پروانه مافی = نماینده تهران در مجلس

مجلس شورای اسلامی در تاریخ 23 تیر سال 1372 با تصویب ماده واحده‌ای، روز 10 آذر ماه، سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سیاستمدار متعهد آیت الله سید حسن مدرس را به عنوان روز مجلس نامگذاری کرد.بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی محلی است برای تدوین نظام ارزشی مورد قبول جمهوری اسلامی و تهیه و تصویب قوانین اسلامی برای کلیه نیازهای جامعه در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تبلیغی، نظامی، اخلاقی و قضایی.
نکته قابل توجه در خصوص مجلس شورای اسلامی آن است که مفهوم مجلس چیزی فراتر از معنای قانونی و لغوی آن است، چرا که مجلس را میتوان نمودی از رای اعتماد مردم به نمایندگان و خدمتگزارانشان تلقی کرد.
اعتماد و انتخاب مردم، از طرفی یکی از سرمایه‌های اصلی کشور به حساب آمده و از طرفی دیگر نیز بار سنگین مسئولیت را بر دوش نمایندگان منتخب نهاده است.
به عبارتی ساده تر، هر نماینده در مجلس شورای اسلامی در برابر بیش از 80 میلیون نفر مسئول بوده و خطای عمدی یا سهوی وی در ادای مسئولیت خود ممکن است موجب تضییع حق این مردم شود.


مجلس شورای اسلامی، شاید در ظاهر امر، وظیفه اخذ تصمیمات کلان و قانونگذاری را بر عهده داشته باشد، اما واقعیت آن است که نتایج تصمیمات این مجمع گسترده، در وضعیت معیشت و کیفیت زندگی یکایک مردم نمود پیدا می‌کند. به عبارتی دیگر نمایندگان مجلس، باید پاسخگوی ناهنجاری‌ها و بحران‌های تمامی حوزه‌های مدیریتی در یک جامعه باشند و همین امر به تنهایی نشان دهنده پیچیدگی مسئولیت و سنگینی بار امانتی است که این 290 نفر به دوش می‌کشند.
روز مجلس روزی است که به ما نمایندگان و خدمتگزاران مردم این موضوع را یادآوری می‌کند که اگر مردم اعتماد نموده و ما را امین خود در ایفای مسئولیت خطیر نمایندگی قرار داده اند، هر یک از ما باید عملکردی درخور این اعتماد که امید بهبود شرایط در آن نهفته است، از خود بر جای گذاریم تا پس از دوران خدمت خود، دِین‌مان به مردم را ادا کرده و در مقابل وجدان‌مان سربلند باشیم.
برخیز تا به عهد امانت وفا کنیم تقصیرهای رفته به خدمت قضا کنیم