اسفندیار اختیاری

حذف تبصره ای از قانون شوراها که باعث عدم مشارکت پیروان ادیان الهی در انتخابات شوراهای شهر و روستا شد، مدتی است مورد بحث فضاهای اجتماعی و سیاسی شده است. موضوعی که برای حل آن اقدامات متعددی انجام گرفت ولی به نتیجه کامل نرسیده است. در راستای حل این مشکل، ارائه یک طرح دوفوریتی در مجلس به تصویب رسید.
در توضیح طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران جهت حضور پیروان ادیان الهی در شوراهای شهر و روستا فقط به این استدلال بسنده می شود که در سال 1358 شادروان موبد شهزادی نماینده زرتشتیان در مجلس خبرگان قانون اساسی، پدر شهید، دانش‌آموخته رشته حقوق در جلسه از آیت الله شهید بهشتی، نایب رئیس مجلس خبرگان در رابطه با کیفیت ورود اقلیت‌های دینی به شوراها سوال کردند، شهید آیت الله بهشتی به صراحت می فرمایند که "منظور ما این نیست که شورایی متشکل از مسلمین باشد، بلکه منظور این است که سیستم شورا، اسلامی باشد"، با این توضیح، در زمان تدوین قانون اساسی هیچ قید و شرطی برای حضور پیروان ادیان الهی دیده نشده است. لذا بر بنای این موضوع طرح دو فوریتی تدوین و در صحن علنی مجلس مطرح شد که پیروان ادیان الهی بدون هیچ
قید و شرطی، همانند گذشته، می‌توانند در انتخابات شوراها حضور پیدا کنند.در این طرح که فوریت آن با بیش از دو سوم آرای نمایندگان مورد تایید قرار گرفت، حضور اقلیت‌های دینی و کاندیداتوری آنها برای انتخابات شوراها ارتباطی با میزان جمعیت آنها در شهرها ندارد و در حقیقت تبصره‌ای که از گذشته در قانون وجود داشت، مجددا به قانون شوراها باز می گردد و پیروان ادیان الهی همانند دیگرافراد می‌توانند عضو شوراها باشند و در آبادانی ایران بزرگ و عزیز، کوشا باشند.
با چنین دیدگاهی که در قانون اساسی بیان شده، همه با تثبیت قانون شوراها که بیش از بیست سال از تصویب و اجرا آن می گذرد، موافقت کردند. قانونی که محدودیت جهت حضور پیروان ادیان الهی در شوراها ندیده و نیست و پس ازبررسی جزئیات آن توسط مجلس شورای اسلامی، به شورای محترم نگهبان ارسال می شود، هرچند امکان دارد از نظر شورای محترم نگهبان خلاف شرع باشد و مورد تایید قرارنگیرد.


در این مورد نیز قانون اساسی راهکار لازم را دیده است و هرگونه اختلاف نظری که بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان
به وجود آید، مجمع تشخیص مصلحت نظام باید نظر دهد که به نظر می‌رسد با توجه به اینکه طرح مذکور مبتنی بر چارچوب قانون اساسی و مذاکرات مرتبط با آن است، اشکالی برای تصویب در مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام نداشته باشد.
در حقیقت بر مبنای طرح مذکور، پیروان ادیان الهی همانند سایر افراد اجازه کاندیدا شدن دارند و در صورت اخذ آرای مورد نیاز به شوراهای شهر راه پیدا خواهند کرد.