توصیفی از یک شرایط به هم ریخته لااقل به زنده‌ها برسید که نمیرند!

آساره کیانی‪-‬ در پس‌زمینه‌ای از آوار با لهجه‌ کُردی آرام هواه با اندکی خجالت، می‌گوید:«آقا به خدا ما بهمان نمی‌رسند؛ مسئولان شهر؛ آقای فرماندار؛ آقای شهردار؛ آن چیزی که در رسانه‌های می‌گویند با این‌جا واقعیت ندارد؛ من دو روز است به‌خدا هیچی نخوردم؛ نگاه کن(با دست به گلویش اشاره می‌کند) زن و بچه‌ام آن بیرونند؛ به خدا، به قرآن، به پیر، به پیغمبر، بهمان چادر نمی‌دهند.»
لحنش کمی جدی‌تر می‌شود و می گوید:«اگر این‌جوری ادامه داشته باشند ما چه کار کنیم؛ زن و بچه‌مان چه کار کنند؟» و بعد صدایش خش‌دار و احساساتی می‌شود و بیشتر احساسی می‌شود وقتی به مُردن‌ها می‌رسد:«ما خودمان بزرگیم ولی بچه‌هایمان می‌میرند؛ آن‌ها که مُردند خُب زیر آوارند؛ ولی به زنده‌ها برسید که نمیرند؛ آقا به قرآن این‌جا مسئولان نمی‌رسند؛ هفت صبح رفتم فرمانداری، شهراری، هلال‌احمر...»
راهزن‌ها توی راه ایستاده‌اند تا با بستن راه در مسیر کرمانشاه به سرپل ذهاب، محموله‌های امدادی حدود ۲۰۰۰ چادر و پتو را به سرقت ببرند. این را خبرنگار اعزامی ایرنا به مناطق غربی زلزله‌زده می‌گوید و توضیح می‌دهد که یگان ویژه در این مسیر مستقر شده است.
رئیس‌جمور سرِ پُل ذهاب ایستاده و دارد تشکر می‌کند از همه آن‌ها که در این حادثه مصدوم شدند؛ از مردم عزیز این استان به خاطر اینکه در کنار هم بودند و همدیگر را یاری کردند و این اولین یاری بود و بعد هم همه نیروهای امدادرسان در کنارشان قرارگرفتند؛ یکی یکی اسامی نیروهای امدادرسان را برمی‌شمارد؛ نیروهای دولتی؛ نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، بسیج، هلال احمر و بعد صدا قطع می‌شود و تصویر می‌لرزد روی آدم‌ها و ولوله‌ای... از مردمان زلزله‌زده خاک‌خورده.


پرچم سازمان ملل به احترام قربانیان حادثه زلزله اخیر به حالت نیم‌افراشته در هوا تکان می‌خورد. دو جانباز زلزله‌زده با ماسک‌های اکسیژنشان وسط خاک‌ و خُل روی صندلی‌های کوچک تاشو نشسته‌اند.
شهردار «ازگله»، با حالت گریه به مجری شبکه استانی، می‌گوید که در بن‌بست خبری مانده‌اند و روند کمک‌رسانی به آن‌ها ضعیف است؛ رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه، می‌گوید که 60 درصد حادثه‌دیدگان چادر و پتو نرسیده. شهردار پُربغض،
ادامه می‌دهد که «چادر بسیار کم است؛ نان، شیر و خرما کم داریم؛ گازوئیل و بنزین تمام شده است؛ دو شب است زن و بچه مردم بیرون می‌خوابند، هرکس هرجور که می تواندچادر بفرستد. آواربرداری کم انجام شده است، وسایل و ماشین‌آلات بسیار کم داریم با استاندار صحبت کردیم شاید شهرداری‌های همجوار کمک کنند. مردم سنندج و شهرهای اطراف اگر می‌توانند دارو برای ما بفرستند.»
شبکه خبر به نقل از شاهدان عینی در شهرستان سرپل ذهاب اعلام می کند که «اجناس و مواد غذایی در شهر سرپل ذهاب آمده اما توزیع نشده» به گفته بعضی شاهدان عینی آب نوشیدنی در برخی مناطق گل‌آلود است و نمی‌شود آن را خورد.» یکی از اعضای هلال احمر بروجرد می‌گوید «1200 چادر فرستادیم مناطق زلزله‌زده. هنوز هم در انبار موجود است که در صورت نیاز و دستور بالا می‌توانیم بفرستیم.»
حدود ۳۰ نفر بدون جواز، دفن می‌شوند؛ اجساد در فضای باز معاینه می‌شود و حتی چادر هم برای این کار در اختیار ندارند. خبر راهزنی و سرقت از خودروهای حمل چادر و پتو برای زلزله‌زدگان کرمانشاه، مدام تکذیب و تائید می‌شود. دوازده نفر از آدم‌های همان پُلی که رئیس‌جمهور رویش سخنرانی می‌کرد در تصویری ناراحت‌کننده از دفن آدمی را به نمایش گذاشته‌اند.
تلویزیون روی شبکه سه است و مجری می‌گوید:«ان‌شاءالله، ان‌شاءالله» پیش از آن، یک نفر روحانی، توضیح داه بود که عزیزانی که گرفتار زلزله شده‌اند، به امید دولت نمانند و از نظر معنوی خودشان را تقویت کنند تا برای زلزله بزرگتری در قیامت آماده شوند و ان‌شاءالله که همه این زلزله‌ها هشدارهای برای زلزله بزرگ قیامت باشند.»
اینجا زنان از آمدن چادر ناامید شده‌اند و خودشان دارند با دست، حصیر درست می‌کنند چیزی شبیه به کپر... این‌طوری زلزله هم که بیاید روی سرشان خراب هم بشود طوری نیست و شاید سال‌ها همین‌طور توی کپر ماندند و اصلاً کپرنشین شدند.
سایر اخبار این روزنامه
تو دیگر فریب نخور رهبر انقلاب در جلسه‌ای با حضور روسای قوا: ما در این غم با مردم دلاور استان کرمانشاه شریک هستیم احمدرضا سرحدی در گفت‌وگو با «همدلی» تبانی‌های پنهان در ساختار کلان مهندسی ساختمان کشور را از زلزله فاجعه‌بارتر می‌بیند توصیفی از یک شرایط به هم ریخته لااقل به زنده‌ها برسید که نمیرند! روحانی در جمع مردم سرپل ذهاب: مقصران آسیب‌پذیری ساختمان‌های نوساز شناسایی و معرفی خواهند شد ولی‌الله شجاع‌پوریان هنوز هم پاشنه بر همان در می‌چرخد تو دیگر فریب نخور موضع‌گیری پشت عواطف مردمی از سوی کمیته سوم صورت گرفت؛ تصویب قطعنامه‌ حقوق بشری علیه ایران در سازمان ملل رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران: افرادی که از قصور در پروژه مسکن مهر متضرر شده‌اند، می‌توانند شکایت کنند ایست‌ بازرسی‌ بسیج را کم می‌کنیم تمام 3 هزار واحد مسکن مهر اسلام‌آباد غرب تخریب شد اگر زنبیل قرمز پر بود، چه نیازی به بست‌نشینی است؟ واقعا شما دولتمرد ما بودید؟!!!