عذرخواهي براثر فشار شبكه‌هاي اجتماعي

چه کسی روسری بر سر مربی مرد تایلند کرد؟
عذرخواهي براثر فشار شبكه‌هاي اجتماعي
سعید فائقی: شرم‌آور است
آرمان: موضوع سیاسی نبود اما مانند یک بمب فضای مجازی را احاطه و به تصرف خود در آورد. سر کردن روسری از سوی مربی کبدی تایلند در گرگان! در ابتدا تصور می‌شد چشم‌ها به خطا رفته و او یک خانم است اما با کمی دفت مشخص شد او مردی اهل جنوب شرق آسیاست که مربی‌گری تیم کبدی زنان تایلند را بر عهده دارد. پس از مشخص شدن جنسیت این مربی این سوال در اذهان شکل گرفت که چرا او اقدام به سر کردن روسری کرده است؟ البته در ابتدا ظاهرا حوله‌ای سفید بر سرش انداخته بود و در تصاویر دیگری شال مشکی بر سر داشت. موضوع آن اندازه دور از انتظار بود که مانند برخی موضوعات دیگر انگشت اتهام در ابتدا به سمت عکاسان رفت و ادعا شد که تصاویر منتشره ناشی از شیطنت یک عکاس بوده است و واقعیت ندارد! اما کمی بعد و با وسیع شدن واکنش‌ها به تصویر مربی روسری به سر تایلند انکار بی‌اثر شد. الف عصر دیروز نوشت: «مسئولان فدراسیون کبدی در تازه‌ترین اظهارات در مورد روسری پوشیدن سرمربی تایلند گفته‌اند: هوای گرگان در این چند روز بارانی بوده، سرمربی این تیم هم حوله روی سرش انداخته است.» ایلنا در مطلبی قابل تامل نوشت: «در جریان مسابقات پنجمین دوره رقابت‌های کبدی بانوان قهرمانی آسیا سامپراچ فونچو، سرمربی تایلند، برای تماشای عملکرد شاگردانش از روسری استفاده کرد! این اقدام از سوی مسئولان مسابقه قابل پیگیری است و اینکه چرا قوانین را اینگونه زیر پا گذاشته‌اند. دلیل حضور سرمربی که موی سر کمی داشته با کلاه گیس و روسری، ممنوعیت حضور مردان در سالن برگزاری مسابقات بود و شواهد نشان می‌دهد او حداقل برای یکبار مجبور به انجام چنین کاری شده است.»


واکنش اولیه رئیس فدراسیون کبدی
رئیس فدراسیون کبدی در واکنش به عکس منتشر شده از مربی مرد تایلندی که با روسری در کنار زمین و سالن مسابقات بانوان قهرمانی آسیا در گرگان حضور دارد، اظهار کرد: مگر مربی تایلندی مقنعه سر دارد! محمدرضا مقصودلو ادامه داد: این ماجرا شیطنت است که از سوی یک عکاس ایرانی اتفاق افتاده است. به محض دیده شدن این موضوع نیروهای حفاظتی داخل زمین آن عکاس و آن مرد تایلندی را به بیرون هدایت کردند. رئیس فدراسیون کبدی در ادامه‌ صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: یک عکاس به آن مرد تایلندی روسری می‌دهد تا به داخل سالن برود و سر کند و از او عکس بگیرد. این ماجرا شیطنت بود و با این کار می‌خواستند این بازی‌ها را زیر سوال ببرند. وی در پاسخ به‌ این سوال که‌ آیا مربیان مرد خارجی مجوز حضور در کنار زمین را داشته‌اند؟ در این باره توضیح داد: آنها اجازه نداشتند که در سالن حضور داشته باشند. پیش از آن بخشنامه کرده بودیم. حتی حضور مربی و سرپرست زن نیز بخشنامه شده بود که نباید به همراه تیم به ‌ایران بیایند.
هیچ کس نگفت روسری سر کند
روابط عمومی فدراسیون کبدی به عکس جنجالی مربی تیم ملی کبدی تایلند در ایران واکنش نشان داد. ابوذر مارکلایی در پاسخ به عکس جنجالی مربی تیم ملی کبدی تایلند گفت: هیچ کسی به ‌ایشان نگفته روسری سر کند و این موضوع ابتکار شخصی این فرد بوده است. وی افزود: دوستان ما در چک کردن ورود و خروج و آیدی کارت بی‌دقتی کردند و بعد از چند ثانیه ‌این مساله رفع شد از همین رو من از تمام مردم عذرخواهی می‌کنم.
صدور بیانیه عذرخواهی
با تایید صحت سر کردن روسری از سوی مربی تایلند فدراسیون کبدی بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: «در مسابقات گرگان اتفاقی تلخ افتاد که کام تمام مدیران ارشد کشور و ورزش را تلخ کرد و حضور یک مربی خارجی مرد با پوشش در سالن مسابقات بانوان که به‌خاطر سهل انگاری برخی دوستان در چک کردن نفرات در زمان ورود به سالن و عدم رویت آی دی کارت مسابقات بود که بلافاصله پس از چند ثانیه به بیرون سالن هدایت شد. فدراسیون کبدی و اداره کل ورزش و جوانان استان گلستان ضمن محکوم کردن این عمل ناشایست مربی تیم تایلند در فریب دادن عوامل کنترل کننده سالن با کمال احترام از جامعه بزرگ و ورزش دوست ایران عدرخواهی می‌نماید و این رفتار ناشایست مربی تایلند را از طریق فدراسیون آسیایی و جهانی به جهت زیرپا گذاشتن قوانین مسابقات پیگیری خواهد کرد.»
شرم‌آور است
معاون اسبق سازمان تربیت بدنی درباره‌این موضوع گفت: «این اتفاق شرم‌آور است. کجای دنیا چنین کاری را انجام می‌دهند. مگر الان چه زمانی است که مربی کشور خارجی را با روسری روانه سالن کنیم. اصلا چرا باید جلوی حضور او را بگیرند که او دست به ‌این کار بزند؟ مگر تیم ما بدون حجاب بازی می‌کند؟ مگر بانوان و هوادران حجاب ندارند؟ پس چرا این قانون را وضع کردیم که آقایان وارد نشوند. آقایان وارد نشوند ولی مربی یک تیم که از قضا مرد است، باید در سالن باشد که تیمش را هدایت کند.» سعید فائقی در پاسخ به ‌این سوال که راهکاری برای این موضوع وجود دارد؟ توضیح داد: چه راهکاری؟ این موضوع راه مشخصی دارد. وقتی ورزشکاران ما حجاب دارند، چرا برای مربی حریف چنین قانونی را باید وضع کنیم. کمی عاقلانه و منطقی که فکر کنیم می‌بینیم هیچ مشکلی وجود نداشته و ما بدون جهت به مربی این کشور ایراد گرفتیم و او هم با روسری وارد سالن شده است.
واکنش به روسری تایلندی
روز گذشته شخصیت‌های مطرح در حوزه‌های مختلف به سر کردن روسری از سوی مربی تایلند واکنش نشان دادند. محمدرضا زائری روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل دینی به شدت به اتفاق رخ داده در مسابقات کبدی واکنش نشان داد و نوشت: «ولی این یکی را به قول معروف نمی‌دانم باید کجای دلمان بگذاریم؟ آیا این بازی‌ها مسخره کردن نیست...نه به عنوان یک آخوند عمامه به سر، نه به عنوان یک شهروند ایرانی، بلکه به عنوان یک مرد مسلمان متأسفم که ‌این عکس به عنوان سند بلاهت و حماقت هم‌کیشان او در فهم و تطبیق یک موضوع دینی و یک حکم شرعی باقی خواهد ماند!» رضا عطاران، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار عکسی از مربی مرد تیم کبدی دختران تایلند که برای ورود به سالن ورزشی در گرگان روسری به سر کرده بود، در صفحه‌ اینستاگرامش نوشت: «آقا به خدا ما هم شرمنده‌ایم... مربی مرد بازی‌های کبدی آسیا برای ورود به سالن بازی روسری سر کرد.» واکنش رضا رشیدپور مجری تلویزیون به روسری‌سرکردن مربی مرد تیم ملی زنان تایلند در مسابقات کبدی گرگان هم چنین است:«موجب وهن حجاب‌است.»