تمام 3 هزار واحد مسکن مهر اسلام‌آباد غرب تخریب شد

هر‌چه از فاجعه تلخ زلزله چند روز پیش در غرب کشور می‌گذرد، چهره ویرانیِ به‌بارآمده، بیش از پیش آشکار می‌شود.
زلزله غرب کشور آزمونی شد تا واقعیت کامل مسکن مهر را ورای تبلیغات، جنجال‌سازی و ادعاهای رسانه‌ای متولیان آن، نشان دهد. در روزهای گذشته عکس‌هایی از ویرانی بعد زلزله منتشر شد که در فضای رسانه‌ای واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. در یکی این از این تصاویر، مسکن‌های کاملاً ویران‌شده مهر را در حالی می‌بینیم که چندمتر آن‌طرف‌تر خانه‌های قدیمی‌تر و ساخته‌شده به دست مردم آسیبی جدی ندیده بود. زلزله روزهای گذشته اما بار دیگر آتش جدال مدافعان و مخالفان عظیم‌ترین پروژه مسکن‌سازی کشور را افروخته کرد. اما این سخن روز گذشته رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی که گفته از 3هزار مسکن مهر اسلام‌آباد غرب، حتی یک واحد هم پس از زلزله سالم باقی نمانده است، نهایت عمق فاجعه‌ای را نشان می‌دهد که برخی تلاش می‌کنند آن را کتمان کنند. علی بیت‌الهی گفت: برای کوتاه‌کردن زمان احداث ساختمان‌ها، دیوارهای حائل به تیر و ستون متصل نشدند و همین، عامل ریزش دیوار بناها شده است.
وی با بیان اینکه طبق دستور وزیر راه و شهرسازی، بررسی و ارزیابی دقیق این آسیب‌دیدگی‌ها و خسارات وارد آمده به ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده، به‌ویژه مسکن مهر در حال انجام است، اظهار داشت: بررسی و ارزیابی‌ها را از روز گذشته از اسلام‌آباد غرب آغاز کردیم.
دبیر کارگروه ملی زلزله با بیان اینکه متاسفانه هیچ واحد مسکن مهری در اسلام‌آباد غرب سالم نیست و ایمنی ندارد، گفت: اسلام‌آباد غرب 3 هزار مسکن مهر دارد که تمام بلوک‌های آن تخریب شده است و در حال حاضر هیچ واحدی ایمن نیست و مردم ساکن این واحدها تخلیه شده‌اند. بیت‌الهی تاکید کرد: عمده‌ترین خرابی‌ها در ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده، به‌ویژه واحدهای مسکن مهر، ریزش دیوارهای حائل بوده است که متاسفانه طبق قوانین و مقررات ساخته نشده‌اند.


رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با بیان اینکه علت ریزش دیوارهای حائل، عدم اتصال دیوارها به تیر و ستون است، ادامه داد: وقتی که دیوار به تیر و ستون متصل نباشد در هنگام وقوع زلزله به راحتی ترک می‌خورد و ریزش می‌کند. متاسفانه عدم رعایت مقررات ساخت، باعث شده تا شاهد خرابی‌های عمده باشیم.
وی افزود: یکی از دلایلی که در ساخت‌وسازها اتصال دیوار به تیر و ستون را رعایت نمی‌کنند، اجرای سریع و ساخت در بازه زمانی کوتاه است. ترجیح می‌دهند که با آجرچینی سریع دیوارها، مدت زمان ساخت و تحویل پروژه را کوتاه‌تر کنند. این نشان می‌دهد که اساساً سیستم نظارت بر نحوه ساخت‌وساز وجود ندارد. طبق گزارش‌های اولیه، 90 درصد ساختمان‌های سرپل ذهاب تخریب شده‌اند که میزان خرابی این واحدها از 70 تا 100 درصد برآورد شده است.
سایر اخبار این روزنامه
تو دیگر فریب نخور رهبر انقلاب در جلسه‌ای با حضور روسای قوا: ما در این غم با مردم دلاور استان کرمانشاه شریک هستیم احمدرضا سرحدی در گفت‌وگو با «همدلی» تبانی‌های پنهان در ساختار کلان مهندسی ساختمان کشور را از زلزله فاجعه‌بارتر می‌بیند توصیفی از یک شرایط به هم ریخته لااقل به زنده‌ها برسید که نمیرند! روحانی در جمع مردم سرپل ذهاب: مقصران آسیب‌پذیری ساختمان‌های نوساز شناسایی و معرفی خواهند شد ولی‌الله شجاع‌پوریان هنوز هم پاشنه بر همان در می‌چرخد تو دیگر فریب نخور موضع‌گیری پشت عواطف مردمی از سوی کمیته سوم صورت گرفت؛ تصویب قطعنامه‌ حقوق بشری علیه ایران در سازمان ملل رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران: افرادی که از قصور در پروژه مسکن مهر متضرر شده‌اند، می‌توانند شکایت کنند ایست‌ بازرسی‌ بسیج را کم می‌کنیم تمام 3 هزار واحد مسکن مهر اسلام‌آباد غرب تخریب شد اگر زنبیل قرمز پر بود، چه نیازی به بست‌نشینی است؟ واقعا شما دولتمرد ما بودید؟!!!