واگن‌سازی روی ریل افتاد

آرمان- فریبا نهاوندی: قراردادی به ارزش 720‌میلیون یورو برای ساخت 450 دستگاه واگن مسافری بین ایران و کره‌جنوبی به امضا رسید. وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای این قرارداد عنوان کرد: «مدت زمان این قرارداد شش سال و نیم است و در دوران تولید برای دو‌هزار و 700 نفر فرصت شغلی در ایران ایجاد می‌کند.» توسعه حمل و نقل ریلی مانند توسعه ناوگان هوایی از کارویژه‌های ایران در پسابرجام بوده است. اگر قرارداد با غول‌های هواپیمایی را یکی از مهم‌ترین قرارداد‌های چند سال اخیر و حتی بی سابقه در چند دهه گذشته تلقی می‌کنند، باید امضای قرارداد برای ساخت واگن و ریل را نیز گامی بلند در راستای بهبود وضعیت حمل و نقل ریلی ایران به حساب آورد. توسعه حمل و نقل ریلی برابر با توسعه زیرساخت‌ها برای رشد اقتصادی است. حمل و نقل مناسب همواره یکی از شاخص‌هایی محسوب می‌شود که می‌تواند به بهبود کسب و کار‌ها بینجامد. واقعیت این است که بخش مهمی از هزینه تولید مربوط به رساندن کالا به مشتری است. اگر در این زمینه وضعیت مناسبی وجود داشته باشد و تولید‌کنندگان بتوانند کالای خود را با هزینه پایین به دست مشتری آن هم در اسرع وقت برسانند دارای مزیتی هستند که آنها را به سرمایه‌گذاری تشویق می‌کند. علاوه بر این نمی‌توان نقش ناوگان ریلی را در انتقال مسافر نادیده گرفت. این نقش بسیار تعیین‌کننده است و دسترسی آسان شهروندان به نقاط مختلف را میسر می‌کند که بر این اساس آنها شرایط مناسبی برای کار و زندگی دارند.
قطاری که تند نمی‌رود
سابقه ساخت راه آهن و همچنین استفاده از قطار شهری در ایران به دهه‌ها پیش و زمانی بر می‌گردد که ناصر‌الدین شاه با ساخت قطار شهری که به شاه عبدالعظیم (ع) می‌رفت، موافقت کرد. از آن زمان تا کنون فناوری ساخت قطار درون و برون شهری تغییرات گسترده‌ای داشته است. ایران نیز از این قافله عقب نمانده و اکنون در چند شهر کشور مترو وجود دارد و بسیاری از استان‌های کشور نیز از طریق شبکه ریلی به همدیگر متصل شده‌اند. با وجود این، به روشنی پیداست که در این زمینه فاصله زیادی تا رسیدن به استاندارد‌های جهانی وجود دارد. حمل و نقل ریلی ایران نیازمند توسعه واگن و ریل است. چند ماه قبل قراردادی در زمینه ساخت لوکوموتیو با روسیه به امضا رسید. اکنون نیز خبر می‌رسد ایران با کره برای ساخت واگن به توافق رسیده است.
ساخت 450 واگن با مشارکت کره


وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای قرارداد تولید مشترک 450 دستگاه واگن مسافری بین شرکت ایرانی و کره‌ای اظهار داشت: ‌امروز قرارداد مهم تولید مشترک 450 دستگاه کشش حومه‌ای بین ایران و کره‌جنوبی به ارزش 720‌میلیون یورو امضا می‌شود. آخوندی ادامه داد: این قرارداد بین شرکت هیوندای روتم کره‌جنوبی و شرکت ایریکو ایران امضا شده و به اجرا می‌رسد. او با بیان اینکه مدت اجرای این قرارداد شش و نیم سال است، گفت: پیش از این قرارداد خرید 150 دستگاه واگن مسافری بین ایران و کره منعقد شده بود که 50 دستگاه از این واگن در حال اجراست و این 450 دستگاه واگن جدید جدا از قراردادهای قبلی است. آخوندی ادامه داد: در نهایت در پایان این قرارداد 600 واگن مسافری جدید وارد ناوگان حومه‌ای خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این قرارداد تولید واگن‌های مشترک گامی بزرگ در جهت اجرای برنامه ششم توسعه است، گفت: با توجه به اینکه در آستانه زمستان قرار داریم و با پدیده وارونگی هوا و تشدید آلودگی هوا مواجه می‌شویم چاره‌ای جز توسعه حمل و نقل ریلی به ویژه حمل و نقل حومه‌ای- ‌ریلی نداریم و باید ظرفیت جابه‌جایی مسافر از طریق حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با این اقدام ظرفیت سالانه حمل و نقل ریلی به70‌میلیون مسافر می‌رسد. آخوندی با اشاره به اشتغال‌زایی و انتقال تکنولوژی با عقد این قرارداد بین ایران و کره‌جنوبی اظهار داشت: در دوره تولید این قرارداد برای‌هزار نفر نیروی انسانی در ایران فرصت شغلی ایجاد می‌کند و همچنین اشتغال‌زایی غیرمستقیم این قرارداد در دوران تولید برای 1700 نفر است. آخوندی تاکید کرد: رقم اشتغال‌زایی در دوره بهره‌برداری از این واگن‌ها به دو‌هزار نفر می‌رسد.
افزایش قطار‌های حومه‌ای
همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی در این مراسم عنوان کرد: این قرارداد به منظور افزایش ظرفیت قطارهای حومه‌ای امضا می‌شود. سعید محمدزاده افزود: امضای این قرارداد اقدام جدی برای تامین ناوگان حومه‌ای است و سیاست ما هم انتقال حمل و نقل جاده‌ای به ریل است. او با بیان اینکه امیدواریم این قرارداد در زمان مقرر به اجرا برسد، گفت:‌ برای انعقاد این قرارداد نزدیک به یک سال است که مذاکرات انجام شده و منابع مورد نیاز قرارداد خرید و تولید مشترک واگن‌های مسافری بین ایران و کره از طریق فاینانس کره‌ای تامین می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با امضای این قرارداد 70‌میلیون صندلی در سال برای سفرهای حومه‌ای خواهیم داشت، گفت:‌ ارزش این قرارداد 720‌میلیون یورو و مدت زمان اجرای آن 78‌ماهه است. مدیرعامل شرکت راه‌آهن‌جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اولین ست این مجموعه یک سال و نیم آینده به شرکت راه‌آهن تحویل داده می‌شود. محمدزاده تاکید کرد: امضای این قرارداد در جهت اجرای برنامه ششم توسعه و افزایش سهم حمل و نقل ریلی از جابه‌جایی مسافران است.او با تاکید بر اینکه مالک این قطارها دولت‌جمهوری اسلامی خواهد بود‌، گفت: پیش‌نویس اساسنامه شرکت حمل و نقل حومه‌ای نهایی شده است و احتمال می‌دهیم ماه جاری با امضای مشترک وزرای راه و شهرسازی، وزیر کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه اساسنامه ابلاغ شود. محمد‌زاده افزود:‌ شرکت قطارهای حومه‌ای صد‌درصد دولتی است اما بعضی از عملیات که قابلیت حضور بخش خصوصی را داشته باشد، به بخش خصوصی واگذار می‌شود.