که قطعا ضد انسجام اجتماعی و به‌تبع آن ضد امنیت ملی است، جلوگیری خواهد کرد.
کاهش سرمایه اجتماعی
شمخانی خاطرنشان کرد: همه ما بر این باور اشتراک نظر داریم که فساد اقتصادی مهم‌ترین عامل کاهش سرمایه اجتماعی و مانع اصلی رشد و پیشرفت اقتصادی است. ریشه‌های شکل‌گیری و خانه‌‌نشین شدن فساد در عدم پاسخگویی، عدم شفافیت، دور زدن قانون، رانت اطلاعاتی، برخوردهای سلیقه‌ای و تبعیض‌آمیز و باند‌بازی و فامیل‌سالاری است. طبیعتا اگر انسان عالم را محضر خدا بداند، در این عرصه، معصیت و فساد نمی‌کند، اما اگر فرد یا جریانی از این فضا فاصله گرفت و احساس کرد که می‌تواند حیاط خلوتی را برای فرار از پاسخگویی و بی‌قانونی و... ایجاد کند، زبان رسانه باید وارد میدان شود.