خدمت‌رسانی دولت و مردم در زلزله کرمانشاه جامع‌تر از گذشته است




محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر به قم، با آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید و آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و رئیس جامعه المصطفی العالمیه دیدار و گفت‌وگو کرد. مشکلات زلزله‌زدگان کرمانشاه و ضرورت رفع این مشکلات و برنامه‌های دولت برای کمک به نهادهای علمی و حوزوی، محور گفت‌وگوهای نوبخت در این دیدارها بود.  آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار، مشارکت و خدمت‌رسانی دولت و مردم در زلزله کرمانشاه را قابل توجه و جامع‌تر از گذشته دانست و گفت که این تلاش‌ها جای تشکر دارد.
به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید با اشاره به اینکه همچنان مشکلات در مناطق زلزله‌زده فراوان است، افزود: اینچنین نباید باشد که با گذشت زمان، این مسأله به فراموشی سپرده شود و باید این کمک‌ها همچنان ادامه داشته باشد. با توجه به در پیش بودن سرمای زمستان باید کاری کرد که کسی در این مناطق از سرما از بین نرود و امیدی که برای بازسازی این اماکن آسیب دیده ایجاد شده، به یأس تبدیل نشود.


آیت‌الله مکارم شیرازی، مقاوم‌سازی خانه‌ها و بازسازی بافت‌های فرسوده را ضروری خواند و با تأکید بر تجدید نظر در نظام مهندسی اظهار کرد: نظام مهندسی تبدیل به تشریفات یا ایجاد درآمد عده‌ای شده است که باید در این امر تجدید نظر شود. وی با بیان اینکه باید دعواهای فعلی کنار گذاشته شود، گفت: آنچه مهم است فروریختن خانه‌های نوسازاست و باید برای بهسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های کشور فکر اساسی صورت گیرد.
این مرجع تقلید همچنین با اشاره به وضعیت فضای مجازی کشور افزود: فضای مجازی تنها برای تنزل اخلاق نیست بلکه کاری سیاسی برای فروپاشی اصول اخلاقی است. باید فکری برای جانشین این فضا  انجام شود و نگوییم که نمی‌شود.وی همچنین خواستار اخذ عادلانه مالیات‌ها شد و تصریح کرد: مالیات‌ها باید عادلانه باشد و گرفتن مالیات از کسبه‌های کوچک و فراموش کردن دانه درشت‌ها درست نیست.
گزارش نوبخت از خدمـــــات دولت به زلزله زدگان
نوبخت هم در این دیدار به اختصاص ۲۸۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۶۵۹ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت از سوی دولت برای کمک به زلزله‌زدگان اشاره کرد و گفت: با وجود محدودیت‌های بودجه، تسهیلات بلاعوض همان روز (چهارشنبه گذشته) به خزانه ابلاغ و این پول هم اکنون به حساب بنیاد مسکن واریز شد.وی با بیان اینکه پس از زلزله، دولت سه وظیفه امداد و نجات، اسکان موقت و اسکان دائمی و اقدام‌های لازم را بر مبنای این وظایف تعریف کرد، افزود: کمک‌های مردم قابل ستایش است، اما رافع وظایف دولت برای کمک به زلزله زدگان نیست، به همین منظور برای اسکان موقت زلزله‌زدگان از همان روز اول با حضور رئیس جمهوری در کرمانشاه دستورات لازم داده شده و در نخستین جلسه دولت پس از این حادثه نیز برای کمک به زلزله‌زدگان در 5 سرفصل برای افراد آسیب دیده برنامه‌ریزی شده است.نوبخت با بیان اینکه موضوع زلزله به جهت اهمیت با جدیت در دستور کار دولت قرار دارد، ادامه داد: متأسفانه در زلزله اخیرساختمان‌های تازه ساز به دلیل رعایت نکردن  اصول ایمنی دچار آسیب شدند و این در حالی بود که برخی ساختمان‌ها خسارتی ندید که این نشان از اهمیت رعایت مسائل ایمنی و فنی است.رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره وضعیت پرداخت مالیات در کشور نیز گفت: از یک سو سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی را ناکافی می‌دانیم و از سوی دیگر نمی‌توان سهم مالیات کسبه و درآمدهای خرد را نیز بیش از این افزایش داد، به همین دلیل برنامه‌ریزی لازم برای ایجاد زیرساخت و نرم‌افزارهای لازم برای اخذ مالیات از فراریان مالیاتی و دانه درشت‌ها در حال انجام است.وی ادامه داد: ازسال ۹۲ تاکنون سهم درآمدهای نفتی از کل درآمدهای مالی از ۴۱ درصد به ۲۶ درصد کاهش و سهم مالیات از ۳۳ درصد به ۳۶ درصد افزایش یافته است.
برنامه پنج ساله حوزه ها
آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور و رئیس جامعة المصطفی العالمیه نیز در دیدار با نوبخت، با تشریح وضعیت این نهاد علمی و حوزوی، اظهار کرد: ۱۰۰ رشته در این مرکز تدریس می‌شود؛ در ۳۰ کشور آفریقایی، جنوب شرقی آسیا و مراکز مختلف جهان فعالیت داریم.  
وی با بیان اینکه این مرکز دارای طرح جامع ۱۴۱۴ است اضافه کرد: تلاش جامعة المصطفی آن است که تعریف علمی و دقیق ارائه دهد و اسلام عقلانی و ولایی را به بهترین شکل به جهان معرفی کند که پایه این مرکز نیز در قم قرار دارد.
آیت‌الله اعرافی یادآور شد: اگر بخواهیم جامعه را به سمت درست هدایت کنیم، باید حوزه اجتماعی، پاسخگو و مولد فکر داشته باشیم؛ در این زمینه نیز برنامه پنج ساله را با ۱۰۰ برنامه جدید طراحی کرده‌ایم.
 توجه بودجه 97 به آموزش عالی انسانی و اسلامی
رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این دیدار با بیان اینکه دولت توجه به دانشگاه‌ها را اصل می‌داند و تولید علوم جزو سیاست‌های مهم دولت است، گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی فرزند حوزه و دانشگاه است؛ این توقع از دولت که باید به مراکز حوزوی توجه خاص داشته باشد، توقع غیرمعقولی نیست.وی با بیان اینکه اگر قم را کانون تولید اندیشه و علوم انسانی و اسلامی بدانیم، جامعه‎المصطفی را باید مرکز ترویج این علوم و اندیشه در سراسر جهان محسوب کنیم، ادامه داد: در برخی از مأموریت‎های برون مرزی، این فرصت برای ارزیابی از جایگاه علمی جامعة المصطفی در کنار دانشگاه‌های برجسته جهان برای من فراهم شد و این باور قدرت گرفت که اگر بخواهیم اندیشه ناب اسلام وحیانی و رحمانی را به سایر نقاط جهان برسانیم، جامعة المصطفی به درستی از جایگاه یک دانشگاه معتبر که در هر کشوری وجود دارد و مجوز رسمی آن کشور را برای ارائه آموزش دریافت کرده است، به خوبی این مأموریت را انجام می دهد.