پایان سیاستمدار پیچیده عرب



گروه جهان/ عصر دیروز سه‌شنبه بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در خبری فوری از کشته شدن علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن خبر دادند خبری که ساعتی بعد وزارت کشور یمن با انتشار تصاویر و فیلم جنازه رئیس جمهوری پیشین این کشور، آن را تایید کرد تا گمانه زنی ها درباره عاملان کشته شدن وی آغاز شود.
برخی رسانه‌ها نیروهای دولت وحدت ملی یمن (انصارالله) را در کشته شدن صالح دخیل می‌دانستند، برخی رسانه‌ها نیروهای وابسته به عربستان سعودی را و برخی رسانه‌ها نیز که نسبت به صحت خبر شک داشتند، اخبار را به صورت ادعاهای تأیید نشده و غیر رسمی منعکس می‌کردند. شبکه تلویزیونی الحدث اعلام کرد: پس از انفجار خانه علی عبد‌الله صالح رئیس جمهوری پیشین یمن به دست نیروهای دولت وحدت ملی یمن، خبرهای متناقضی درباره سرنوشت او به گوش می‌رسد. اما این شبکه خبری وابسته به عربستان سعودی در صفحه توئیتر خود به نقل از یک مقام صالح ادعا کرد، صالح حالش خوب است و او اکنون در حال هدایت نبرد [و درگیری با ارتش یمن در صنعا] است.


خبرگزاری صدا و سیما به نقل از یک مقام امنیتی خلیج فارس در تکمیل خبر خود نوشت، علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن به علت انتقال مقادیر زیادی اطلاعات مربوط به دخالت‌های عربستان در یمن برای سوءاستفاده‌های بعدی و باجگیری از عربستان، به دست نیروهای مسلح وابسته به سعودی در حال فرار کشته شده است. این منبع تصریح کرد، اتفاق زمانی افتاد که قاچاقچیان عبدالله صالح را با سه خودروی زرهی حمل می‌‌کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، اسامه ساری از روزنامه‌نگاران یمنی نیز گفته است، عبدالله صالح  هنگام فرار از صنعا به سوی استان مأرب، در نقطه امنیتی «خولان الطیال» کشته شده است. به گفته این روزنامه‌نگار یمنی، او با علی محسن الاحمر از نظامیان وابسته به دولت مستعفی  عربستان  (عبدربه منصور‌هادی)  قرار قبلی داشته تا به مأرب فرار کند و از آنجا به امارات منتقل شود. احمد الحبیشی، مشاور رسانه‌ای شورای عالی سیاسی یمن نیز اعلام کرد، اخباری درباره کشته شدن صالح در مسیرش به استان مأرب در منطقه تحت سلطه هوایی امارات منتشر شده است.
در پی کشته شدن صالح مردم یمن با ابراز رضایت از کشته شدن «صالح»  از خنثی شدن توطئه متجاوزان برای ایجاد فتنه داخلی در این کشور خوشحال اند. به گزارش العالم، پس از آنکه وزارت کشور یمن کشته شدن صالح و برخی از معاونان او را تایید کرد، مردم یمن بر اتحاد ملی و حمایت از کشور در برابر متجاوزان ثابت قدم تر شده اند. مردم یمن بیشتر به این علت خوشحالند که توطئه متجاوزان برای ایجاد فتنه داخلی خنثی شده است. آنها معتقدند استفاده از مهره علی عبد الله صالح آخرین برگ دشمنان بود که تلاش کردند از طریق او اهداف خود را عملی کنند هرچند در اهداف خود شکست خوردند. این در حالی است که خبرهای اولیه حاکی از بازداشت دو فرزند علی عبدالله صالح است که به همراه او برای فرار از صنعا به استان مارب تلاش می کردند.
شبکه خبری المیادین به نقل از مشاور رسانه‌ای شورای عالی سیاسی یمن دیروز نوشت، بزودی بیانیه وزارت کشور یمن وابسته به دولت وحدت ملی منتشر می‌شود. این بیانیه بر کشته شدن صالح و یاسر العواضی، عضو تیم حفاظت او و زخمی شدن عارف الزوکا تأکید دارد.
ساعتی پس از انتشار این خبر وزارت کشور یمن بیانیه خود را که در  آن بر کشته‌شدن علی عبدالله صالح تاکید شده بود، منتشر کرد. این بیانیه تصاویری از جنازه رئیس جمهوری پیشین یمن را نیز ضمیمه   ساخت.
استقبال طرف‌های درگیر در صنعا از میانجیگری حزب‌الله لبنان
خبر کشته شدن صالح در حالی منتشر شد که از چهارشنبه گذشته که کودتای سعودی – اماراتی با بازوی اجرایی علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری مخلوع یمن علیه این کشور فقیر عربی و به‌طور ویژه علیه نیروهای مردمی انصارالله کلید خورده است، برخی اخبار از برخی میانجیگری‌ها برای حل این بحران تازه منتشر می‌شود ،اما اعلام آمادگی سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان برای میانجیگری بین انصارالله یمن و حزب «کنگره سراسری مردمی یمن»، متعلق به عبدالله صالح با استقبال گسترده از سوی هر دو طرف درگیر مواجه شده است،به طوری که یحیی العابد، از رهبران حزب کنگره مردمی یمن اعلام کرد، این حزب از هرگونه میانجیگری بویژه از سوی سید حسن نصرالله استقبال می‌کند؛ در صورتی که این اتفاق رخ دهد، نخستین میانجیگری حزب‌الله لبنان در یک بحران خارجی رقم می‌خورد.
یحیی العابد در گفت‌ و گو با شبکه خبری المیادین، ضمن تکذیب اخبار مبنی بر اعلام آمادگی عمان برای میانجیگری گفت: از هرگونه میانجیگری بویژه اگر از سوی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان باشد استقبال می‌کنیم. بی‌تردید اعلام آمادگی سیدحسن نصرالله، برای میانجیگری در حل بحرانی که عربستان سعودی و متحدانش در یمن به وجود آورده‌اند و همچنین استقبال حزب عبدالله صالح از این میانجیگری به مذاق دولت ریاض خوش نخواهد آمد، زیرا یکی از سیاست‌های خارجی مهم عربستان در منطقه تضعیف حزب‌الله لبنان است و برای دستیابی به این هدف  تلاش‌های بسیار زیادی کرده است . ناخرسندی ریاض از احتمال سپرده شدن نقش میانجی به حزب‌الله لبنان در تازه‌ترین اظهارات سفیر عربستان در یمن به چشم می‌خورد. محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن اگرچه آشکارا اشاره‌ای به حزب‌الله لبنان نکرد اما با تأکید بر این مسأله که سازمان ملل نقش میانجی را در ارتباط با بحران یمن ایفا می‌کند، تلویحاً نگرانی خود را از احتمال میانجیگری حزب‌الله نشان داد. نگرانی‌ها درباره تحولات یمن و صنعا روز به روز در حال افزایش است و متیو تولر، سفیر امریکا در یمن با انتشار بیانیه‌ای در سایت سفارت این کشور نسبت به درگیری‌های فعلی میان نیروهای وابسته به انصارالله و نیروهای حامی علی عبدالله صالح، ابراز نگرانی کرد و همه طرف‌ها را به آرام کردن اوضاع دعوت کرد.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از درگیری‌ها در یمن ابراز نگرانی کرد و خواستار توقف فوری حملات هوایی و زمینی به این کشور شد. او همچنین از سرگیری فوری همه واردات تجاری و ارسال کمک‌های انسانی  را به یمن  خواستار شد. سازمان همکاری اسلامی نیز در بیانیه‌ای حمایت خود را از ملت یمن و هر آنچه که در راستای منافع مردم این کشور است، اعلام و ابراز امیدواری کرد بحران کنونی یمن به دور از هر گونه نگاه طایفه‌ای حل و فصل شود.
در حال حاضر نیروهای دولت وحدت ملی کنترل صنعا را به طور کامل در دست دارند و اشرف لقمان، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در مصاحبه با شبکه خبری المیادین این مسأله را تأیید کرد و گفت: تمامی صنعا در کنترل ما است و اوضاع امنیتی باثبات و کاملاً آرام است.

برش
بیوگرافی صالح
علی عبدالله صالح در روستای بیت الأحمر در استان صنعا در کشور یمن به دنیا آمد. او در سال ۱۹۶۰ با درجه افسری به ارتش یمن پیوست و 17 سال بعد و در سن 36 سالگی، در پی ترور رئیس جمهوری وقت یمن شمالی، جایگزین او شد و تا سال 1990 در این سمت بود. او پس از ادغام  یمن شمالی و جنوبی در سال 1990 و پس از ترور به عنوان رئیس جمهور کشور یمن انتخاب شد و تا سال 2011 که انقلاب‌های بهار عربی در برخی کشورها و یمن رخ داد رئیس جمهور بود و بشدت به سرکوب معترضان پرداخت. علی عبدالله صالح در جریان حمله‌ای که روز ۳ ژوئن ۲۰۱۱ میلادی، به مسجد مجتمع ریاست جمهوری یمن  شد، دچار «سوختگی و جراحت» شد و به خاطر شدت جراحاتی که داشت، قدرت را به معاون خود یعنی عبد ربه منصور هادی واگذار کرد و او که در مدت درمان صالح در عربستان سعودی امور ریاست جمهوری یمن را اداره می‌کرد، رسماً رئیس جمهور یمن شد. پس از پیروزی انقلاب مردمی یمن، در ژانویه ۲۰۱۲ و پس از تصویب قانون مصونیت قضایی خود از سوی پارلمان، صنعا را برای اهداف پزشکی به مقصد امریکا ترک کرد و عبدربه منصور هادی بر کرسی ریاست جمهوری یمن نشست. در سال 2013 و در بحبوحه اختلافات داخلی یمن که بین نیروهای مردمی دولت وحدت ملی یمن (انصارالله) و دولت منصور هادی درگرفت و در نهایت به متواری شدن منصورهادی به عربستان انجامید، عبدالله صالح که به کشور بازگشته بود، با نیروهای دولت وحدت ملی متحد شد و در جبهه مقابل منصور هادی و عربستان قرار گرفت. این اتحاد گویا پس از مذاکرات پشت پرده عبدالله صالح با عربستان و امارات به صورت یکطرفه و چند ماه قبل به صورت مخفیانه به پایان رسیده بود اما چهارشنبه گذشته با درگیری‌های شدید نیروهای وفادار به عبدالله صالح و نیروهای دولت وحدت ملی یمن در صنعا، پایتخت این کشور، پایان اتحاد و آغاز دشمنی
دو طرف علنی شد.