علی لاریجانی در بازدید از مناطق زلزله زده: بانک‌ها در پرداخت وام به زلزله‌زدگان سختگیری نکنند



علی لاریجانی دیروز برای بازدید از مناطق زلزله‌زده راهی استان کرمانشاه شد. وی ابتدا از منطقه ازگله بازدید و از نزدیک در جریان وضعیت مناطق زلزله زده استان کرمانشاه قرار گرفت، سپس از بیمارستان صحرایی واقع در این منطقه بازدید به عمل آورد و پس از آن  از منطقه ثلاث باباجانی به صورت هوایی بازدید کرد.
رئیس مجلس بعد از این  بازدید راهی سرپل ذهاب شد که بیشترین خسارت را از زلزله اخیر غرب کشور دیده است. لاریجانی در ساعات حضور خود در سرپل ذهاب از پروژه‌های مسکن مهر این منطقه هم بازدید کرد. به گزارش خانه ملت وی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تأمین چادر و امکانات اولیه مانند آب، غذا تا حد زیادی انجام شده و مسائل بهداشتی  باید حتماً رفع شود و توصیه کردیم تا هر چه سریع تر امکانات بهداشتی تأمین شود. رعلی لاریجانی همچنین صبح دیروز در بدو ورود به استان کرمانشاه اظهار داشت: هدف سفر ما این است که اولاً با توجه به این حادثه بسیار دردناک و سختی که در منطقه رخ داده از نزدیک با مردم همدردی کنیم و خدماتی  را که دولت و ارگان‌های مختلف داده‌اند  بررسی کنیم. وی افزود: برخی از وزیران نیز تشریف آورده‌اند تا تصمیماتی را که در دولت گرفته‌اند و اینجا نیاز است  مجدداً بررسی شود. رئیس مجلس گفت: امکانات اولیه در سطح روستا و شهر باید داده شود و از نزدیک  شرایط را می‌بینیم و اگر نیاز باشد مجلس هم در مصوبات خود حمایت‌های بیشتری خواهد داشت.
علی لاریجانی همچنین دیروز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه با تلاش همه دستگاه‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی و همه بخش‌ها و نهادها در همان لحظات اول پس از زلزله کار انتقال مجروحان انجام شد، گفت: خوشبختانه هم اکنون نیز چادر و امکانات  اولیه در اختیار مردم قرار داده شده است. وی افزود: هم اکنون توزیع مواد خوراکی نیز نظم بهتری گرفته و آن طور که هلال احمر اعلام کرده، برای یک ماه آینده نیز پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.


لاریجانی با بیان اینکه بانک‌ها باید سختگیری در پرداخت وام به زلزله‌زدگان را کنار بگذارند، گفت: سختگیری در این شرایط روحی مردم درست نیست و باید تضامین متناسب با شرایط زلزله‌زدگان باشد.
وی افزود: باید در این زمینه فرماندهی شکل گرفته و یک نهاد محوریت کار قرار گیرد که با توجه به تجارب بسیار، بهتر است بنیاد مسکن محور کار قرار گیرد و سایر نهادها و ارگان‌ها و حتی بخش خصوصی با بنیاد مسکن همکاری کنند. رئیس مجلس افزود: درخصوص میزان خسارت زیرساخت‌ها و  دستگاه‌ها و ادارات دولتی نیز از مسئولان استان می‌خواهیم برآوردی داشته و سعی کنند درلایحه بودجه سال آینده بگنجانند.  وی به منطقه آزاد قصرشیرین نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین در حال پیگیری است و ظرف روزهای آینده در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و امیدواریم از این امکان برای استان به نحو مطلوب استفاده شود.
وزیر اقتصاد: تسهیلات زلزله
در 7بانک ارائه می‌شود
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: 7 بانک برای پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان استان کرمانشاه مشخص و سهمیه آنها نیز تعیین شده که از امروز(29 آبان) روند پرداخت تسهیلات در این بانک‌ها آغاز می‌شود.
به گزارش ایرنا، مسعود کرباسیان در جلسه ستاد بحران استان کرمانشاه که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در سرسرای شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی مصوبات هیأت وزیران در ارتباط با حادثه زلزله کرمانشاه را به بانک‌ها ابلاغ کرده و روند اجرای آن را نیز پیگیری می‌کند.
او تأکید کرد که بانک‌ها نباید روند اجرای مصوبات هیأت وزیران در ارتباط با زلزله کرمانشاه را به تأخیر بیندازند.کرباسیان تصریح کرد: روند اجرای مصوبات هیأت دولت به‌صورت ویژه از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی پیگیری می‌شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه از بانک‌ها خواست در زمینه استمهال تسهیلات اعطایی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه نیز همراهی و همکاری کنند.کرباسیان در مورد معافیت مالیاتی برای مناطق زلزله زده استان کرمانشاه نیز گفت: برای این موضوع جلسه‌ای در وزارتخانه تشکیل و با حضور مسئولان و کارشناسان مربوطه موضوع مطرح و پیگیری خواهد شد.
جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه دیروز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیران نیرو و اقتصاد و دارایی، رئیس بنیاد مسکن و بنیاد جانبازان و مستضعفان در سرسرای شهدای دولت استانداری برگزار شد.