حزب الله لبنان: تا محو تروریسم درسوریه می مانیم


منابعی درجنبش حزب‌الله لبنان اعلام کردند، رزمندگان این جنبش تا ریشه‌کن شدن تروریسم و حل بحران سوریه ، در این کشور می‌مانند.
درحالی که برخی از دولت‌ها و جریان‌های وابسته در منطقه در‌باره خروج نیروهای حزب‌الله از سوریه حرف می‌زنند، پایگاه خبری «النشره» به نقل از منابع وابسته به جنبش حزب‌الله اعلام کرد،این جنبش تا نابودی کامل تروریست‌ها در سوریه و تا پایان یافتن بحران در این کشور، از سوریه خارج نمی‌شوند. رزمندگان مقاومت وحزب‌الله به دعوت دمشق، وارد سوریه شده‌اند. به گفته این منابع، هیچ کسی تصور نمی‌کند که بتواند حزب‌الله را به عقب‌نشینی از سوریه قبل از پایان ماموریت خود در آنجا که تثبیت پیروزی و حفاظت از آن است وادار کند، بخصوص که بسیاری از گروه‌های تروریستی به هسته‌های خفته‌ای مبدل شده‌اند که ممکن است در زمان‌هایی خاص دست به حملاتی خاص بزنند.
این منابع عملکرد حزب‌الله در مرحله کنونی در سوریه را بسته به میزان خطر و مقتضای شرایط خواندند و افزودند: در مرحله کنونی نیاز به حزب‌الله در سوریه به نصف کاهش یافته است، اما تا زمانی که خطر تروریسم وجود دارد این نیاز مرتفع نمی‌شود.
این منابع درخصوص موضوع سلاح حزب‌الله و به بحث انداختن مجدد آن گفت: آنهایی که به دنبال حذف سلاح حزب‌الله هستند کاملا بی‌عقلند، چون به دنبال اتفاقات سوریه و عراق، حزب‌الله بیش از هر زمان دیگری به سلاح خود متعهد است و قدرت‌های بزرگ تسلیم این واقعیت شدند. با این حال، برخی در داخل هنوز در این خصوص حرف‌های غیرمنطقی و غیر واقعی را بر زبان می‌آورند.


تلاش آمریکا برای ماندن
روزنامه« واشنگتن پست» خبرداد ، آمریکا قصد دارد پس از شکست داعش هم به حضور نیروهای خود در مناطق کرد نشین سوریه ادامه دهد تا کردها بتوانند در این منطقه برای خود دولت تشکیل دهند. مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، در این رابطه گفتند،حضور نامحدود آمریکا به ثبات کردن جوامع تحت کنترل یک دولت محلی(کردها) کمک می‌کند. خبرگزاری فارس هم به نقل از دو مقامات آمریکایی که نام آنها نیزفاش نشده، گزارش داد، واشنگتن به زودی حضور 2000 تن از نیروهای این کشور را در سوریه رسما اعلام خواهد کرد. آمریکا طی سال‌های اخیر 12 پایگاه نظامی در سوریه احداث کرده است.
اما مقامات روسیه به این خبرها واکنش نشان دادند. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مقامات سیاسی ونظامی روسیه اعلام کردند که تداوم‌اشغالگری آمریکا در سوریه ، پیامد‌های بدی را به دنبال خواهد داشت. آنها از آمریکا خواستند فورا خاک سوریه را ترک کند.
تلفات جنگ سوریه
دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه ، در جدیدترین گزارش خود درباره جنگ تحمیلی داخلی این کشور، اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ در ۲۰۱۱ تا کنون ،بیش از ۳۴۰ هزار تن از جمله ۱۰۰ هزار غیرنظامی کشته شده‌اند.
به گزارش ایسنا، دیده‌بان حقوق بشر سوریه که یک نهاد غیر‌دولتی است، گزارش داد، تعداد کشته‌ها از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه(۲۰۱۱) تا آغاز ماه جاری میلادی به ۳۴۳ هزار و ۵۱۱ مورد رسیده است. از مجموع کشته شدگان ،۱۰۲ هزار و ۶۱۸ نفرغیرنظامی بوده‌اند واز این تعداد نیز حدود ۱۹ هزار کودک و ۱۲ هزار زن هستند.
براساس این برآورد، بیش از ۱۱۹ هزار نیروی حامی دولت از جمله ۶۲ هزار و۸۶۰ نظامی سوری،‌ ده‌ها هزار نیروی شبه‌نظامی حامی دولت و ۱۵۵۶ نیرو از حزب‌الله لبنان کشته(شهید) شده‌اند. همچنین ۵۹ هزار شبه‌نظامیان تحت حمایت آمریکا موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» در این مدت کشته شده‌اند. میزان کشته‌های گروه‌های افراطی مانند داعش و جبه النصره هم از سال 2011 تاکنون به بیش از ۶۲ هزار و ۲۰۰ تن رسیده است.
در مجموع طی چهار ماه گذشته حدود ۱۲ هزار تن از جمله ۳۰۰۱ غیرنظامی در سراسر این کشور کشته شده‌اند.آمریکا درطول چهار ماه عملیات تحت کنترل گرفتن شهر« رقه» ، صدها غیر نظامی را کشته است.
بنا به گفته تنظیم کنندگان این گزارش، آمار مذکور تنها مربوط به مواردی است که این مرکز توانسته آنها را ثبت کند و ده‌ها هزار مورد مرگ و میر احتمالی که به دور از چشم فعالان رخ داده و می‌دهد را شامل نمی‌شود.