دلواپسان کفش جهانگیری را دیدند عذرخواهی او را ندیدند!

آفتاب یزد- گروه سیاسی: معاون اول دولت روحانی – اسحاق جهانگیری که در نخستین مناظره سال 96 گوی سبقت از حسن روحانی ربوده بود به گونه‌ای که عده‌ای پیشنهاد انصراف رئیس دولت یازدهم را به سود او می‌دادند؛ این ایام حال و روز خوشی در عرصه سیاست ندارد. گویی عده‌ای کمر همت بسته اند تا مرد پرفروغ مناظرات سال 96 را هربار به افول نزدیک تر کنند و هجمه‌ها به او را نیز شدیدتر؛
مثلا انتخابات 96 که تمام شد به یکباره در لفافه جای اسحاق و واعظی در میثاقی نانوشته تغییر کرد. لیست انتخابی جهانگیری برای کابینه مقبول رئیس تدبیر و امید قرار نگرفت و وزرای تعیین شده حاصل دستپخت کسانی مثل واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور از آب درآمد.
جهانگیری دیگر بر فراز نبود؛ بخصوص هنگامی که برادر او مهدی به اتهامات سنگین مالی بازداشت شدو همین کافی است تا وی نیز ناخواسته در مظان اتهاماتی از همان جنس حرف‌ها‌یی
قرار بگیرد که در مناظرات از آن می‌نالید. شانتاژهای رسانه‌ای جریان راست، با فاصله گرفتن اسحاق از روحانی و موضوع مهدی برادرش،


شدت گرفت و با تخریب‌هایی علیه او همراه شد. و حالا یک بهانه دیگر برای حمله به اسحاق به دست اصولگرایان افتاده و آن پس از وقوع زلزله غم انگیز کرمانشاه است.

مصیبت سیاسی
زلزله کرمانشاه اگر یک مصیبت برای روستاهای زلزله زده و مردم ایران بود یک مصیبت سیاسی برای معاون اول دولت روحانی یعنی اسحاق جهانگیری هم شد. گرچه جهانگیری پس از این زلزله به عنوان معاون اول،از سر دلسوزی و پاسخ گویی به مطالبات مردم اقداماتی کرد و سخنرانی‌ها‌یی داشت، اما از آنجا که او همیشه در تیررس مخالفین قرار دارد، نتوانست از حمله جریان راست بگریزد؛ بلکه خودنیز با سهل انگاری‌ها‌یی، آتویی را که نباید به دست مخالفینش داد.
هنوز سایه آن اظهارنظر معروف بر سرجهانگیری سنگینی می‌کرد که یک اتفاق دیگر نیز در همین رابطه رخ داد و آن حاشیه سفر معاون اول به مناطق زلزله‌زده است.
در حالی که تصاویر اسحاق جهانگیری نشان می‌دهد او به روستاهای زلزله زده و چادرهایشان سرزده و با مردم از نزدیک دیدار کرده است و یا برسر بالین برخی آسیب دیدگان زلزله رفته و در جریان امور قرار گرفته است جریان راست با انتشار وسیع برخی تصاویراز دیدار او حاشیه را بر متن مقدم دانسته و وسیله انتقادات شدید علیه او و اهانت‌ها به وی را فراهم کرده است.
هر چند نباید از بی دقتی و بدسلیقگی جهانگیری و همراهان او نیز به سادگی گذشت.
قصه خیلی ساده است، جهانگیری و همراهانش درهنگام ورود به چادرهای زلزله‌زدگان، کفش خود را درنیاورده و با همان شکل و شمایل روی فرش خانواده‌های زلزله زده قدم برداشته. همین تصاویر کافی بود تا محافظه کاران با انتشار وسیع آن، مصیبت‌نامه‌ها درباره این عکس بنویسند و این بار از روحیه اشرافی گری جهانگیری بگویند.
سخنان نخ نما شده‌ای با تم فقرپرستی که بیشتر به درد اوایل انقلاب و جو مردم آن دوره می‌خورد تا امروز.

بازهم کاخ نشینی
محافظه‌کاران بازهم داستان کاخ نشینی جریان چپ را پیش کشیدند و این بار به صراحت جهانگیری را با شاه مقایسه کردند؛آن هم به این بهانه که تصویری از شاه سابق ایران که به خانه فقرا می‌رفته و با آنها دیدارداشته موجود است که او و ملکه ثریا با کفش به خانه یکی از این مردم فقیر وارد شده‌اند.
در همین رابطه برخی از شخصیت‌ها‌ی سیاسی اصولگرا مثل حمید رسایی پا را از این هم فراتر گذاشته و نوشته‌اند:" با صدای بلند از این دولتمردان با خوی اشرافی و شاهنشاهی اعلام برائت می‌کنم و به مردمی که با
رای شان اینها را به قدرت رساندند یادآور می‌شوم که توقع تحقق وعده‌ها‌ی خمینی (ره) را
نداشته باشند."هجمه‌ها علیه جهانگیری در حالی صورت می‌گیرد که هیچ یک از این رسانه‌ها و شخصیت‌ها کوچکترین اشاره‌ای به تلاش‌ها و رسیدگی‌های معاون اول دولت به زلزله‌زدگان نکرده‌اند.

زبان کدام یک الکن است؟
ماجرای ورود بحث برانگیز جهانگیری به چادرها، روی دیگری نیز دارد، رویی که اگر رسانه‌های جریان راست انصاف داشتند و به آن نیز توجه نشان می‌دادند می‌توانست متفاوت بودن جهانگیری را
به عنوان یک سیاستمدار به رخ بکشد.
معاون اول رئیس جمهور پیشتر گفته بود " هم من و هم آقای رئیس‌جمهور و هم وزرا اعلام کرده‌ایم که زبان ما برای عذرخواهی از مردم اَلکن نیست و هر جا احساس کنیم اشتباهی صورت گرفته، عذرخواهی می‌کنیم."... پربیراه هم نمی‌گفت.
جهانگیری به نمایندگی از دولت پیش از این هم در چند مورد از مردم رسما عذرخواهی کرده و اشتباه دولت را پذیرفته بود؛ در زمان طرح توزیع سبد کالا، در جریان حقوق‌ها‌ی نجومی و یا واقعه معدن یورت.
اینبار اما اسحاق جهانگیری از طرف خودش به اشتباهش اذعان و عذرخواهی می‌کند بی آنکه از در توجیه آن برآید.
وی در اینستاگرامش درباره تصاویر منتشر شده می‌نویسد: "امروز به واسطه فشردگی برنامه‌ها‌، تراکم جمعیت و البته به دلیل اصرار زیاد یکی از هموطنان عزیزمان برای عیادت از همسر بیمارشان که حضور در کنار بستر مریض را ناگزیر کرد به هنگام بازدید از چادر محل سکونت ایشان
سهل انگاری اتفاق افتاد. ضمن ابراز تاسف از این موضوع، فرماندار محترم سرپل ذهاب نیز مراتب عذرخواهی‌ام را امشب به این هموطن گرامی و خانواده محترمشان ابلاغ کردند.
امیدوارم وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز همانگونه که در مسیر بازگشت از کرمانشاه از ایشان خواستم، در اسرع وقت نسبت به رسیدگی به وضعیت بیماری همسر محترم ایشان اقدام فرمایند."
جهانگیری برای ارسال این عذرخواهی از خانواده زلزله‌زده، فرماندار را مامور می‌کند تا هرچه سریع‌تر مراتب عذرخواهی وی را به آن‌ها‌ اعلام بدارد. موضوعی که لا اقل در طی این چند دهه در کشور بی‌سابقه بوده است.
الکن نبودن زبان جهانگیری از عذرخواهی در قبال یک اشتباه، در حالی است که ظاهرا رسانه‌های راست و امثال حمید رسایی زبان‌شان از تقدیر و تشکر درباره نیمه‌های پر حضور اسحاق جهانگیری در جریان بازدید از مناطق زلزله زده و همینطور این عذرخواهی بجا، الکن است.
البته بی تردید اسحاق جهانگیری خود نیز می‌داند که با هرچه نزدیکتر شدن به انتخابات 1400 باید منتظر فشارهای بدترازاین باشد.