جامعه به شادی نیاز دارد

آرمان- مطهره شفیعی: رئیس شورای شهر تهران بر لزوم توجه به ارتقای برنامه‌های شادی آفرین در جامعه تاکید کرد. دیروز محسن هاشمی در ابتدای جلسه بیست‌وسوم شورای شهر تهران ضمن تبریک آغاز ماه ربیع‌الاول گفت: ماه ربیع‌الاول سرآغاز شادی برای مردم است و امیدواریم که جامعه ما به سمت شادی پیش برود. وی با بیان اینکه جامعه ما نیاز به شادی دارد چراکه متاسفانه‌ ایران در این زمینه رتبه نامناسبی را در بین سایر کشورهای دنیا دارد، افزود: دستگاه‌های فعال در حوزه فرهنگی به‌خصوص مدیریت شهری باید فکری برای ارتقای سطح شادی در جامعه انجام دهند، چراکه منحصرکردن تشیع به غم جامعه را افسرده می‌کند و باید برای گسترش شادی در جامعه چاره‌اندیشی کرد. رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش در ادامه با بیان اینکه در ماه صفر غم زمین لرزه کرمانشاه نیز اضافه شد، تصریح کرد: امیدوارم در ماه ربیع‌الاول دل زلزله‌زده‌های کرمانشاه نیز با حمایت مردم و مسئولان شاد شود.
مخالفان شادی جامعه
نکته قابل توجه آن است که مردم ایران با تحریم مواجه شدند اما هیچ‌گاه مسئولان ممنوعیتی در حوزه اجتماعی و فرهنگی برای جامعه قائل نشدند. باید پذیرفت پررنگ نبودن شادی در دوران سازندگی که کشور با مشکلات و خرابی‌های جنگ مواجه بود طبیعی ارزیابی می‌شود اما پس از آن بود که دلواپسان با اقدامات خود شادی را از جامعه سلب کردند. مخالفت‌های پیاپی آنها با برگزاری مراسم‌های شاد و کنسرت و... سبب شد تا جامعه در خود فرو رود و به سمت شادی نرود که ‌این موضوع سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق در کشور شد.
تلاش روحانی


حسن روحانی به‌خوبی فقدان مولفه مهم شادی در جامعه ‌ایران را درک کرد. بنابراین در سخنرانی‌های انتخاباتی خود در سال 92 این موضوع را جزو اولویت‌ها قرار داد و گفت: «شادی حق مردم است و نباید بر مردم و خصوصا جوانان سخت گرفت. مردم ما خودشان اخلاقمدارند و نیروی انتظامی باید جوانان را دختر و پسر خود بداند. تذکر به مردم قابل قبول است اما تحقیر مردم قابل قبول نیست.» او البته ‌این وعده خود را فراموش نکرد چنان که در اولین نشست خبری پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بار دیگر به‌ این موضوع اشاره و تاکید کرد: «من خواهش می‌کنم که همه به منتخب ملت ایران کمک کنند تا بتوانیم کشور را با نشاط‌تر کنیم. من از همه تفکرات می‌خواهم که نشاط را در کشور نهادینه کنیم. وا... با... انقلاب با نشاط و شادی مخالف نیست.» دیروز رئیس جمهور بار دیگر بر لزوم شادی در جامعه چنین تاکید کرد: «این ماه، ماه امام صادق(ع) و ماه نور و سرور است. ما در ایران با عشقی که به اهل بیت داریم در عزاداری‌ها سنگ تمام می‌گذاریم و ادای وظیفه می‌کنیم اما در میلادها حد متوسط را مراعات می‌کنیم و ظاهرا فکر می‌کنیم شادی و سرور جزو دین ما نیست در حالی که دین ما دین نشاط و سرور و لبخند و صلح و دوستی و برادری است.»
چرا جامعه شاد نیست؟
رخت بستن شادی از جامعه دلایل زیادی دارد که بیش از همه در حوزه اقتصادی تعریف می‌شود. طبیعی است بخشی از مردم که با تامین هزینه زندگی مواجه هستند، دلیلی برای شادی نمی‌یابند. نسرین دانایی که یک جامعه‌شناس است درباره علل شاد نبودن جامعه به نامه نیوز گفته است: «دلیل غمگین بودن جامعه ‌ایران استفاده نکردن از موقعیت‌های شادی بخش است. چند سالی است که فقدان شادی در بین ایرانی‌ها مورد اهمیت قرار گرفته است زیرا این مساله تبدیل به یک معضل اجتماعی خیلی حاد شده ‌است. معمولا وقتی دقت کنیم می‌بینیم حتی در مراسمی که باید جشن و سرور باشد، جوانان و مردم حالت خشونت آمیز دارند. در جایی که باید از مراسم لذت ببرند و شادی کنند، کارهایی که می‌تواند از لحاظ اجتماعی رعب‌آور باشد انجام می‌دهند. این رفتار معمولا هم ناشی از یک سری مسائل در ذهن جوانان ماست.» وی افزود: «اگر دقت کنیم، بسیاری از افراد در جامعه حالت غمگین دارند یا دچار استرس هستند. فعالیت‌های خود را همراه با نگرانی انجام می‌دهند. می‌توان گفت تعداد افرادی که انرژی مثبت دارند در جامعه بسیار کم است. این حاکی از این است که ما در جامعه مردم شادی نداریم. می‌توانیم یکی از نشانه‌های این پدیده را بدبینی بدانیم. مردم شاد نیستند، نسبت به یکدیگر بدبین هستند و اعتمادی به هم ندارند که همگی در این مساله موثر است.»