فریدون مجلسی = دیپلمات سابق

مصاحبه اخیر سعد حریری با سی نیوز و اظهاراتش چند بخش متفاوت داشت. او از استعفای خود با عنوان شوک مثبت صحبت می‌کند، از این می‌گوید که هیچ‌گاه خواستار جنگ با ایران نیست، بااین حال باز هم از بن‌سلمان تعریف کرده و حرکات اصلاحی او را واقعی می‌داند ولی به این نکته اشاره می‌کند که بن سلمان مشاوران تندرویی دارد، در بخشی هم اعلام می‌کند درباره اتفاقاتی که در عربستان برایم افتاد سکوت می‌کنم و حرفی نمی‌زنم.
حریری پیشتر از هر چیز با این جمله که چیزی از اتفاقات عربستان نمی گویم بیان می‌کند که در عربستان یکسری اتفاقاتی برای او افتاده به عبارتی او تایید می‌کند که شرایطش در ریاض عادی نبوده است حال چه بخواهد آن را شرح دهد و چه چیزی از آن نگوید.
سعد حریری در این مصاحبه درباره استعفایش چند نتیجه‌گیری منطقی هم کرده است اینکه او از استعفایش با عنوان شوک یاد می‌کند. درست است حریری اگر می‌خواست خواسته‌های عربستان را در لبنان پیاده کند موجب جنگ و ویرانی لبنان با دلایلی بدتر از آنچه که 40 سال پیش برای لبنان رخ داد و هشت سال این کشور را دچار آشفتگی کرد می‌شد. حریری می‌دانست که باید رعایت اکثریت نسبی شیعه لبنان را بکند.
از طرفی این شوک به حزب‌الله نیز وارد شده است، حزب‌الله و مردم همگی خواهان حفظ رفاه فعلی هستند و اکنون بعد ازآن استعفای فرمایشی قدر شرایط رفاهی شان را بیشتر می‌دانند.


حریری با بازپس گیری استعفایش و اینکه در مصاحبه گفته استعفا نمی دهد، نشان داده خود نیز به این نکته پی برده که نباید آرامش کشور را بر هم زند و لبنان را دچار تفرقه و هرج و مرج کند.
از طرفی حریری دراین مصاحبه با عنوان اینکه بن سلمان مشاوران تندرویی دارد طبیعتا پیامی هم به عربستان مخابره کرده است، هرچند حریری باید بداند که بن سلمان از همه مشاورانش تندروتر است.
درباره موضوع حزب الله هم باید گفت، حزب الله در سوریه به خوبی یک ماموریت را انجام داده و خلع سلاح نیروهای حزب‌اللهی عملیاتی نیست، مگر اینکه این نیروها در ارتش ملی با همان فرماندهی موجود خودشان ادغام شوند تا شکل قانونی‌تر در لبنان پیدا کنند.
در مجموع اگر صحبت‌های اخیر سعد حریری را بازمان استعفایش مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این اظهارات مثبت است. می‌توان این را گفت استعفای حریری جدی نبود اما اهداف آن استعفا تا حدودی جدی است.