تداوم حباب سکه

مقایسه قیمت های فعلی سکه طرح جدید در بازار با قیمت واقعی آن، بیانگر حباب قیمتی در حدود 200 هزار تومان است. در این باره کارشناسان، سفته بازی و رشد بی رویه قیمت در بازار آتی طلا را موثر می دانند.
قیمت سکه با توجه به چند فاکتور قیمت اونس جهانی طلا، ارزش دلار آزاد، ضریبی از وزن سکه و حق ضرب به دست می آید. با این حال قیمت های فعلی بازار، حبابی در حدود 200 هزار تومان را برای سکه تمام نشان می دهد. به گزارش فارس، شایان کرمی کارشناس بورس کالا، یکی از دلایل این حباب  قیمتی را کمبود سکه نقدی یا فیزیکی در بازار و نیز سفته بازی در بازارهای غیر رسمی و حتی رسمی دانست و گفت: با رجوع به معاملات گواهی سپرده سکه طلا در تابلوی معاملات بورس اوراق بهادار می توان به وضوح این مسئله را در بازار رسمی مشاهده کرد که عده ای با تعداد سفارش های بسیار زیاد باعث رشد قیمت می شوند.
وی با اشاره به نقش بازار آتی در تشدید حباب سکه طلا تصریح کرد: هم اکنون هر سکه طلای طرح جدید در سررسید شهریور 97 با قیمت 16 میلیون و 900 هزار ریال در حال معامله است. این درحالی است که قیمت بازار نقدی14 میلیون و 300 هزار ریال است. وی در نهایت تاکید کرد که تنها راهکار برای کنترل این بازار، وجود بازارگردان است تا تقاضاهای ناشی از سفته بازی در بازار با عمق کم را کنترل کند. همچنین طبق قاعده با توجه به سیاست های بانک مرکزی و همچنین دولت، از سازمان بورس و بورس کالا انتظار می رود در مسائل این چنینی وارد شوند و تدابیر لازم برای کنترل هیجانات را اتخاذ کنند.
از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم به نقل از ادیب کارشناس اقتصاد، علت ایجاد حباب در سکه را در این دانست که در شرایط کنونی، عده بسیار محدودی با ورود سرمایه‌های نجومی برای خرید سکه به طور مصنوعی قیمت آن را زیاد کرده‌اند. وی پیش بینی کرد که در گام بعدی، این افراد با ایجاد صف،  اقدام به فروش سکه به مردم بی‌اطلاع می کنند و در مرحله آخر حباب سکه تخلیه می شود و مردمی که در این دوره سکه خریده اند به‌شدت زیان می‌کنند. وی با بیان این که معمولاً بانک مرکزی در این‌گونه موارد با عرضه سکه اقدام به شکستن حباب می‌کند، توصیه کرد که مردم وارد بازی خرید مهندسی شده، به نحوی که شرح داده شد، نشوند.