فرانسوی‌ها سرمایه‌گذاری در ایران را خط قرمز خود اعلام کرده‌اند

رئیس‌دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه فرانسوی‌ها خط قرمزشان را آوردن پول به ایران اعلام کرده‌اند گفت: رویه مونتاژ کاری هیچ عایدی برای ما نخواهد داشت، فقط وابستگی خودروسازان به فرانسوی‌ها را افزایش می‌دهد.
محمدحسن شجاعی فرد در گفت‌وگو با تسنیم تصریح کرد: در ایران دو کارخانه خودروسازی به روز «بن رو» و «کاشان» را داریم که در قرارداد جدید دو دستی تقدیم فرانسوی‌ها کرده‌ایم. می­‌گویند فرانسوی‌ها 660 میلیون یورو سرمایه‌گذاری می‌کنند اما کدام پول؟ هر وقت سؤال می­‌کنیم پول­‌ها کجاست؟ می­‌گویند پول­ها را آوردند.
وی با بیان اینکه خودروسازان در قراردادهای خودرویی با شرکت‌های خارجی چشم خود را بسته و ذوق زده می‌شوند، اظهار داشت: می‌گویند بارک­ اللّه پژو آمد و قرارداد بست اما اعلام نمی‌کنند مبنای این قراردادها چه بود؟ به اعتقاد من هر شرکتی با علاقه شدید مایل به امضای این گونه قراردادهاست زیرا خودروساز ایرانی سرمایه و بازار ایران را می‌دهد از آن طرف الزامی هم به صادرات محصولات مشترک نیست. خوب طبیعی است که هر کسی آماده انعقاد قرارداد باشد.
شجاعی‌فرد افزود: بالاخره آقایان خودروساز خبر ندارند ولی فرانسوی‌ها با ما تماس‌هایی هم دارند. یکی از مدیران رده بالای رنو گفته خط قرمز ما عدم آوردن پول به ایران است. بر همین اساس وقتی طرف فرانسوی می‌گوید ما 660 میلیون یورو سرمایه‌گذاری می‌کنیم یعنی تکنولوژی و نقشه ساخت و طراحی را به شما می‌دهیم اما سؤال اینجاست آیا واقعا آنها حاضر به ارائه دانش طراحی خودرو به ما هستند؟ شاید شکل قطعه را بدهند و بگویند از روی آن بسازید اما مهندسی این نیست که فقط نقشه را بدهند و بگویید این ابعاد، شما هم کار کنید این همان کپی کاری می‌شود نه انتقال دانش فنی.وی در ادامه با اعلام اینکه اخیراً هم مسئولان شرکت رنو مطرح کرده‌اند در صورت تمدید تحریم‌ها شکل همکاری خود را با ایران تغییر خواهیم داد، گفت: رویه مونتاژ کاری هیچ عایدی برای ما نخواهد داشت، فقط وابستگی خودروسازان به فرانسوی‌ها را افزایش و آنها هم به راحتی از این حربه در ضربه زدن به صنعت کشور استفاده می‌کنند. در چین کارخانۀ فورد با چان­گان قرارداد منعقد کرد و در سال 2016 یک میلیون و دویست هزار خودرو با برند خود چان­گان در چین تولید نمود اما مدل همکاری آنها بسیار متفاوت با ایرانی‌ها بود. آنها بر روی طراحی خودرو مشارکت کردند به مرور نقش خودروسازان چینی در قرارداد پررنگ‌تر شد به نحوی که با فضای کسب و کار مناسب چین دیگر برای فورد صرفه اقتصادی نداشت که قطعات را خود ساخته و وارد چین کند.رئیس‌دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: در حال حاضر کارخانه چان­گان 8 هزار محقق دارد به همین دلیل یک میلیارد و دویست میلیون خودرو با طراحی خودش تولید و حداکثر از شرکت فورد یک مشورت می­‌گیرد، اما در ایران اوضاع فرق می‌کند مرکز تحقیقات خودرو و سایپا، روی هم 800 پرسنل ندارد حتی چند سال پیش تعطیل هم شده بود. شجاعی فرد با بیان اینکه فرانسوی‌ها به هیچ عنوان حاضر به انتقال بک­‌-گراند تکنیکال­ قطعات خود نیستند، گفت: استدال آنها این است که «ما نمی­‌توانیم کارِ تکنیکال­ را دست شما بدهیم. زیرا از روز اول ما این خودرو را طراحی و شرکای قطعه سازمان را مشخص کرده‌ایم. حالا اگر بخواهیم دانش فنی قطعات را به شما بدهیم باید آنها را راضی کنید. حال اگر آنها راضی نمی‌شوند به ما ربطی ندارد.» اما سؤال دیگر اینجاست که آیا قطعه ساز شریک فرانسوی حاضر است شغل خود را به قطعه سازان ما بدهد به طور حتم نه.
این فعال بخش صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که با توجه به صحبت‌های شما ورود قطعه سازان ایرانی به زنجیرۀ تأمین پژو و رنو بیشتر شبیه شوخی است؟، افزود: بله. به ما می‌گویند قطعه را با این مشخصات تولید کنید اگر نمی‌توانی من وارد می‌کنم. حتی اگر ما آن قطعات را درست کنیم بهانه آورده و به تأیید نهایی نمی‌رسانند به این ترتیب عمق داخلی­ سازی برای همیشه کم است. بله ممکن است بگویند موکت ،صندلی و تزیینات داخلی را قبول داریم اما سود اصلی این مشترک سازی بیشتر عاید رنو می­‌شود. وی با بیان اینکه حدود 12 سال است که خودروسازان بر روی پلتفرم ال 90 کار کرده‌اند، اظهار داشت: اما متأسفانه در قرارداد جدید رنو با اضافه کردن چند قطعه بحث تولید دو مدل خودرو آنهم در شرکت مستقل خود را مطرح کرده‌اند. به عبارتی با سهم 50 درصدی فرانسوی‌ها به راحتی بازار کشور را در تصاحب خواهند کرد.به نظر من باید از خودروسازان موجود قطع امید کرد آنها با این تفکر سنتی دنبال خودروسازی صنعتی که طراحی و توسعه محصول در آن باشد نخواهند رفت.