جهانگیری: پیمانکاران و سازندگان بناهای تازه‌ساختی که در زلزله خراب شدند بازخواست شوند





دامنه اختلافات بر سر کیفیت مسکن مهر در مناطق زلزله زده نه تنها فروکش نکرده که حتی بیشتر هم شده است؛ سخنان روز جمعه وحید حقانیان و لعنت فرستادن به معاون اول رئیس جمهوری، تبدیل به زمینه‌ای برای افزایش اختلافات بر سر کیفیت مسکن مهر شد. موضوعی که به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها از سرخط خبرهای مربوط به مناطق زلزله زده حذف شود. اسحاق جهانگیری یک روز بعد از زلزله هفته گذشته کرمانشاه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گفته بود که «بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله شب گذشته متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر بوده است.» با وجود این برخی رسانه‌های منتقد دولت سخنان جهانگیری را با این مضمون منتشر کردند که وی بیشترین تعداد کشته‌ها را به مسکن مهر نسبت داده است. آخرین ساعات روز جمعه فیلمی از وحید حقانیان، معاون پیگیری‌های ویژه دفتر رهبر معظم انقلاب منتشر شد که وی در آن ضمن انتقاد شدید از آنچه «سیاسی کاری دولت حسن روحانی در جوسازی علیه مسکن مهر سرپل ذهاب» می‌خواند، گفت: «خدا لعنت کند معاون اول رئیس جمهوری، آقای جهانگیری را که نخستین تخم لق سیاسی را گذاشت.» وی در ادامه سخنان خود در این فیلم منتشر شده افزوده است: «آخر چه ربطی دارد؟ مردم این همه گرفتاری دارند حالا تو شروع کردی از مسکن مهر...! به مسکن مهر چه ارتباطی دارد؟ 12-10 میلیون آدم توی مسکن مهر است،


می خواهند این را متزلزل بکنند. نه! من خودم دیدم خاکشناس آمد، 27 نفر از سازمان نظام مهندسی زنجان آمدند، دیدند و گفتند که سازه‌ها مشکلی ندارد و آن نما با آن لرزش 7.3 به عبارتی 7.6 ریشتری خیلی وحشتناک است، یعنی توی خطش که قرار بگیرد کن فیکون می‌کند.» این سخنان اما طی روزهای گذشته با واکنش‌هایی همراه شد. با این حال می‌توان نخستین واکنش را هم به خود اسحاق جهانگیری ربط داد. جایی که او ساعاتی پس از انتشار فیلم سخنان وحید حقانیان در جلسه ستاد مدیریت بحران کشور، دوباره نظرش درباره کیفیت مسکن مهر را تکرار کرد و گفت: «در این گونه موارد که ساختمان‌های نوساز یا بناهایی که مستحکم‌سازی شده‌اند، تخریب می‌شوند، بدین معناست که اشکالاتی وجود دارد و باید پیمانکاران و سازندگان این گونه بناها مورد بازخواست قرار گیرند که چرا موارد ایمنی در احداث ساختمان‌ها رعایت نشده است.»
وی با بیان اینکه بی‌تردید در کنار خدمات و اقدامات انجام شده، نواقص و ضعف‌هایی نیز وجود دارد، به سفر چندی پیش خود به شهرستان هریس اشاره و خاطرنشان کرد: «در این سفر وقتی برای افتتاح یک بیمارستان رفته بودیم، مشاهده کردیم که در کنار این بیمارستان یک بیمارستان دیگر در سال 90 افتتاح شده اما در سال 91 بر اثر زلزله تخریب شده بود و ناچار شده بودند که ساختمان دیگری احداث کنند.» این موضع‌گیری اسحاق جهانگیری به صراحت نشان می‌داد که او حتی بعد از سخنان وحید حقانیان علیه خودش نه تنها بر مواضع پیشینش استوار مانده بلکه آن را برای باری دیگر تکرار هم می‌کند. اما از ترکیب چهره‌های دولتی این اظهارنظر حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری بود که بیشتر از همه بازتاب پیدا کرد. او در جمله‌ای کوتاه در توئیتر خود نوشت: «ادب مرد به ز دولت اوست. از ایستادن در کنار بزرگان لزوماً بزرگ نمی‌شویم.» پس از این هم غلامعلی جعفرزاده، نماینده مستقل مجلس نیز در گفت‌و‌گویی با «امتداد» به سخنان وحید حقانیان واکنش نشان داد و گفت: «آقای وحید حقانیان باید از آقای جهانگیری حلالیت بطلبد. معاون اول رئیس جمهوری نقد نکند چه کسی نقد کند؟» وی همچنین افزود: «اطرافیان رهبر معظم انقلاب خیلی باید رعایت ادب و گفتار و کردار را کنند تا خدایی ناکرده به جایگاه رفیع رهبری خدشه‌ای وارد نشود.» اما شاید جالب‌ترین واکنش‌ها به سخنان وحید حقانیان واکنش عزت‌الله ضرغامی، چهره سیاسی منتقد دولت بود که این بار به انتقاد از معاون هماهنگی دفتر رهبر معظم انقلاب پرداخت. ضرغامی در توئیتی نوشت:«آقایی که من در طول این سال‌ها شناخته‌ام، همواره دعاگوی مسئولان بوده‌اند. حتی به اسم و در نماز شب. از ایشان آموخته‌ام که اگر محتوای خوب را نمی‌توانم در قالب خوب بیان کنم، همان بهتر که کل آن را ترک کنم.»
با این وجود دیروز وحید حقانیان خود در گفت‌وگو با فارس، توضیحاتی درباره سخنانش در مورد معاون اول رئیس جمهوری را بیان کرد.
وی که در منطقه سر پل ذهاب به سر می‌برد، اظهار داشت: روز گذشته بنده به منظور بررسی وضعیت زلزله‌زدگان در قصر شیرین بودم و در جمع محدودی از جهادگران سخنانی گفتم که علی‌الظاهر به معاون اول محترم رئیس جمهوری برخورده در حالی که بنده 25 سال با ایشان همکار بودم و قصد توهین و جسارت نداشتم. حقانیان با بیان اینکه آن سخنان در یک جمع خصوصی صورت گرفت و قرار بر انتشار آن نبود، اظهار داشت: البته اینها یک واقعیت است که ما نباید مسائل این‌چنینی را سیاسی کنیم. معاون امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری افزود: بخشی از این منطقه از جمله محل مسکن مهر روی گسل بوده که بسیاری از خانه‌های بتنی که توسط خود مردم هم ساخته شده، کاملاً فرو ریخته اما سازه مسکن مهر سالم است. مردم مشکلات و آلام زیادی دارند که ما باید آنها را کم کنیم نه اینکه طوری صحبت کنیم که 12 میلیون نفر از ساکنان مسکن مهر هم با مشکل مواجه شوند.

عذرخواهی چهره اصولگرا از دولت و جهانگیری
نماینده سابق مجلس از اسحاق جهانگیری به‌خاطر انتشار یک شایعه عذرخواهی کرد. فاطمه رهبر در کانال تلگرامی خود نوشت: توئیت منتسب به بنده درباره مکالمه جناب جهانگیری و استاندار کرمانشاه اشتباه ادمین صفحه توئیتر بنده بوده و منبع اصلی این توئیت، توئیتر شخص دیگری بوده که ادمین بنده اشتباهاً این مطلب را از صفحه شخص مذکور برداشته و منتشر کرده است. بنده به هر حال در مقابل چنین اشتباه غیر عمدی احساس مسئولیت می کنم و از دولت و بخصوص شخص جناب دکتر جهانگیری معذرت خواهی می‌کنم.