حاميان احمدي نژاد سكوت كرده‌اند

آرمان: رئیس شورای عالی اصلاح‌طلبان و رئیس فراکسیون امید مجلس پس از این که مدت‌ها به سکوت و انفعال متهم می‌شد در ماه‌های اخیر رشد قابل توجهی در فعالیت رسانه‌ای از خود نشان داده است. هرچند در برخی موارد اظهارات او حاشیه برانگیز شده اما اظهارات او موجب شفافیت بیشتر در مورد شورای عالی و فراکسیون امید می‌گردد. محمدرضا عارف در نشست خبری دیروز خود در مجلس به نکته‌های متعددی اشاره کرد از جمله اینکه در مجمع تشخیص مصلحت به احمدی‌نژاد تذکری داده شد اما او پاسخی نداد.
شفافیت فراکسیون امید
محمدرضا عارف در نشست خبری دیروز خود در مجلس با بیان اینکه فراکسیون امید از بخش نظارتی مجلس غافل نبوده یادآور شد: ما به دنبال این هستیم که سازوکار نظارت را با جهت‌گیری حفظ آرامش پیگیری کنیم. در صورتی که نیاز باشد از ابزارهای سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح نیز استفاده خواهیم کرد. وی درباره ‌اینکه ۱۰۳ نفر به او برای ریاست رای دادند و چرا شرایط اینگونه شد، گفت: خیلی نباید مساله را حساس کرد. انتشار لیست اعضای فعلی اصلاح‌طلبان در مجلس را در برنامه خود داریم. بنده به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری افرادی را تایید کردم که می‌دانستم در مجلس با ما نخواهند بود اما شرایط زمانی اینگونه ‌ایجاب می‌کرد. وی تاکید کرد: ما در آینده نزدیک اسامی فراکسیون امید را منتشر خواهیم کرد که با رودربایستی نخواهند عضو شوند و با رضایت اعلام آمادگی کنند. این نماینده مجلس همچنین درباره‌ اینکه گفته می‌شود مجلس دهم مجلس آرامی است و حتی تعداد طرح‌ها و لوایح نسبت به مجلس نهم کاهش داشته است؛ در حالی که مجلس همسو با دولت باید لوایح مهمی را تصویب کند و آیا این موضوع ناشی از کم‌کاری یا سیاسی کاری نیست، گفت: آرامش را کم‌کاری یا بی‌انگیزگی تلقی نکنیم، ما در آرامش به راحتی می‌توانیم وظایف قانونی خود را انجام دهیم، باید کیفیت سوال‌ها یا تذکرات را دید، حتی بسیاری از دوستان اگر می‌خواهند مواردی را مطرح کنند حتما مشورت می‌کنند که‌ آیا این موضوع جزئی با یک تلفن قابل حل است یا خیر.
محوریت شورای عالی امنیت ملی


عارف درباره موضوع حصر اظهار داشت: این مساله هر چه سریع‌تر باید به نفع منافع ملی حل و فصل شود و هر اندازه که رسانه‌ای نکنیم و با آرامش جلو برویم منطقی‌تر است؛ البته بر اساس الگوی تعریف شده، افرادی با محصورین ملاقات خواهند داشت و تا امروز دو نفر با آقای کروبی ملاقات داشتند و یک نفر دیگر هم ملاقات خواهد داشت و این موضوع برای آقای موسوی و خانم رهنورد نیز در حال پیگیری است و ما احساس‌مان این است که با محوریت شورای عالی امنیت ملی باید پیش برویم. نماینده مردم تهران در مجلس درباره‌اینکه ‌آیا دیدار ذوالنور نماینده قم هم در این راستا بوده است، گفت: بله دیدار ایشان هم در این راستا بوده البته بنده بعد از اینکه دیدار داشته با او صحبت نکرده‌ام اما نگاه ما ملی است و ما نمی‌خواهیم بگوییم این مسیر را فراکسیون امید دنبال می‌کند بلکه به ‌این قضیه نگاه ملی داریم.
تذکر به احمدی‌نژاد
معاون اول دولت اصلاحات همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براقدامات اخیر احمدی‌نژاد و اتهاماتش به قوه قضائیه، گفت: در مورد این مساله ما مخالف رسانه‌ای شدن این تیپ مسائل هستیم آن هم مسائلی که با امنیت ملی در تعارض است اما دوستانی که یک زمانی میدان را باز کردند باید منتظر این زمان‌ها می‌بودند لذا معتقدم باید هر چه زودتر تمام شود و ما به شرایط خاص کشور و منطقه توجه کنیم. وی همچنین بیان کرد: کسانی که ‌ایشان را به عرش خدا بردند چه شد که سکوت کرده‌اند، زمانی چه تعاریفی می‌کردند، اکنون موظفند پاسخگو باشند. عارف درباره ‌اینکه‌ آیا مجمع تشخیص مصلحت در این مورد موضع‌گیری می‌کند یا خیر، گفت: جزو وظایف مجمع نیست که به‌ این مسائل رسیدگی کند البته اخیرا در جلسه مجمع قبل از دستور جلسه یکی از دوستان تذکری داد اما احمدی‌نژاد پاسخ نداد. رئیس مجمع نمایندگان تهران در خصوص سوالی مبنی بر تخلفات احمدی‌نژاد و اینکه به دنبال ایجاد اپوزیسیون است، گفت: دادستان کل مطرح کردند تخلفاتی داشته اما سوال این است که چرا برخورد نشده است، به نظر من رسانه‌ای کردن خیلی از این مسائل صلاح نیست.
بحث زودهنگام
رئیس مجمع نمایندگان تهران در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به‌ این سوال که در سال ۱۴۰۰ اگر جهانگیری کاندیدا شود، وی هم کاندیدا می‌شود، گفت: در حال حاضر طرح این موضوع خیلی زود است، مسائل کشور باید در اولویت باشد و قبل از انتخابات ما انتخابات مجلس در سال ۹۸ را هم داریم و موضع شورای سیاستگذاری و اصلاح‌طلبان پس از انتخاب کاندیداها مشخص می‌شود. عارف در ادامه درباره ‌اینکه‌ آیا در سال ۹۸ ائتلافی انجام خواهد شد یا اینکه طیف سومی برنده می‌شود، گفت: بحث ائتلاف شاید به دنبال موضوعی بود که خودم مطرح کردم. اصولا جریانات سیاسی در شرایط خاصی ائتلاف می‌کنند، ما اگر مقایسه‌ای داشته باشیم می‌بینیم که در سال ۹۴ لیست ائتلافی بود اما در انتخابات شورای شهر اینگونه نبوده و اصلاح‌طلبانه بود. ما حتی در مجلس دهم با دوستان اصولگرا بحث داشتن افراد مشترک در تهران یا برخی از کلانشهرها را مطرح کردیم. عارف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه روحانی قول داده بود دولت فراجناحی تشکیل دهد، آیا این محقق شده است و اصولگرایان رضایت دارند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد اصولگرایان از این موضوع خیلی راضی هستند در واقع رضایت اصولگرایان از دولت دوم آقای روحانی نسبت به اصلاح‌طلبان بیشتر است اما موضع ما همان حمایت از دولت می‌باشد.
انقلاب و آقازادگی
وی درباره اظهارنظر فرزند خود مبنی بر ژن خوب که چندی پیش مطرح شد و به دنبال آن فرزندان یکی دو نفر از نمایندگان نیز چنین مسائل مشابهی را مربوط به آقازادگی مطرح کرده بودند، تاکید کرد: بحث آقازادگی بحثی نیست که بخواهم به آن بپردازم، انقلاب ما آمد که مساله آقازادگی را حل کند. هیچ فردی مزیت بر فرد دیگری ندارد جز شایستگی‌ها، نباید به سمت تفریط رفت و از حقوق اجتماعی خود را محروم کرد. ما در عالم سیاست می‌بینیم که چقدر افراط و تفریط وجود دارد اما باید آنچه اخلاق و اسلام گفته است عمل کنیم. عارف یادآور شد: بنده وقتی معاون اول شدم و به نهاد ریاست جمهوری آمدم، دیدم که پسرخاله بنده رئیس دفتر آقای ابطحی است اما برای اینکه در مظان قرار ندهم از او خواهش کردم که به یزد برگردد. به نوشته نامه‌نیوز؛ وی خاطرنشان کرد: در مورد آنچه سوال کردید هم معتقدم بعضی حرف‌ها نباید زده شود که حاشیه ‌ایجاد کند. من اگر جای پسرم بودم آن صحبت‌ها را نمی‌کردم، خیلی‌ها هم که موضع‌گیری کردند کل صحبت وی را نخوانده بودند که‌ آیا اصالت را مطرح می‌کند یا برتری را. ما حتی در انتخابات شوراها جوانی که حقش بود نتوانستیم در لیست بیاوریم که حرف و حدیث درست نشود. به نظر بنده پارتی بازی و فساد حرام است.