مذاکره مجدد برای برجام وجود ندارد

با حضور هلگا اشمید و عباس عراقچی برگزار شد
سومین سیمنار سطح بالای همکاری‌های ایران و اروپا
عراقچی: روابط خوبی در تمام سطوح با اروپا داریم
اشمید: امکان مذاکره مجدد برای برجام وجود ندارد 


آرمان: سومین دور مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا به دلیل مواضع دونالد ترامپ در قبال برجام و تصمیمات آتی کنگره مبنی بر خروج آمریکا از توافق یا ادامه حضورش در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا این مذاکرات می‌تواند در روشن شدن موضع مستقیم اروپا نسبت به توافق و تمایل برای افزایش همکاری‌های دو جانبه موثر باشد. بر اساس این گزارش، پس از برگزاری سومین دور مذاکرات مشترک عالیرتبه سیاسی ایران و اتحادیه اروپا در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه به ریاست سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز گذشته سومین سمینار سطح بالای همکاری‌های بین‌المللی ایران و اتحادیه اروپا با موضوع همکاری‌های هسته‌ای، پیشرفت‌ها و چشم‌اندازها در هتل عباسی اصفهان برگزار شد. در این سمینار عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه پس از برجام ارتباطات ایران و اتحادیه اروپا بسیار توسعه یافته است، گفت: با اروپا روابط خوبی در تمام سطوح داریم. از سویی هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه من از طرف خانم موگرینی خیلی واضح می‌گویم که امکان مذاکره مجدد برای برجام وجود ندارد، تصریح کرد: برای همه طرفین برجام الزام است و سران اتحادیه اروپا در آخرین نشست صحبت‌های شفافی داشتند که همه طرف‌ها ملزم به رعایت برجام هستند. در ادامه‌این سمینار دومینیک ریستوری مدیر کمیسیون انرژِی اتحادیه اروپا با اشاره به‌اینکه پیوست 3 برجام اجرایش برای ایران مهم است، اظهار کرد: در ملاقات با آقای آمانو ایشان به من گفت ایران به صورت کامل به تعهدات خود عمل کرده است. ایران نیز به جهان اثبات کرده که متعهد به تعهداتش است، عزم جهانی بر این است که از برجام حمایت کند. گفتنی است در این سمینار دو روزه عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران و هلگا اشمید معاون مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور دارند و پیرامون روابط ایران و اتحادیه اروپا و مسائل هسته‌ای با یکدیگر بحث و تبادل نظر می‌کنند.
پیام سومین دور مذاکرات
بر اساس این گزارش، هلگا اشمید در سومین سمینار سطح بالای همکاری‌های بین‌المللی ایران و اتحادیه اروپا با بیان اینکه من امروز خوشحالم که در میان شما عزیزان در یک شهر پر از معماری جالب به نام اصفهان هستم، اظهار کرد: این نشست اهمیت بالایی برای هر دو طرف دارد. مذاکراتی که ما با اروپا داریم نشان می‌دهد که همه حمایت می‌کنند و همه خواهان استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای هستند. اشمید تصریح کرد: پیوست سه پیوست مهمی هست. ما با این سمینارها می‌خواهیم این پیام را بدهیم که امنیت می‌تواند مهم باشد. خوشحالیم ایران به کنوانسیون‌های مختلف می‌پیوندد. وی افزود: پس از 61 نشست آژانس انرژی اتمی دکتر صالحی در خصوص مدیریت پسماندهای رادیو اکتیوی به مجلس پیشنهادهایی را پس از تصویب در دولت داده است. این را به فال نیک می‌گیریم چراکه ‌ایران می‌تواند به کنوانسیون‌های هسته‌ای به خصوص ایمنی هسته‌ای بپیوندد. همه‌اینها موجب افزایش همکاری بیش از پیش هسته‌ای می‌شود. داشتن حمایت داخلی مانند کاتالیست عمل می‌کند و موجب افزایش تبادل اقتصادی بین ایران و جهان می‌شود. اشمید اظهار کرد: علوم تکنولوژی، نوآوری و... تبادلاتی بین ایران و اتحادیه اروپا وجود دارد. همچنین پژوهش‌هایی برای گداخت هم وجود دارد. همچنین کنفرانس‌هایی دیده‌ایم تا دانشمندان بتوانند بازدید‌هایی هم داشته باشند از مراکز مطالعاتی اتحادیه اروپا. پیوست سه پیوست بسیار مهمی است. من در مورد پروژه اراک صحبت می‌کنم و از همکاری دوستان تشکر می‌کنم و این یک گام روبه جلو در برجام است و تبدیل فردو به مرکز تحقیقاتی گام مهم دیگری بود و از همکاری روسیه هم تشکر می‌کنم و پروژه‌های دیگر را نیز نظارت خواهیم کرد. اتحادیه اروپا در این پروژه‌ها کمک کننده خواهد بود. معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: در خصوص آیتم‌هایی که چراغ سبزهایی به‌ایران داده باشیم اینها یک بخشی از «ان.پی.تی» است و برای تسهیل این فرایند یک بخشی از هیات را به‌ این اختصاص داده‌ایم. برجام یک توافق بین‌المللی است و همه ملزم به اجرای آن و پیوست سه هستند. همه باید متعهد به برجام باشند. تحریم‌ها باید برداشته می‌شد و این قابل بازگشت نیست. ما نشان دادیم که دیپلماسی چه دستاوردهایی دارد. اتحادیه اروپا معتقد به همه تعهدات خود است. برجام استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای ایران را محقق کرده است.
پایندی ایران به تعهدات
عباس عراقچی که در سومین سمینار سطح بالای همکاری‌های بین‌المللی ایران و اتحادیه و اتحادیه اروپا سخن می‌گفت، خطاب به مهمانان اظهار کرد: به شهر زیبای اصفهان که شهر خودم است، خوش آمدید. تشکر می‌کنم از خانم اشمید دوست قدیمی و خوبم برای سازماندهی این سمینار و همچنین از اتحادیه اروپا. وی افزود: دیروز دور سوم گفت‌وگوها را با اتحادیه اروپا داشتیم. همچنین در خصوص بانکداری سرمایه‌گذاری و ارتباطات فرهنگی و ارتباطات مردم با مردم و موضوعات مختلف مانند مهاجرت و حقوق بشر بحث کردیم. عراقچی گفت: به بسیاری از موضوعات رسیدیم تا نقشه راه را بیان کند؛ برجام در آوریل 2013 امضا شد و یکی از مهم‌ترین زمینه‌ها بحث انرژی با اروپا است و نفت و گاز این ارتباطات را قوت می‌بخشد. عراقچی تصریح کرد: ما قرار دادهایی با توتال داریم و همکاری‌های قابل گسترشی داریم. پس از این، سمیناری در این حوزه برگزار می‌کنیم. معاون وزیر خارجه گفت: بحث ایمنی هسته‌ای یکی از موارد مهم است. پزشکی هسته‌ای نیز بحث مهمی است. وزارت خارجه از همکاری با اتحادیه اروپا حمایت می‌کند. ما در سطح متخصصان عالی رتبه بحث می‌کنیم تا بتوانیم به یک درک صلح آمیز برسیم. به گزارش ایسنا؛ عراقچی افزود: از مواضع اروپایی‌ها در برجام تشکر می‌کنم. امیدوارم از این توافق مهم سود ببریم، ایران به آن وفادار است و پایبند مانده و دبیر آژانس بین الماللی انرژی اتمی برجام را تایید کرده است و به خاطر حمایت اروپایی‌ها تشکر می‌کنم. اروپا و ایران می‌توانند روابط خود را افزایش دهند.