هشتمین نشست برای صلح

نخست‌وزیر‌ترکیه ضمن تاکید بر آنکه نشست آستانه مانعی برای روند مذاکرات صلح پایدار ژنو نیست آن را آمادگی اولیه برای دستیابی به صلح مهم خواند و گفت:  بشار اسد در آینده سیاسی سوریه نقشی نخواهد داشت.
به گزارش ایسنا، بنعالی یلدریم، اظهار داشت: این روند مانعی برای روند صلح پایدار در ژنو به شمار نرفته و رقیبی برای آن نیست. وی در ادامه گفت: روند آستانه در واقع آمادگی اولیه برای مذاکرات ژنو در راستای تبدیل به یک دولت پایدار مبتنی بر تمامیت ارضی سوریه و نمایندگی تمامی گروه‌های قومیتی که در‌تروریسم مشارکت نداشته اند، محسوب می‌شود. در این شرایط چه کشورهای عضو ائتلاف بین المللی و چه آمریکا باید پس از این مسئولیت بیشتری برعهده بگیرند. یلدریم افزود: جنگ داخلی در سوریه 7 سال است که ادامه دارد، بیش از 10 میلیون نفر مجبور به‌ترک سرزمین خود شده‌اند. 700 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. جامعه بین‌المللی متاسفانه اقدام لازم را برای حل این بحران و توقف کشتار در سوریه را انجام نداد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: تنها یک کشور است که وجدان بشری را در سوریه سر پا نگاه داشته و آن کشور‌ترکیه است. گروه‌های ‌تروریستی که از خلاء حاکمیت در منطقه تغذیه می‌شوند، تبدیل به یک بلا برای تمامی جهان شده‌اند. یلدریم در ادامه سخنرانی خود عنوان کرد: استفاده از تسلیحات شیمیایی، ماندن بشار اسد را به لحاظ سیاسی غیر ممکن می‌کند. وی در ادامه گفت: فراموش کردن گذشته دشوار است و بنابراین سخت است که ببینیم اسد همچنان در قدرت باقی می‌ماند. اقدامات بشار اسد با حمایت ایران و روسیه به این معنا است که آنکارا و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای نمی‌توانند بپذیرند که اسد به عنوان بخشی از یک توافق صلح در قدرت باقی بماند. با این حال وی در ادامه تصمیم گیری را به مردم سوریه واگذار کرد و افزود: هر تصمیمی که به بقای دولت اسد منجر شود، آنکارا و متحدینش را در راستای حمایت از مردم سوریه به قربانی کردن (منافع خود) وا می‌دارد. وی درباره تحولات عراق تصریح کرد:‌ترکیه در عراق همواره سازنده عمل کرد. ما در چارچوب مبارزه با گروه‌تروریستی داعش و با انجام عملیات سپر فرات کار بزرگی انجام دادیم. در داخل خاک سوریه 3 هزار و 600 عضو داعش را از پای در آوردیم. از سوی دیگر از ورود 50 هزار شبه‌نظامی خارجی از 54 کشور مختلف به کشورمان ممانعت و بیش از 5 هزار عضو داعش را دستگیر کردیم. در حدود 3 هزار نفر از این دستگیرشدگان روانه زندان شدند. در این چارچوب روند حقوقی از یک سو و از سوی دیگر نیز مبارزه ما با این گروه با همان صلابت ادامه دارد. در همین حال دونالد‌ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و همتای فرانسوی او، امانوئل مکرون در یک تماس تلفنی بر ضرورت مقابله با دخالت‌های مخرب ایران در سوریه تاکید کردند.  در اطلاعیه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شده، آمده است که رهبران دو کشور آمریکا و فرانسه درباره اهمیت مذاکرات صلح ژنو که از سوی سازمان ملل هدایت می‌شود، اتفاق نظر دارند. به باور رهبران دو کشور، تنها آن دسته از مذاکراتی که توسط این مرکز و در ژنو صورت می‌گیرند برای دستیابی به یک راه حل سیاسی در بحران سوریه مشروعیت دارند. به این‌ترتیب، مکرون و‌ترامپ عملا پیشبرد گفت‌وگوهای صلح سوریه که توسط کشورهای روسیه، ایران و‌ترکیه دنبال می‌شود را به رسمیت نمی‌شناسند. اول آذرماه رؤسای‌جمهوری روسیه، ایران و‌ترکیه در نشستی سه جانبه در شهر سوچی توافق کردند که به همکاری فعالانه برای برقراری صلح و ثبات در سوریه کمک کنند. آنها تنها راه پایان دادن به این بحران را تشکیل یک نهاد حکومتی انتقالی فراگیر با تمام اختیارات اجرایی در سوریه عنوان کردند. سران این کشورها با اشاره به توافق‌های پیشین در شهر آستانه که از حدود ۱۱ ماه پیش به ایجاد مناطق امن و اجرای آتش بس در مناطق وسیعی از سوریه انجامید، این اقدام را بسیار کارآمد توصیف کردند.
 نشست بررسی بحران سوریه در ژنو


یک منبع دیپلمات اعلام کرد، هيات نظام سوریه به منظور دستیابی به راه حلی برای بحران سوریه امروز (چهارشنبه) وارد ژنو می‌شود. این در حالی است که این هيات سفرش به ژنو را به حالت تعلیق درآورده بود. این در حالی است که هيات دمشق در اعتراض به موضع اخیر مخالفان سوری در ریاض که رفتن بشار اسد از قدرت را به عنوان یک پیش‌شرط برای مذاکرات سوریه مطرح کرده بودند از حضور در نشست ژنو امتناع کرده بود. در حالی که استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه از مخالفان خواسته بود، پیش‌شرطی برای مذاکرات نگذارند. فرستاده سازمان ملل چهار موضع را در دستور کار دور هشتم نشست مشخص کرده که حکومت مورد قبول همه، تدوین قانون اساسی جدید سوریه، آماده‌سازی زمینه برگزاری انتخابات زیر نظر سازمان ملل و مذاکرات درباره‌تروریسم این چهار محور است.  وی خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰۰ نماینده از جامعه مدنی سوریه طی هفته‌های آتی در ژنو حضور خواهند یافت. کارشناسان حقوق بشر با هدف بررسی مساله بازداشت‌ها و ربوده شدن افراد در سوریه و نیز کارشناسانی در زمینه قانون اساسی در ژنو حاضر خواهند بود. مذاکرات ژنو هشتمین نشست مذاکرات برای برقراری صلح در سوریه است. هفت مذاکرات پیشین هیچ نتیجه مثبتی نداشتند. تنها تفاوت این نشست با نشست‌های پیشین این است که مخالفان دولت سوریه در نظر دارند با یک هيات نمایندگی در این مذاکرات شرکت کنند.
از سوی دیگر شورای امنیت از دولت و مخالفان سوریه خواست در دور جدید مذاکرات ژنو بدون هیچ پیش‌ شرطی شرکت کنند و در عین حال حمایت خود را از تلاش‌های استفان دی‌میستورا اعلام کرد.
سباستیانو کاردی که در حال حاضر رئیس دوره‌ای شورای امنیت است بعد از نشست شورا درباره سوریه گفت: اعضای شورای امنیت حمایت کامل خود را از تلاش‌های استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه در ایجاد راه حلی دائمی برای سوریه از طریق یک پروسه سیاسی فراگیر توسط سوری‌ها که در جهت تحقق خواسته‌های ملت سوریه باشد، اعلام کردند. رئیس کنونی شورای امنیت افزود: شورا از تمامی طرف‌های سوری خواست بدون هیچ شرط قبلی به طور فعال در نشست ژنو شرکت کنند و همچنین از تلاش‌های صورت گرفته در جهت موفقیت مذاکرات حمایت کرد. استفان دی‌میستورا نیز در این نشست ضمن ارائه گزارش خود درباره سوریه گفت: باید دور آتی نشست ژنو بین دولت و مخالفان سوریه بدون هیچ پیش‌شرطی باشد.  دی‌میستورا افزود: هدف نهایی ما برگزاری انتخاباتی عادلانه با مشارکت تمامی سوری‌هاست. وی تصریح کرد: این بحران در حال حاضر شاهد امکان واقعی رفتن به سمت روند سیاسی واقعی است. در اینجا اجماع بین‌المللی وجود دارد. ما باید تلاش کنیم روند سیاسی نتایج قابل لمسی داشته باشد تا سوری‌ها خودشان سرنوشت‌شان را تعیین کنند. دی‌میستورا نسبت به افزایش خشونت در غوطه شرقی طی هفته‌های اخیر و تداوم محاصره انسانی در این منطقه ابراز نگرانی کرد.  وی ایجاد فضای سیاسی واقعی را مستلزم آمادگی واقعی هيات دولت سوریه برای مذاکره، وجود هيات یکسان مخالفان، مذاکرات بدون پیش‌شرط و اینکه براساس اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت باشد و نیز حمایت از نقش سازمان ملل دانست. وی ادامه داد: بحران سوریه بدترین بحران تاریخ سازمان ملل است و بازسازی آن بعد از بیش از شش سال نیاز به دست کم ۲۵۰ میلیارد دلار دارد.