وعده رئیس جمهور برای سپرده گذاران موسسات مالی

رئیس جمهور بعد از  جلسه روز گذشته سران  سه قوه درباره مشکلات مال باختگان موسسات اعتباری ضمن تاکید بر تسریع در حل این مشکلات گفت: بانک مرکزی محذوراتی دارد و نمی‌توان گفت که از پول بانک مرکزی برای حل این مشکلات استفاده کند. البته برای این مسائل می‌توان اعتباراتی در نظر گرفت.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور در جمع خبرنگاران درباره اهداف برگزاری جلسه سران سه قوه، بررسی مشکل مال باختگان موسسات اعتباری را یکی از موضوعات جلسه سران سه قوه برشمرد و گفت: در این خصوص اولاً این که پیش از این مجوز چنین مؤسساتی را دستگاه‌های مختلف می‌دادند، بنابراین اگر از این به بعد، این مؤسسات صرفاً از بانک مرکزی مجوز بگیرند و کاملاً مراقبت و نظارت شود، بخش بزرگی از مشکلات حل و فصل خواهد شد. رئیس جمهور افزود: در برخی از موارد هم بعضی مؤسسات دچار مشکلاتی شده اند و مردم گرفتار شدند، از این‌رو تصمیم بر این شد که نمایندگان روسای سه قوه این مسئله را پیگیری کنند تا هر چه سریع‌تر موضوع حل و فصل شود.روحانی گفت: اگر برخی مؤسسات دچار مشکلاتی شدند، وظیفه داریم مشکلات مردم را برطرف کنیم؛ اما از سوی دیگر بانک مرکزی هم محذوراتی دارد و نمی‌توان گفت که از پول بانک مرکزی برای حل این مشکلات استفاده کند. البته برای این مسائل می‌توان اعتباراتی در نظر گرفت، ضمن این که در این زمینه سه قوه باید با یکدیگر همکاری کنند. رئیس جمهور اظهار کرد: گشایش‌هایی از جلسه قبلی سران سه قوه در این خصوص ایجاد و گام‌های خوبی برداشته شده است و ان‌شاء‌ا... این امور تسریع خواهد شد. برای آینده نیز باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود و مردم هم مراقبت کنند و سرمایه خود را به بانک‌ها و مؤسساتی که کاملاً معروف و مورد اعتماد هستند، بسپارند و در خصوص مؤسساتی که آن ها را با پرداخت سودهای زیاد تشویق می‌کنند، تردید کنند.
عصبانیت آمریکا و اذنابش به دلیل موفقیت های منطقه ای است
روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که امیدواری مردم درباره آینده کشور، شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از موضوعات این جلسه بوده، اظهار کرد: همه رسانه‌ها از جمله رسانه ملی، گردانندگان فضای مجازی و تریبون‌های مختلف، باید متوجه این نکته مهم باشند که تصمیم و هدف قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا و آن چه در منطقه شاهدیم راجع به ایران، در نهایت برای این است که مردم را به آینده ناامید و کم‌امید و در فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها دچار تردید کنند؛ بنابراین همه باید هوشیار باشند که در زمین دشمن بازی نکنند و در این دام نیفتند.    وی با بیان این که در خرداد سال 93 تروریست‌ها در عراق جولان دادند و داعش شهر بزرگ موصل را تصرف کرد، افزود: مسئله تروریسم در حال پایان یافتن است و دیگر شهری در اختیار داعش و تروریست‌ها نیست و در آینده نزدیک بساط آن ها جمع خواهد شد. رئیس جمهور گفت: از سوی دیگر به دنبال تجزیه‌طلبی و بر هم زدن مرزهای جغرافیایی در منطقه برآمدند که در این مسیر هم ناموفق بودند. بنابراین امروز شاهد موفقیت‌های بزرگی در سطح منطقه هستیم و با این موفقیت‌ها طبیعی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی و اذناب آن ها ناراحت و عصبانی باشند.
سپرده گذاران  موسسات و وعده هایی که محقق نشد


ورود سران قوا به موضوع موسسات غیرمجاز در حالی است که مدت هاست  سپرده گذاران  این موسسات، خواهان رسیدگی مسئولان و تعیین تکلیف سپرده هایشان هستند. علاوه بر اعتراضات مردمی، موضوع بارها به تشکیل جلسه بین مجلس و مسئولان بانک مرکزی منجر شد اما نتایج عملی کمتر مشاهده شد. مثلا اوایل مردادماه امسال محمدعلی پورمختار، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس اعلام کرد سیف، رئیس کل بانک مرکزی قول داده تا ظرف یکی دو ماه آینده مشکلات سپرده گذاران موسسات مالی همچون آرمان و کاسپین مرتفع شود. اما تا امروز این مسائل حل نشده است. سیف همان روزها از کوبیدن آخرین میخ بر تابوت موسسات غیرمجاز خبر داد  اما مال باختگان این موسسات، تعیین تکلیف نشدند. آخرین وعده هم به چهارشنبه هفته گذشته برمی گردد که رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیئت دولت به تصمیمات کمیته تشکیل شده بر اساس تصمیم سران قوا اشاره کرد و گفت که سپرده‌گذاران تا سقف 200میلیون تومان در اولویت پرداخت قرار دارند و از ابتدای هفته آینده پرداخت انجام می‌شود. با این حال، گزارش میدانی روز گذشته  خراسان نشان می دهد این وعده هنوز عملی نشده است.  در عین حال اشاره رئیس جمهور به امکان اعطای اعتبار برای حل مشکلات این موسسات می تواند امیدوارکننده باشد.
 
   خبر مرتبط
توافق روحانی و لاریجانی برای تغییرات اساسی در ساختار وزارتخانه ها

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از توافق رؤسای قوای مجریه و مقننه برای ایجاد تغییرات اساسی در ساختار دولت خبر داد. عبدالرضا عزیزی، نماینده مردم شیروان در  گفت‌وگو با فارس، با اشاره به نشست دیروز سران قوا گفت: در این جلسه علی لاریجانی و حسن روحانی رؤسای قوای مقننه و مجریه به بحث و بررسی درباره ایجاد تغییرات در ساختار دولت پرداختند و به توافقات ضمنی در این‌باره رسیدند. وی درباره جزئیات این توافق، توضیح داد: براساس این توافق، وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و امور راهداری تقسیم می‌شود و سازمان شهرداری‌ها از وزارت کشور به وزارت مسکن منتقل خواهد شد. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: همچنین براساس این توافق بنا شد تا امور مربوط به برق از وزارت نیرو جدا و به وزارت نفت ملحق شود و نام وزارت نفت به وزارت انرژی تغییر کند. عزیزی خاطرنشان کرد: همچنین توافق شد تا وزارتخانه‌ای ایجاد شود که تنها به امور مربوط به روستاهای کشور رسیدگی کند و حوزه عملکردش به این بخش معطوف باشد. وی افزود: علاوه بر این، مقرر شد سازمان محیط زیست و همچنین منابع طبیعی و بخش آب‌وفاضلاب شهری و روستایی و آب‌منطقه‌ای وزارتخانه دیگری را تشکیل دهند. وی افزود: دیگر این که وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه توسعه صادرات و بازرگانی تقسیم شود و درباره وزارت ورزش و جوانان نیز حوزه جوانان از ورزش منفک شود و در قالب سازمان ملی جوانان به کار خود ادامه دهد.