بدهی چندصد میلیاردی شهرداری و حساب‌هایی که تامین اجتماعی بلوکه کرد

شهرداری تهران از جمله نهادهای طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی است که طبق اعلام مسئولان ذیربط بدهی‌اش به تامین اجتماعی از مرز 400میلیارد تومان گذشته و هنوز راهکاری برای پرداخت دیون انباشته این نهاد ارائه نشده است.
به گزارش ایسنا، هر چند ماجرای بدهکاری بسیاری از نهادها و دستگاه‌های اجرای از جمله شهرداری تهران به تامین اجتماعی تازگی ندارد و در شهریور سال94 نیز معاون سازمان تامین اجتماعی به بدهی نزدیک به 500میلیارد تومانی شهرداری اشاره و البته از تعیین تکلیف آن خبر داده و گفته بود: «تهاتر یکی از راهکارهای پرداخت بدهی است. نه تنها برای شهرداری تهران بلکه برای همه کارفرمایان این امکان ایجاد شده است که اگر نقدینگی لازم را ندارند، بدهی خود را با ارائه زمین، ساختمان و ملک براساس قیمت کارشناس رسمی پرداخت کند. عمده بدهی شهرداری تهران به عدم پرداخت به موقع حق بیمه پرسنل باز می‌گردد.»
گودرزی معاون مالی و اقتصادی وقت شهرداری تهران نیز در همان زمان در مورد بدهی شهرداری به ارگانهای دولتی بخصوص بیمه تامین اجتماعی گفته بود که «میزان بدهی شهرداری به تامین اجتماعی تا پایان سال 93 مشخص شده است و با این سازمان نیز جلساتی مبنی بر اینکه قسمتی از بدهی را به صورت نقد و مبلغی دیگر را به صورت غیرنقد پرداخت کنیم برگزار کردیم و امیدواریم تا پایان بهمن ماه سال94 این بدهی پرداخت شود اما دقت داشته باشید که بدهی سازمانها به بیمه همیشه ساری و جاری است. با سازمان تامین اجتماعی مشکلی نداریم و با برگزاری جلسات منطقی سعی در پیشبرد برنامه‌ها داریم.»
با این حال هنوز مشکل دیون انباشته شهرداری حل نشده است تا جایی که منجر به انسداد برخی حساب‌های شهرداری از سوی تامین اجتماعی در روزهای گذشته شد و بنا به گفته زدا، معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی، بر اساس ماده50 قانون تامین اجتماعی قسمت اجرائیات سازمان وارد عمل شد و حساب‌های شهرداری مسدود شدند. این اقدام تماما بر اساس قانون صورت گرفته است و مهلت‌های متعددی نیز به شهرداری تهران برای پرداخت داده شد.


بر اساس ماده50 قانون تامین اجتماعی، «مطالبات سازمان بابت حق بیمه و خسارات تاخیر و جریمه‌های نقدی ناشی از اجرای قانون در حکم مطالبات مستند به اسناد لازم الاجرا بوده و طبق مقررات مربوط به اجرای مفاد اسناد رسمی به وسیله مامورین اجرای سازمان قابل وصول می‌باشد.»
با توجه به آنکه مبلغ این بدهی سنواتی تا سال 94، 470 میلیارد تومان است؛ طی روزهای اخیر معاون تامین اجتماعی از شهرداری تهران بابت عدم عمل به تعهداتش گلایه کرده و می‌گوید: علی‌رغم مذاکرات صورت گرفته به تعهدات عمل نشد. تامین اجتماعی یک میلیون و 200 هزار کارفرما دارد و تمامی اقدامات ما باید بر اساس قانون انجام شود. ما بر اساس قانون شرایط کارفرما را رعایت کرده‌ایم و به کارفرمایانی که در معرض ورشکستگی بوده‌اند بر اساس ماده 41 تامین اجتماعی کمک کرده‌ایم و سعی کردیم مشارکت داشته باشیم تا کشور از مشکلات اقتصادی عبور کند. در همین راستا در دی ماه سال گذشته نیز تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری تهران امضا کردیم که در آن 4بند مدنظر گرفت و مقرر شد شهرداری بخشی از طلب خود را به صورت اقساط، 100میلیارد تومان در تابستان امسال و بخش باقیمانده را تهاتر کند.
معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه شهرداری تنها بخشی از بدهی خود را تقسیط و مابقی را پرداخت نکرد اظهار می‌کند: ما با مدیران جدید شهرداری تهران نیز صحبت کرده‌ایم و جلساتی با معاونان جدید شهردار برگزار شد و مجدداً مهلتی برای پرداخت مطالبات به شهرداری تهران دادیم ولی اتفاق جدیدی در این خصوص رخ نداد. اکنون نیز مذاکراتی با مدیران شهرداری تهران صورت گرفته است و مقرر شده بدهی شهرداری به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.

استاندار برای حل اختلاف ورود کند
اما عضو مجمع نمایندگان استان تهران نظر دیگری دارد و با بیان اینکه مسدود کردن حساب‌های شهرداری از سوی تامین اجتماعی اقدامی نادرست است که باید در آن تجدید نظر شود، گفت: می‌توان با تشکیل نشستی با حضور استاندار این مشکل را حل کرد.
محمد محمودی شاه‌ نشین در گفتگو با خانه ملت، بر لزوم تعامل و توافق مناسب میان تامین اجتماعی و شهرداری تهران برای رفع مشکل بدهی‌ها تاکید کرد و افزود: شهرداری و تامین اجتماعی می‌توانند با به کارگیری راهکارها و تعامل مناسب به مشکلات میان خود پایان دهند و مسدود کردن حساب‌ها راهکار مناسبی نیست زیرا در انجام امور شهرداری خلل و مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.
وی یادآور شود: همیشه این بدهی‌ها میان شهرداری و تامین اجتماعی وجود داشته به گونه‌ای که بخشی از اماکن تامین اجتماعی برای پایان کار، عدم خلاف و توسعه‌ها به شهرداری‌ها بدهکار بوده و از سویی شهرداری نیز بابت بیمه پیمانکاران معمولا بدهی‌هایی به تامین اجتماعی دارد. نیاز است مهلتی به شهرداری برای پرداخت مطالبات داده شود و همچنین با تشکیل نشستی با حضور استاندار به عنوان حل اختلاف این مشکل را حل کرد زیرا با مسدود کردن حساب‌ها هیچ نفعی عاید تامین اجتماعی نمی‌شود.

در دوران شهرداری سابق حق بیمه‌ها کسر می‌شد اما به حساب تامین اجتماعی واریز نمی‌شد!
رئیس شورای شهر تهران گفت: همه حساب‌های شهرداری از سوی تامین اجتماعی مسدود نشده است. به گزارش شورا آنلاین؛ محسن هاشمی با اشاره به اینکه همه حساب‌های شهرداری از سوی تامین اجتماعی مسدود نشده است، گفت: در دوران شهرداری سابق حق بیمه از حساب کارکنان کسر می‌شد اما به حساب تامین اجتماعی ریخته نمی‌شد و این اعداد از مرز 400میلیارد تومان عبور کرده است. مدیریت شهری فعلی باید با تامین اجتماعی در این زمینه ماجرا را حل و فصل کند. وی درباره تخلفات مدیران شهرداری نیز گفت: از این به بعد تخلف کارکنان شهرداری در شهرداری‌های مناطق بررسی می‌شود که این افراد بدون در نظر گرفتن باغ بودن املاک رای به تخریب می‌دهند و اینها بر اساس نوع تخلف پرونده شان به دادسرای کارکنان یا حراست شهرداری ارسال می‌شود.