افزایش قیمت نان فعلا متوقف شد


گروه اقتصادی-
در حالی که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، قرار بود نان از روز گذشته با 15 درصد افزایش قیمت مواجه شود، به دلایلی مانند کاهش وزن نان موقف شد.
قیمت نان که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قرار بود از روز گذشته با افزایش 15 درصدی مواجه شود، طبق گفته رئیس‌اتاق اصناف فعلا منتفی شده است. افزایشی که شامل نان‌های بربری، تافتون، سنگک، لواش و تافتون گردان می‌شد و طبق آنچه خبرگزاری میزان گزارش کرده بود؛ قرار بود قیمت نان بربری با وزن چانه 510 گرمی 750 تومان، نان تافتون سنتی با وزن چانه 230 گرمی 460 تومان، نان سنگک با وزن چانه 560 گرمی 920 تومان، نان لواش و تافتون گردان با وزن چانه 140 گرمی 240 تومان عرضه شود.  
با این حال، علی فاضلی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره دلیل توقف مصوبه گرانی نان اظهار داشت: افزایش قیمت نان فعلا و تا تشکیل کارگروه بعدی تنظیم بازار متوقف شد.


وی افزود: دو طرف، یعنی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نان از این افزایش قیمت ناراضی بوده‌اند به همین منظور این مصوبه فعلا متوقف شده تا مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
رئیس ‌اتاق اصناف ادامه داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داده است که افزایش قیمت نان ابلاغ نشود تا در جلسه ستاد تنظیم بازار مجددا به بحث گذاشته شود.
به گفته فاضلی، توقف افزایش قیمت نان تنها مربوط به تهران نیست و در کل کشور این افزایش قیمت متوقف شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا موضوع کاهش وزن چانه‌های نان در جلسه بعدی ستاد تنظیم بازار مورد توجه قرار می‌گیرد یا خیر، بیان کرد: یکی از بحث‌هایی که عامل توقف افزایش قیمت نان شد، همین کاهش وزن نان بود و باید مشخص شود که آیا وزن چانه‌ای که در سال 93 تصویب شده است باید در فرآیند تولید نان اجرا شود یا وزن چانه‌های جدید که به تازگی اعلام شده است باید ملاک عمل قرار گیرد.
رئیس ‌اتاق اصناف در پایان صحبت‌های خود گفت: فعلا از افزایش قیمت نان جلوگیری به عمل آمده و نانوایان باید نان را به قیمت قبلی به فروش برسانند.
گفتنی است، افزایش قیمت نان در شرایطی قرار بود صورت بگیرد که وضع معیشت مردم به سطح قابل قبولی نرسیده و با افزایش قیمت این محصول که قوت لایموت مردم است، فشار بیشتری خصوصا بر اقشار پایین جامعه وارد می‌شود. چه اینکه وضعیت نامناسب بیکاری (چنانچه نزدیک به 39 درصد بیکاران کشور بیش از یکسال بدون شغل مانده‌اند) و شرایط رکودی حاکم بر بازار موید این موضوع است که وضع اقتصادی مردم نامناسب است.
از سوی دیگر، طبق آمار بانک مرکزی، آخرین نرخ تورم اعلام شده (که مربوط به آبان ماه است) 9.8 درصد بوده که نشان می‌دهد میزان افزایش قیمت نان، بیش از پنج درصد از سطح عمومی قیمت‌ها بالاتر بود! جالب‌تر اینکه مرکز آمار، تورم آبان ماه را 8/4 درصد اعلام کرده بود که بر این اساس، افزایش قیمت نان نزدیک به هفت درصد از نرخ تورم بیشتر می‌باشد.
این افزایش قیمت به نحوی بود که محمدرضا سبز علیپور، رئیس‌مرکز تجارت جهانی ایران، طی یادداشتی در واکنش به این موضوع نوشت: «یکی از افتخارات دولت روحانی این است که دائماً آمار می‌دهد که توانسته تورم را کنترل و آن را تک رقمی کند و هر روز پز تورم هشت درصدی را می‌دهد!! هرچند که ما به این آمار و اعداد دولت نقد جدی داریم و اعتقاد داریم که این اعداد آمارها با واقعیت جامعه زمین تا آسمان تفاوت دارد اما سؤال اساسی این است اگر دولت ادعا می‌کند که شاخ غول تورم را شکسته و آنرا به هشت درصد رسانده، پس چرا قیمت انواع نان را 15 درصد گران کرده؟»
در همین حال مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، دو روز پیش از کاهش وزن چانه یا خمیر نان هم خبر داده بود که نشان می‌دهد علاوه ‌بر اینکه قیمت نان با افزایش روبرو شده، وزن آن هم کاهش پیدا کرده است. محمد محمدی طی گفت‌وگویی که با صدا و سیما داشت، در این باره گفته بود: آنچه در تهران رخ داده این است‌ که علاوه ‌بر افزایش 15 درصدی قیمت نان وزن چانه یا خمیر نان را هم نسبت به سال 1393 کاهش داده‌اند و با بررسی دقیق به این نتیجه می‌رسیم که با کاهش وزن چانه و افزایش 15 درصدی قیمت به طور میانگین، قیمت نان حدود 32 درصد افزایش یافته است.
به گفته وی، حتی وزن‌هایی که در سال 1393 مصوب شده، از استاندارد هم‌ کمتر است و برای نمونه وزن خمیر نان سنگک در گذشته 750 تا ۸۰۰ گرم بود و در مصوبه سال ۱۳۹۳ هم ۶۶۷ گرم تعیین شد اما در مصوبه اخیر آن را ۵۶۰ گرم تصویب کردند.
لازم به ذکر است در مشاهدات میدانی حتی برخی نانوایان هم تمایل چندانی به این افزایش نداشتند و این تصمیم بیش از اینکه بیانگر حمایت از نانوا باشد، نشانه‌ای از سردرگمی دولت در اجرای این افزایش قیمت می‌باشد. هرچند در حال حاضر فعلا این اتفاق نخواهد افتاد.
با این حال، همانطور که در اطلاعیه اتحادیه نانوایان، توجه به کیفیت مطلوب ذکر شده اما باید دید آیا این موضوع صرفا روی کاغذ و شعار بوده و یا واقعا اجرایی می‌شود، چراکه یکی از مشکلات فعلی نان تولید شده، مربوط به کیفیت نان است که موجب دور ریز و ضایعات آن می‌شود.