سهراب؛ <رستم> ایران

 مرادی پس از 17 سال، رکورد دوضرب وزن 94 کیلوگرم جهان را شکست

مسابقات وزنه‌ برداری قهرمانی جهان با اتفاقی بسیار خوب برای سهراب مرادی و البته نتیجه‌ای دور از ذهن برای کیانوش رستمی همراه شد. در این رقابت‌ها که از بامداد دوشنبه برای پولادمردان کشورمان آغاز شد، کیانوش رستمی به نشان نقره یکضرب دسته 85 کیلوگرم دست یافت اما سهراب مرادی دست به رکوردشکنی  زد و پس از 17 سال رکورد وزنه بردار لهستانی را شکست. ضمن اینکه با قهرمانی مرادی و سومی ایوب موسوی در دسته 94 کیلوگرم، برای نخستین بار در تاریخ وزنه‌‌ برداری در مسابقات جهانی در دسته‌ای غیر از فوق سنگین دو نماینده از ایران روی سکوی جهان قرار گرفتند.
طلای کیانوش، نقره شد


در دسته 85 کیلوگرم، رستمی برای نخستین حرکت یکضرب وزنه 170 کیلویی را انتخاب کرد که براحتی موفق به مهار آن شد اما در دومین حرکت موفق به مهار وزنه 174 کیلوگرمی نشد ولی در حرکت سوم، وزنه 174 کیلویی را مهار کرد و مدال نقره گرفت. علی میری نیز در این دسته پس از اینکه در اولین و دومین حرکت یکضرب موفق به مهار وزنه 155 کیلوگرمی نشد، در نهایت در سومین حرکت این وزنه را بالای سر برد تا با این وزنه و کسب جایگاه هفتم به کارش پایان دهد. اما رستمی برای نخستین حرکت دوضرب وزنه 212 کیلویی را درخواست کرد که موفق به مهار آن نشد. و در دومین حرکت نیز ناکام بود. رستمی درحرکت سوم نیز موفق به مهار وزنه 215 کیلوگرمی نشد تا از کسب مدال دوضرب و مجموع بازماند! میری هم که در نخستین حرکت وزنه 193 کیلویی را مهار کرد، در حرکات دوم و سوم در مهار وزنه‌های 201 کیلوگرمی ناکام بود و به عنوانی بهتر از ششمی نرسید. میری با مجموع 348 کیلوگرم هفتم شد.
درخشش سهراب و برنز موسوی
بعد از رستمی و میری نوبت به نمایندگان دسته 94 کیلوگرم بود که به روی تخته بروند. در این رقابت‌ها، سهراب مرادی در نخستین حرکت یکضرب، وزنه 176 کیلویی را مهار کرد و در دومین حرکت نیز وزنه 182 کیلوگرمی را بالای سر برد. او در حرکت سوم نیز، وزنه 184 کیلویی را ثبت کرد و مدال طلای این حرکت را از آن خود کرد. سیدایوب موسوی نیز در این دسته در نخستین حرکت یکضرب در مهار وزنه 166 کیلویی ناکام بود اما در دومین حرکت موفق به مهار این وزنه شد و در حرکت سوم هم، وزنه 171 کیلویی را بالای سر برد تا با کسب جایگاه پنجم به کارش پایان دهد. در حرکت دوضرب، مرادی برای نخستین بار وزنه 220 کیلویی را درخواست کرد که در مهار آن موفق بود تا طلای خود را مسجل کند. او در حرکت دوم دوضرب وزنه 233 کیلوگرم را انتخاب کرد و پس اینکه در حرکت دوم دوضرب رکورد جهان را شکست بلافاصله روی تخته سجده شکر به جا آورد. موسوی هم در حرکت دوضرب ابتدا وزنه 208 کیلویی را مهار کرد و در حرکت دوم وزنه 214 کیلویی را بالای سر برد اما در سومین حرکتش موفق به مهار وزنه 218 کیلوگرمی شد تا در حرکت دوضرب به مدال برنز دنیا دست پیدا کند و در مجموع با 385 کیلوگرم به دو مدال برنز جهان برسد.
کیانوش: گاهی شکست بهتر از پیروزی معمولی است
کیانوش رستمی پس از این مسابقات هم چنین واکنشی داشت: «من در این مسابقات تلاش کردم مدال بگیرم و دل مردم را شاد کنم اما زانویم با من یاری نکرد و شرمنده شدم. سه ماه تمرین کردم و مصدومیت قدیمی هم از ناحیه زانو داشتم که دو روز مانده به مسابقات تشدید شد. فکر می‌کنم خیلی مواقع شکست بهتر از پیروزی معمولی است. بعد از مسابقه با رئیس فدراسیون جلسه داشتم و قرار شد در اسرع وقت درمان زانویم را پیگیری کنم. به مردم هم قول می‌دهم که در مسابقات جهانی سال آینده یک سورپرایز برایشان داشته باشم.»
مرادی: باز هم منتظر مدال طلای من باشید
سهراب مرادی هم حالا وعده طلاهای دیگر را داده است. وی که پس از کسب 3 مدال طلا در مسابقات قهرمانی جهان، با لباس محلی بختیاری (چوقا) در سالن تمرین حضور پیدا کرده بود، چنین صحبت کرد: «5 ماه تمرین و تلاش شبانه روزی نتیجه داد و روز مسابقه بدنم آن طوری که می‌خواستم، بود. خدا را شکر، یک کیلو در دوضرب و 4 کیلو در مجموع رکورد جهان را ارتقا دادم آن هم رکوردی که گفته می‌شد تاریخی است اما آن را به نام ایران ثبت کردم. من سال‌ها بود که دنبال طلای جهان بودم و هرچند طلای المپیک را کسب کردم اما طلای جهان لطف دیگری دارد. دست‌بردار نیستم و باز هم باید منتظر طلای سهراب و حتی رکوردشکنی من باشید.» وی ادامه داد: «من راحت وزنه زدم چون عزمم را جزم کرده بودم که این کار را انجام بدهم و این رکورد را به نام ایران ثبت کنم. خوشحالم که توانستم در خاک امریکا پرچم ایران را به اهتزاز درآورم و سرودمان در این کشور نواخته شد. واقعاً فکر می‌کردم در ایران وزنه می‌زنم. این مدال‌ها را هم به ملت بزرگ و شریف ایران تقدیم می‌کنم چون همیشه حق‌شان بهترین‌ها است. امیدوارم این هدیه را از من قبول کنند.»
پیام تبریک وزیر ورزش
وزیر ورزش و جوانان کسب مدال‌های طلا و رکوردشکنی سهراب مرادی در مسابقات جهانی امریکا را تبریک گفت.‏ در پیام دکتر مسعود سلطانی‌فر به سهراب مرادی آمده است: «قهرمان و پهلوان عزیز آقای سهراب مرادی، درخشش و رکوردشکنی شما در مسابقات جهانی وزنه‌برداری امریکا کام ملت ایران را شاد کرد و موجب غرور و افتخار همه مردم شد.‏ شیرینی کسب مدال‌های طلا و رکوردشکنی شما از آن جهت دوچندان است که این موفقیت‌ها از ‏المپیک ریو تا به حال تداوم داشته و این نوید را به ملت عزیز ایران می‌دهد به امید خداوند عرصه بازی‌های آسیایی جاکارتا و المپیک آینده هم صحنه تکرار مدال‌های ‏ارزشمند و خوشرنگ شما خواهد بود. ضمن آرزوی موفقیت برای سایر اعضای تیم ملی وزنه‌برداری در این مسابقات، امیدوارم جوانان برومند و ورزشکار ایران ‏اسلامی در رشته‌های مختلف ورزشی با توکل به خدای متعال، تلاش و ممارست و همچنین برنامه‌ریزی مناسب مسئولان ‏ورزشی، بتوانند موفقیت‌های روزافزون ورزش ایران را تداوم بخشند.»

بـــرش
روحانی: مرادی دل همه را شاد کرد
پس از این رقابت‌ها، رئیس جمهوری نیز نسبت به افتخارآفرینی‌های سهراب مرادی ابراز خرسندی کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: «‏درخشش سهراب مرادی با کسب ۳ نشان طلا و ثبت رکورد جدید جهانی، همراه با تلاش و افتخارآفرینی دیگر وزنه‌ برداران کشورمان در مسابقات جهانی وزنه‌‌ برداری، دل همه ایرانیان را شاد کرد. به امید موفقیت دلاورمردان ایران در ادامه این رقابت‌ها.»