تور زلزله هم از راه رسید!

پس‌لرزه‌های زلزله کرمانشاه از بزرگی کیمنه 3/1 تا 7/4 بودند؛ یعنی تاکنون بزرگ‌ترین پس‌لرزه رخ داده در کرمانشاه 7/4ریشتر بوده است. از میان پس‌لرزه‌های رخ داده، 35 پس‌لرزه دارای بزرگی چهار تا 7/4 بوده که حدود پنج‌درصد کل پس‌لرزه‌های منطقه کرمانشاه- سرپل ذهاب را شامل می‌شود. 177پس لرزه که بالغ بر 22‌درصد پس‌لرزه‌ها را در بر می‌گیرد، دارای بزرگی بین سه تا چهار هستند. 60درصد پس‌لرزه‌های رخ داده مشتمل بر حدود 453پس لرزه در بازه بزرگی دو تا 33 قرار می‌گیرند و مابقی پس‌لرزه‌ها بزرگی کمتر از دو را دارند. رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات از تداوم پس لرزه‌های استان کرمانشاه تا شش ماه آینده خبر داد. بیت‌اللهی گفت: رخداد پس‌لرزه‌ها ممکن است روزها و ماه‌ها به طول بینجامد. وقوع مکرر پس‌لرزه‌های حاصل از زلزله اصلی موجبات نرم‌شدگی سازه‌ها و ساختمان شده و احتمال دارد که با پس‌لرزه آتی دیگر این ساختمان‌ها فرو بریزند. همچنین سخنگوی شورای شهر تهران به الزام شهرداری تهران در حمایت از آسیب‌دیدگان زلزله اشاره کرده و افزود: شهرداری موظف است تا سقف 10‌میلیارد تومان به آسیب‌دیدگان کمک کند. علی عطا افزود: باید تا پنج آذر این لایحه کمک به آسیب دیدگان از سوی شهرداری به هیات رئیسه شورا وصول شود. همچنین رجبعلی خسرو آبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران از برخورد با متخلفان و سودجویانی که به بهانه «گردشگری سیاه» به برگزاری تور بازدید از مناطق زلزله‌زده غرب ایران اقدام کرده‌اند، خبر داد. این در حالی است که تاکنون گزارشی مبنی بر برگزاری این تور توسط دفاتر پایتخت مشاهده نشده، اما در صورت مشاهده با دفاتر متخلف برخورد می‌شود.
تلاش برای به‌جریان افتادن زندگی در کرمانشاه
معاون اجرایی بیت رهبری با حضور در منطقه زلزله‌‌زده با تاکید براینکه باید تلاش شود تا زندگی مردم به جریان بیفتد، گفت: همه‌ چیز رو به پیشرفت است و آن بحران اولیه تمام شده ‌است. به گزارش ایلنا، وحید حقانیان با حضور در محله فولادی‌های شهر زلزله‌زده سرپل ذهاب تاکید کرد: همه عوامل دست به دست هم داده‌اند تا به وضعیت موجود رسیدگی شود، هلال احمر در حال توزیع دفترچه است، بنیاد مسکن و دولت مستقر شده است، قرارگاه خاتم با بنیاد مسکن برای روستاها قرارداد بسته‌اند تا کار روی غلتک بیفتد.
وسعت زلزله کرمانشاه بیشتر اززلزله بم بود


وزیر کشور گفت: این زلزله اصلا قابل مقایسه با زلزله بم و ورزقان نیست. هر چند در آن زلزله‌ها تعداد کشته‌شدگان بیشتر بود، اما در زلزله کرمانشاه روستاهای فراوان دچار آسیب شد که منطقه وسیعی را در برمی‌گیرد. عبدالرضا رحمانی فضلی اظهارکرد: معتقدم بحران زلزله خوب مدیریت شده، زیرا شدت و وسعت زلزله بالا و فرماندهی کاملا واحد بوده است و برای همه نهادهایی که در این زمینه کمک می‌کردند تعیین مسئولیت شده بود و مطابق فرماندهی واحد ستاد انجام شده است. او با بیان اینکه بنابر گزارش نیروی انتظامی در زلزله اخیر استان کرمانشاه کمترین میزان سرقت را داشته‌ایم، بیان کرد: بنده اولین کسی بودم که مصاحبه کرد و موضوع راهزنی در منطقه زلزله‌زده را تکذیب کرد. وزیر کشور درباره آمادگی برای زلزله در تهران گفت: حدود ۱۶هکتار زمین را از مرقد امام گرفته‌ایم تا پایگاه امداد برپا شود، امکانات شهرداری در این زمینه می‌تواند11درصد نیاز را پاسخ دهد، در زمینی که ما در اختیار گرفته‌ایم می‌توان از فرودگاه و راه‌‌آهن استفاده کرد و با استان‌های معین در ارتباط هستیم و باید ظرف یک سال این زمین را بسازیم.
خسارت زلزله به 78 مدرسه و 415کلاس
وزیرآموزش‌وپرورش گفت: باید در بازگشایی مدارس مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه تعجیل کنیم. سید محمد بطحایی اظهارکرد: در زلزله اخیر 78 مدرسه با 415 کلاس درس دچار آسیب شد که دیگر قابل استفاده نیستند. او تاکیدکرد: البته تا زمان بازسازی مدارس مجبوریم برخی مدارس تک شیفت را دو شیفته کرده یا از کانکس استفاده کنیم.
برنامه‌های وزارت رفاه برای زلزله‌زدگان
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برنامه‌هایی برای حمایت ویژه از کودکان و سالمندان تنها شده در زلزله و خانواده‌های گرفتار آسیب‌های روحی داریم و حمایت از صنایع و کارگاه‌های آسیب دیده را در دستور کار قرار داده‌ایم. به گزارش ایسنا، علی ربیعی با بیان اینکه مقرر شده سازمان تامین اجتماعی بیمه بیکاری به شاغلان پرداخت کند، افزود: براین اساس سازمان تامین اجتماعی به آن دسته از شاغلان در کارگاه‌ها که دارای سابقه بیمه بودند بیمه بیکاری پرداخت می‌کند. پیش‌بینی می‌کنیم مبلغ یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان به حدود ۱۰‌هزار نفر برای مدت یک سال پرداخت شود که جمع آن رقم قابل توجهی است.
کمک 5میلیونی به خانواده‌های زلزله‌زده
رئیس جمعیت هلال احمر گفت: خانواده‌هایی که در حادثه زلزله استان کرمانشاه فردی از اعضای خانواده خود را از دست داده یا صاحب فرزند شده‌اند، از پنج‌میلیون تومان کمک مردمی بهره‌مند می‌شوند. علی اصغر پیوندی افزود: به منظور کمک به آسیب‌دیدگان، این مبلغ به زلزله زدگان از محل کمک‌های مردمی اهدا می‌شود. به گزارش ایرنا، او درباره چادرهای اهدایی از سوی جمعیت هلال‌احمر به مردم زلزله‌زده غرب کشور تاکیدکرد: تاکنون 82هزار قطعه چادر به مردم تحویل داده شده و در صورت نیاز، امکان افزایش این میزان نیز وجود دارد.
بازسازی مناطق زلزله‌زده از شنبه
معاون عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: کار بازسازی مناطق زلزله‌زده استان از شنبه هفته آینده به صورت جدی و با مقیاس بالا آغاز می‌شود. مجتبی نیک‌کردار بیان‌کرد:160چشمه سرویس بهداشتی هم نصب شده و اگر در جایی ازدحام مردم و چادرها باشد باز هم نصب می‌شود. او تصریح‌کرد: این دفترچه ارزاق و‌ خدمات ظرف دو- سه روز آینده توزیع می‌شود و مردم با کمک آن اقلام 72 ساعته و یک‌ماهه دریافت می‌کنند.