وزیر نفت: سرمایه توتال در صورت کناره‌گیری از طرح توسعه فاز ۱۱ در ایران می‌ماند

وزیر نفت در تشریح چگونگی کنار کشیدن توتال از فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: اگر توتال بدون اعمال تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از توسعه فاز ۱۱ کناره گیری کند، هیچ سرمایه‌ای به این شرکت باز نمی‌گردد.
به گزارش شانا، بیژن زنگنه درباره برخی حاشیه‌های ایجاد شده در باره قرارداد توتال اظهار کرد: کارهای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که به کنسرسیومی متشکل از توتال، سی ان پی سی آی چین و پتروپارس سپرده شد، بر اساس برنامه زمان‌بندی پیش می‌رود.
وی تاکید کرد: تاکنون توتال ۵۶ میلیون یورو تعهد کرده و بر اساس آن در حال پیشبرد کارهاست، اما صحبت‌های مدیرعامل توتال را به خوبی ترجمه نمی‌کنند.
وزیر نفت درباره این که توتال چه زمانی می تواند از توسعه فاز ۱۱ کناره گیری، پاسخ داد: اگر تحریم‌هایی از سوی شورای امنیت علیه ایران اعمال شود، توتال ممکن است قرارداد را ترک کند.


وی با بیان این که در صورت ترک توتال از این پروژه، سهم آن به ۲ شرکت دیگر این کنسرسیوم (سی ان پی سی آی و پتروپارس) می‌رسد، یادآور شد: در این صورت، سرمایه‌های توتال در ایران می‌ماند و پس از بهره برداری از فاز ۱۱،از محل فروش بخشی از تولید، سرمایه آنها پرداخت
می‌شود.
زنگنه یادآور شد: اگر توتال بدون اعمال تحریم‌های شورای امنیت اعلام کند که قصد ترک قرارداد را دارد هیچ سرمایه‌ای به این شرکت باز نمی‌گردد و هیچ مبلغی به این شرکت تعلق نمی‌گیرد.
ضرورت ارتقای توانمندی شرکت‌های ایرانی
وزیر نفت با تاکید بر این که تاکنون عمده اقدام‌هایی که در مراحل اجرایی فاز ۱۱ پارس جنوبی صورت گرفته با شرکت‌های ایرانی بوده است، افزود: معتقدم ۷۰ درصد سهمی که برای شرکت‌های ایرانی در نظر گرفته شده است، عملیاتی است، اما شرکت‌های ایرانی باید رقابت کنند و این‌گونه نیست که بدون رقابت بتوانند در مناقصه‌ها برنده شوند.
وی ادامه داد: برای نخستین بار شرکتی غیر از شرکت‌های رایج با قیمت مناسب در مناقصه‌ مربوط به جَکِت برنده شد.
زنگنه با بیان این‌که شرکت‌های ایرانی‌ها باید توانمندی‌های خود را بالا برده و بتوانند با یکدیگر رقابت کنند، یادآور شد: برای ارتقای توانمندی شرکت‌های ایرانی برای برد در مناقصه یک مشاور تعیین کرده‌ایم.
وزیر نفت درباره وقوع آتش سوزی در پالایشگاه‌ها گفت: پالایشگاه‌ها ۲ نوع هستند؛ نخست دولتی و دیگری پالایشگاه‌های که واگذار شده است، در پالایشگاه‌های واگذار شده هم اکنون مشکل وجود دارد و امیدوارم با کمک کمیسیون انرژی ضوابط نظارتی قوی بر کار این پالایشگاه‌ها از لحاظ قانونی برای وزارت نفت برقرار شود.
وی با بیان این که اکنون دوستانه با مدیران پالایشگاه‌ها صحبت می‌شود و اعمال حاکمیت وزارت نفت در این بخش ضعیف است، یادآور شد: با عمر کنونی تاسیسات در مجموع پالایشگاه‌ها به خوبی اداره می‌شود، البته نباید از ایرادات و اشکالات چشم پوشید؛ بیشتر حوادث ناشی از عوامل انسانی بوده و گاهی ناشی از تجهیزات نامناسب است.
بیژن زنگنه، وزیر نفت و علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صبح روز سه‌شنبه در نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی حاضر شدند.
عرضه ۳۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی در غرب کشور
شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از ۲۲ آبان تا پایان روز(۲۹ آبان) حدود ۳۰ میلیون لیتر فرآورده بنزین، نفت سفید و نفت گاز در استان کرمانشاه و شهرهای زلزله زده توزیع کرده است. به گزارش شانا، فاطمه کاهی، رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در گزارشی از هشت روز فعالیت این شرکت در مناطق غرب کشور برای سوخت رسانی به زلزله‌زدگان گفت: در بازه زمانی یاد شده (۲۱ آبان‌ماه تا ۲۹ آبان‌ماه) ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر فرآورده در این مناطق توزیع شده که حدود ۱۳ میلیون لیتر آن بنزین بوده است.وی افزود: در دوره مورد بررسی پنج میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر نفت سفید و ۱۱,۵ میلیون لیتر نفت گاز در مناطق موردنظر عرضه شده است. سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که افزون بر این ۵۰۰ هزار لیتر سوخت هوایی نیز برای بالگرد و هواپیماهای باری و مسافری به این منطقه ارسال شده است، اظهار کرد: ۶ هزار کپسول پیک نیک پر شده تحویل مردم شده و همچنین ۴۵۰۰ ظرف سه لیتری نفت سفید از منطقه اصفهان به این مناطق ارسال شده که حدود سه هزار عدد آن توزیع شده است. کاهی همچنین از فعالیت شبانه روزی کاروان توزیع سوخت سیار در شهرهای استان کرمانشاه خبر داد و گفت: کاروان‌های سیار پنج شبانه روز است که بی وقفه در حال توزیع محله به محله نفت سفید هستند. وی به وجود ۲ تاسیسات سیلندر پرکنی گاز مایع در سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی اشاره کرد و گفت: در این دو مرکز پیک نیک شهروندان به صورت رایگان شارژ می‌شود. وجود تیم‌های بازرسی و اعزام آنان به مجاری عرضه برای اطمینان از روند صحیح عرضه سوخت به مردم، تشکیل کارگروه بحران از همان ساعت اولیه بروز زلزله، آماده‌باش تیم های فنی عملیاتی و اچ اس یی و ... از دیگر فعالیت‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در هشت روز اخیر بوده است.
سایر اخبار این روزنامه
خبرنگار «همدلی» به سراغ ساکنان مسکن مهر «پردیس» در بیخ‌گوش پایتخت رفته و حال و هوای این روزهای آنان را جویا شده است وزیر نفت: سرمایه توتال در صورت کناره‌گیری از طرح توسعه فاز ۱۱ در ایران می‌ماند موسوی لاری: در چندین سال اخیر تریبون نماز در اختیار یک جریان است تریبون‌های نماز جمعه کی اصلاح می شوند؟ رهبر معظم انقلاب در دیدار با هزاران ‌نفر از بسیجیان سراسر کشور: جوانان مومن با نابود کردن داعش آمریکای مستکبر را به زانو درآوردند رئیس‌جمهور در نشست سه‌جانبه سوچی: رسالت ما مبارزه با تروریسم و ریشه‌کنی تبعیض فقر و خشونت در منطقه است قیاس فساد اقتصادی در ایران با کشورهای همسایه و پاک‌ترین کشور جهان ایران در جایگاه 131 قرار دارد زمانی که مرتضوی روزنامه‌ها را محدود می‌کرد، احمدی‌نژاد طرفدار آزادی نبود؟ توضیح اسنپ در خصوص منع استفاده از اپلیکیشن مسیریاب Waze فرزند فروهرها می‌‌گوید که برای اولین‌بار سالگرد پدر و مادرش را در ایران برگزار کرده است سی و دو سال پس از مرگ غلامحسین ساعدی، محمود دولت‌آبادی درباره او با «همدلی» حرف زده است