دبیرکل ناتو: تمرکز ما بر اجرای کامل برجام است

 جهانگیری: اتحادیه اروپا در برابر طرفی که قصد نقض برجام دارد مقاومت بیشتری نشان دهد

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز دوشنبه بر حمایت این سازمان از اجرای کامل برجام تأکید کرد و گفت: باید بین برنامه هسته‌ای و توانایی‌های موشکی ایران یک تمایز روشن قائل شویم.به گزارش ایرنا، «ینس استولتنبرگ» در آستانه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران گفت: توافق هسته‌ای ایران به موضوع امکان ساخت سلاح هسته‌ای می‌پردازد و ناتو در زمان حصول این توافق از آن استقبال و حمایت کرد. به گفته وی، اکنون نیز تمرکز ما بر اجرای کامل برجام است زیرا این مسأله تأثیر مستقیم بر متحدان ناتو دارد.دبیرکل ناتو ادامه داد: همزمان شاهد بوده‌ایم که ایران به توسعه توانایی‌های موشکی و آزمایش موشک‌های جدید ادامه می‌دهد و این البته موجب نگرانی همه متحدان ناتو بخصوص متحدان اروپایی ما است زیرا آنها در محدوده برد موشک‌های ایران هستند. موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  هم در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی یورونیوز ضمن دفاع از برجام آن  را متعلق به جامعه جهانی خواند.



انتظار تهران از اروپا به روایت جهانگیری
معاون اول رئیس جمهوری در دیدار وزیر اقتصاد ملی مجارستان گفت: تهران انتظار دارد اتحادیه اروپا در برابر طرفی که قصد نقض برجام را دارد مقاومت بیشتری از خود نشان دهد و از آسیب رسیدن به این توافق بین‌المللی جلوگیری کند. به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر دیروز - دوشنبه - در دیدار می هایلی وارگا وزیر اقتصاد ملی مجارستان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین‌المللی خود در برجام پایبند بوده است اما انتظار داریم که تمامی طرفین این توافق با همین قاطعیت به آن پایبند باشند. معاون اول رئیس جمهوری در ادامه بخش‌های صنعت، انرژی، نفت، گاز و گردشگری را از زمینه‌های مهم همکاری تهران - بوداپست برشمرد و‌ گفت: تجار و بخش خصوصی مجارستان که علاقمند به همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک در ایران باشند مورد حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود. می هایلی وارگا، وزیر اقتصاد ملی مجارستان هم در این دیدار با ابلاغ سلام نخست وزیر این کشور به جهانگیری گفت: در این سفر مذاکرات خوبی با وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران داشته‌ام که منجر به امضای تفاهمنامه‌ها و قراردادهای خوبی میان دو کشور شده است.

  درخواست فرانسه و آلمان از ایران برای لغو برنامه موشکی‌اش
از سویی دیگر آلمان و فرانسه در اظهاراتی مداخله‌جویانه از ایران خواستند تا برنامه موشکی بالستیک خود را لغو کند.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که فرانسه و آلمان از ایران می‌خواهند تا برنامه موشکی بالستیک خود را لغو کرده و اقدامات هژمونیک خود در خاورمیانه را متوقف کند. لودریان همچنین در کنفرانس مشترک خود با زیگمار گابریل همتای آلمانی، گفت: ما دیدگاه مشترکی در مورد لزوم توقف برنامه موشکی بالستیک ایران و اقدامات هژمونیک این کشور در خاورمیانه داریم.بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه تأکید کرده بود که پاریس باید بداند برنامه موشکی ایران موضوعی نیست که قابل مذاکره باشد.