صباح زنگنه کارشناس بین‌الملل

باقی ماندن نیروهای ارتش آمریکا در بخشی از خاک سوریه نشان می‌دهد که واشنگتن برای تداوم حضور نظامی خود در سوریه خواب‌هایی را دیده است.اخیرا وزیر دفاع آمریکا گفته است که نظامیان این کشور همچنان در سوریه باقی می مانند.وزارت خارجه سوریه در واکنش به این موضع واشنگتن در بیانیه ای اعلام کرد: «سوریه بار دیگر اعلام می‌کند حضور نیروهای آمریکایی و یا هرگونه حضور نظامی کشورهای دیگر در سوریه بدون کسب اجازه از دولت این کشور، اقدامی خصمانه، نقض حق حاکمیت سوریه و تخلفی آشکار از چارچوب‌های سازمان ملل متحد تلقی می‌شود.»
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص اعلام کرده است: «نیروهای نظامی آمریکا نه تنها بدون اجازه یا دعوتی از سوی دمشق بلکه با نقض اراده دولت قانونی این کشور در سوریه حضور دارند و در واقع، اقدامات آنها چیزی شبیه اشغالگری است». از چند سال پیش آمریکا قصد داشت تا با راه‌اندازی و حمایت از گروههای تروریستی، جای پایی در سوریه پیدا کند. واشنگتن در ابتدا هدفش تغییر حکومت سوریه بود که در رسیدن به این هدف شکست خورد.
حالا هم آمریکا به ادامه حضور نظامیانش در خاک سوریه می‌اندیشد و با مسلح کردنگروه‌های کرد و جبهه النصره و آزاد کردن تروریست‌های داعش و اعزام آنها به مناطق دیگر درصدد داشتن نفوذ یا جای پا در سوریه است. اکنون که تحولات سوریه با شکست داعش وارد فاز گفتگوهای سیاسی شده است، واشنگتن سعی می‌کند با ادامه حضور نظامیانش در سوریه در مذاکرات سیاسی بتواند با استفاده از این موضوع در آینده سوریه نقش آفرینی کند.
در چند ماه گذشته، آمریکایی‌ها به سران گروه تروریستی داعش اجازه دادند که از مناطقی در سوریه فرار کرده و به نقاط دیگری بروند. قطعا دولت آمریکا در نظر دارد تا از تروریست‌های داعش همچنان استفاده کند و مانع تسلط کامل دولت سوریه بر این کشور شده و جلو استقرار نظامی روسیه را در سوریه بگیرد. از سوی دیگر، واشنگتن به دنبال کسب امتیازاتی برای امنیت رژیم صهیونیستی است و این هدف را همچنان دنبال می‌کند. البته آمریکا همچنان به تعامل خود با روسیه در خصوص موضوع سوریه ادامه خواهد داد. ضمن اینکه مسکو نیز اجازه نخواهد داد که آمریکا، سیاست‌های خود در سوریه را پیش برده و بر ضد منافع روسیه عمل کند.