آرا روحانی و بخش خصوصی در خصوص رشد صنعت حمل و نقل در تضاد است حرکت به سوی هاب ترانزیتی با سرعت حداقلی

سمیرا ابراهیمی
هنگامی که حسن روحانی به ارائه برنامه 100 روزه دولت دوازدهم پرداخت، در خصوص شاخص های حمل و نقلی کشور اظهار کرد که ایران سرانجام به سمت تبدیل شدن به هاب ترانزیتی منطقه نزدیک می‌شود. رئیس جمهوری در ادامه به اهمیت گسترش زیرساخت‌های ریلی اختصاص پرداخت و با بررسی چند پروژه مهم به مردم وعده داد که می‌توان در آینده نه چندان دور انتظار داشت از این حوزه میلیاردها دلار درآمد ترانزیتی وارد کشور شود.
رئیس جمهوری در صحبت‌های خود دو پروژه مهم ریلی را بار دیگر تعریف کرد و از برنامه ریزی دولت برای به پایان رساندن آنها خبر داد. یک پروژه طرح اتصال شبکه راه‌آهن به بندر چابهار است. این بندر که ظرف روزهای آینده افتتاح نخستین فاز از توسعه خود را پشت سر خواهد گذاشت، می‌تواند با اتصال به شبکه ریلی مسیر ترانزیت کالا از کشورهایی مانند هند به افغانستان و آسیای میانه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیگیری کند.
رئیس جمهوری اعلام کرده که این پروژه در دولت یازدهم کار خود را آغاز کرده و در حال حاضر به پیشرفتی ۲۵ درصدی رسیده است و البته می‌توان انتظار داشت که مردم از این طرح تا پایان دولت دوازدهم بهره‌مند شوند.


دیگر پروژه ریلی که در جریان گزارش رییس دولت دوازدهم به مردم مطرح شد، پروژه راه‌آهن قزوین – رشت و آستارا بود. این راه‌آهن که فاز نخست آن در اتصال قزوین به رشت در مراحل پایانی خود قرار دارد طبق اعلام رئیس جمهور تا پیش از اتمام سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. درباره فاز دوم نیز طبق اعلام روحانی که یک میلیارد دلار هزینه دارد مذاکراتی با کشور آذربایجان انجام شده که در مراحل پایانی کار قرار دارد که با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری این کشور کار ساخت آن پیگیری شود.
با نهایی شدن این پروژه‌ها عملا شبکه راه‌آهن ایران به بسیاری از مرزهای مهم اقتصادی و سیاسی در بخش‌های مختلف منطقه وصل خواهد شد و این موضوع مقدمات تبدیل شدن ایران به هاب ترانزیتی منطقه را بیش از هر زمان دیگری فراهم می‌کند.
روحانی در کنار زیرساخت‌های ریلی موضوع تبدیل شدن آسمان ایران به یکی از امن‌ترین محل‌های تردد را نیز به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی بهبود اوضاع حمل‌ونقل در ایران عنوان کرد و مسائلی مانند حوادث سیاسی در اوکراین و قطر دانست که باعث شد که اقبال به آسمان ایران افزایش یابد اما دولت تلاش کرد با ارائه‌ خدمات کیفی و مناسب آمار این پروازها حفظ شده و درآمد مناسب حاصل از این امنیت برای مردم باقی بماند.
آمارهای ارائه شده از سوی روحانی نشان می‌دهد که با بهبود نسبی زیرساخت‌ها در سال‌های گذشته می‌توان انتظار داشت این بخش از اقتصاد ایران در دولت جاری سهم خود را از درآمدهای ملی به طور قابل توجهی بالا ببرد.
ایران از جاده ابریشم جا ماند
فاطمه قنبرپور، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت‌و‌گو با ابتکار ضمن انتقاد به دولت در خصوص دشوار بودن فرآیند ترانزیت داخلی گفت: هم اکنون خط ریلی جاده ابریشم از چین به اروپا می‌رود و حتی بخش کوچکی از آن با ایران درگیر نشده‌است. این موضوع در حالی است که تمام کشورهای منطقه از جمله قزاقستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه از این خط منتفع هستند. این موضوع نقطه تاریکی در کارنامه دولت در خصوص عملکرد حمل و نقلی کشور است. لازم به ذکر است که حمل کالا در این مسیر 13 روز زمان می‌برد.
وی در ادامه گفت: زمانی که کالایی وارد بنادر شهر بندر عباس می‌شود، حدود یک هفته زمان لازم است تا از گمرکات بندری خارج شده و سوار بر کامیون شود. سپس 5 روز زمان می‌برد تا به مرز بازرگان برسد و در آنجا نیز گرفتار سیستم زمانبر گمرک می‌شود. در واقع یکی از موانع اصلی ترانزیتی کشور، زمانبر بودن مبادی گرکی است که بر خلاف صحبت‌های وزیر اقتصاد، هنوز به صورت یکپارچه و با سرعت بالا کار نمی‌کند. بنابراین ورود و خروج کالا در کشور حدود 15 روز زمان می‌برد که در مقایسه با رسیدن کالا از چین به اروپا در خط ریلی جدید، به صرفه نیست. عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی اظهار کرد: بنابر اوضاعی که در این حوزه وجود دارد و عدم رایزنی با چینی‌ها در خصوص مشارکت در مسیر ریلی جاده ابریشم، عزمی از سوی دولت برای بهبود وضعیت ترانزیتی کشور نمی‌بینم. در صورتی که مشارکت در این خط ریلی نه تنها عایدی از این خط داشت، بلکه با اتصال آن به خط راه آهن سراسری شمال به جنوب کشور و رساندن آن به بندرعباس، باعث ایجاد رونق دوچندان در ترانزیت ریلی کشور می‌شد.
بهبود بستر ترانزیتی کشور به سرعت دولت نیاز دارد
جمشید رستمی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و فعال در حوزه حمل و نقل در گفت‌و‌گو با ابتکار در خصوص نیل به هدف هاب ترانزیتی شدن کشور گفت: هم اکنون حمل و نقل کالا در کشور به خصوص در مسیرهای شمالی- جنوبی در حال انجام است. اما این ترانزیت با سرعت عمل آهسته‌ای انجام می‌شود که به دلیل حجم بالای مقررات و آماده نبودن زیرساخت‌ها از لحاظ جاده ای و ناوگان است. بنابراین برای بهبود شاخص عملکرد کشور در حوزه ترانزیت باید نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و نوسازی بخش جاده‌ها در کشور انجام شود. وی افزود: ما اکنون روابط ترانزیتی زیادی با کشور ترکیه نداریم، زیرا کشور ترکیه به آب‌های آزاد متصل است و با سرعت بیشتری نسبت به ما این کار را انجام می دهد. اما در ارتباط با کشورهایی همچون پاکستان و افغانستان که در شرق و شمال شرقی کشور هستند، می‌توانیم با بهبود زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای، جابه جایی کالا در این مسیرها را رونق بدهیم. رستمی همچنین به طرحی که در خصوص اتصال خط ریلی کشوری به خط ریلی عراق در حل انجام است اشاره کرد و گفت: این پروژه با سرعت کمی در حال پیشرفت است، در حالی که اگر زودتر به نتیجه برسد، عواید زیادی از محل حمل و نقل کالا به عراق را عاید فعالان این حوزه در کشور می کند.
سایر اخبار این روزنامه
بازار سکه از حباب تخلیه می شود شورای امنیت سازمان ملل برای چندمین بار در مورد کره‌شمالی تشکیل جلسه اضطراری داد بازی جدید «اون» عبدالصمد خرمشاهی در هشتمین سالگرد اعدام «شهلا جاهد» با «ابتکار» به گفت و گو نشست محمد صادق جنان صفت درس آموزی از رنجی که احمدی نژاد به ایران داد در آستانه روز جهانی ویروس اچ آی وی اعلام شد 70درصد مبتلایان به ایدز در ایران شناسایی نشده اند مردم برای حل مصائب زیست محیطی پس از زلزله کرمانشاه پیش‌قدم شدند زباله‌ها مهمترین چالش پس از زلزله «ابتکار» محدودیت‌های موجود بر کارتونیست‌ها را بررسی کرد خط قرمز های بی قرار! آرا روحانی و بخش خصوصی در خصوص رشد صنعت حمل و نقل در تضاد است حرکت به سوی هاب ترانزیتی با سرعت حداقلی واعظی اختلاف با جهانگیری را تکذیب کرد عارف در نشست خبری اعلام کرد کسانی که احمدی‌نژاد را به عرش خدا بردند چرا سکوت کرده‌اند؟ جزئیات دیدار فرماندهان کل ارتش و سپاه زمینه‌های جنگ سرد جدید در حال شکل گیری است ترامپ «غول خفته» را بیدار کرد! رحمانی فضلی در صحن علنی مجلس: موضوع توسعه روستایی در کشور متولی خاصی ندارد