علی مطهری : فضا برای پایان حصر باز شده است



در آستانه روز دانشجو، دانشگاه‌های کشور میزبان مسئولان، چهره‌های حزبی و سیاسی از گرایش‌های مختلف هستند؛ میهمانانی که علاوه بر موضوعاتی در حیطه دانشجو و دانشگاه، به مسائل روز که از سوی دانشجویان مطرح می‌شود، پاسخ می‌گفتند. در همین راستا علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که یکی از چهره‌های محبوب میان دانشگاهیان است، دیروز میهمان دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی بود و در خلال سخنانش درباره  وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش ایسنا، وی در واکنش به شعار دانشجویان حاضر در مراسم، با بیان اینکه «اراده مسئولین کشور بر حل موضوع حصر است»، گفت که در حال حاضر نرمشی در مقامات کشور در این موضوع به وجود آمده است. وی افزود: به نظر می‌رسد اراده بر این است که این موضوع حل شود. همچنان که شاهد بودیم آقای کروبی سه چهار ملاقات داشتند. می‌خواهند فضا را باز کنند تا به حصر پایان دهند. مطهری ادامه داد: زمانی که چنین اراده‌ای وجود دارد، باید همکاری کنیم تا بتوانند کارشان را انجام دهند؛ اگر رسانه‌ها درباره این موضوع شلوغ‌کاری انجام دهند، ممکن است از نظرشان برگردند. چرا که نمی‌خواهند بگویند این کار را تحت فشار انجام داده‌ایم. البته خودشان به این نقطه رسیده‌اند که حصر باید تمام شود. در ملاقات‌هایی که داشتیم هم موضع‌شان نسبت به گذشته تغییر کرده است.نماینده تهران در مجلس همچنین در پاسخ به سؤال دانشجویی درباره تحرکات محمود احمدی‌نژاد و اطرافیان او به سخنان اخیر مجتبی ذوالنور اشاره و تصریح کرد: خوش‌وقتیم از اینکه آنچه ما ۱۰ سال پیش می‌گفتیم و اصولگرایان همراهی نمی‌کردند، روشن شده است. من در مجلس هشتم فریاد زدم و سؤال از رئیس‌ جمهوری را مطرح کردم اما اکثر اصولگرایان با ما مخالفت می‌کردند؛ اما خودشان امروز همین حرف‌ها را می‌زنند تا جایی که یکی از افراد شاخص اصولگرا گفته «احمدی‌نژاد از پایه‌های فتنه بود.» آنها در سال‌های قبل هیچ وقت چنین اعترافی نمی‌کردند. مطهری ادامه داد: ما بارها گفتیم اگر بنا بر محاکمه محصورین است، احمدی‌نژاد هم باید همزمان با آنها محاکمه شود. الان طرفداران ایشان در آن دوره، همین حرف‌ها را می‌زنند و این مایه خوشبختی ماست که به اشتباهات گذشته خود اعتراف می‌کنند.
 رمضان‌زاده: برای آینده ایران باید به فکر گفت‌وگو بود


عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات هم که در همایش «دانشگاه؛ احیا یا احتضار» دانشگاه تربیت مدرس شرکت کرده بود، محور سخنان خود را بر «مبارزه با فساد» متمرکز کرد و گفت: مبارزه با فساد فقط در چارچوب آزادی و نقد اتفاق می‌افتد؛ کسانی که نمی‌گذارند در این باره حرف بزنیم، خودشان در فساد شریک هستند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر ضرورت اعتمادسازی در جامعه تصریح کرد: برای آینده ایران باید به فکر گفت‌وگو بود و باید از منادیان گفت‌وگو رفع حصر کرد.
جواد  امام:  از انتخاب روحانی پشیمان نیستیم
جواد امام، عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب که میهمان نشست «سه قطره خون» در دانشگاه علامه طباطبایی بود، با اشاره به تحرکات اخیر محمود احمدی‌نژاد گفت: احمدی‌نژاد اتهام‌زنی می‌کند ولی محدودیت خاتمی را بیشتر می‌کنند. وی با بیان اینکه «احمدی‌نژاد پدیده جدیدی نیست؛ چرا که دلسوزان از سال‌ها قبل نسبت به آن هشدار داده بودند»، وی ادامه داد: اگر سوابق و عملکرد ایشان در استانداری اردبیل و شهرداری تهران و هشت سال بررسی شود، متوجه می‌شویم که حامیان اصولگرای احمدی‌نژاد باید توبه کنند.عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب همچنین در دفاع از عملکرد رئیس جمهوری گفت: ما با توجه به محدودیت‌هایمان از انتخاب روحانی دفاع می‌کنیم و از انتخاب روحانی پشیمان نیستیم؛ هرچند شرایط کنونی مطلوب نیست. رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتمادملی هم در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شده بود، با تأکید بر این اینکه در مسائل سیاسی هم باید فضای دانشگاه فضای آزادی باشد، گفت: نمی‌شود با زور و تحمیل افراد را وادار کرد که یک تفکر داشته باشد. آنهایی که تصور می‌کنند می‌توانند فکرشان را بر دانشگاه‌ها حاکم کنند، نباید متوسل به زور و مسائل رانتی شوند. سیدعلیرضا بهشتی استاد دانشگاه هم در نشستی با عنوان «جنش دانشجویی، آرمان‌گرایی یا آرمان‌زدایی؟» در دانشگاه علامه طباطبایی با مروری بر حوادث سال 88 گفت:‌ از خداوند متعال خواستارم که در شرایطی که در کشور ما قرار دارد و به یک همبستگی نیازمندیم، تنگ‌نظری‌های گذشته کنار رود و ما بار دیگر  با همه تفاوت‌هایی که داریم نسبت به هر زمان دیگر در کنار هم راه برویم؛ لذا امروز ایران نسبت به هر زمان دیگری نیازمند تدبیر، همدلی و همبستگی است و باید برای همه کسانی که متفاوت از ما فکر می‌کنند احترام قائل شد.

برش
سید علی خمینی: باید منتقد وضع موجود باشیم
سید علی خمینی،امام خمینی (ره) را یک منتقد آرمانگرا و پیشران برشمرد. به گزارش جماران، نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از دانشجویان مسئول کانون‌های خط امام در دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: نام امام پرچم است، ما برای اینکه ببینیم چقدر در این مسیر هستیم باید شخصیت امام را بشناسیم و به شخصیت امام نزدیک بشویم. سید علی خمینی ادامه داد: امام همیشه منتقد وضع موجود بودند. انسان وقتی به زندگی امام نگاه می‌کند، تعجب می‌کند که هر روز یک موضوع جدید ابداع می‌فرمودند. حکومت را و جامعه را به پیش می‌راندند. اگر ما به عنوان خط امام احساس کردیم که جامعه در جلوی ما حرکت می‌کند و ما داریم می‌دویم تا به جامعه برسیم، بدانیم خیلی از راه امام دور هستیم.  امام همیشه کیلومترها جلوتر در حال حرکت بود و بقیه را به دنبال خود به حرکت در می‌آورد. یادگار امام با تأکید بر اینکه امام همواره در حال تولید حرف نو و حل مشکلات حکومت با ابداع‌های جدید خود بودند، گفت: هر کس دم از انقلابیگری بزند و دم از امام بزند ولی در عمل ببیند که از جامعه عقب افتاده است بداند که در راه امام نیست. سید علی خمینی ادامه داد:  ما باید منتقد وضع موجود باشیم و نه مدافع آن، چون ما تا آرمان فاصله داریم. اگر همیشه از وضع موجود دفاع کنیم جامعه از ما عبور خواهد کرد. یادگار امام راحل  با تأکید بر اینکه «پرچم نقد را رها نکنید»، ادامه داد: ما منتقد وضع موجود هستیم؛ ما دنبال آرمان‌ها هستیم و به سمت آنها حرکت می‌کنیم. اینکه رهبری فرمودند «هرجا انقلابی عمل کردیم، موفق شدیم» به خاطر این است که انقلابی بودن یعنی پیشرانی و پیشتازی. یعنی گفتمان تولید بکنیم.