غریو خشم و خروش در کشورهای اسلامی

تصمیم ترامپ به خشم و خروش در کشورهای اسلامی دامن زده است‌. مسلمانان در مالزی و اندونزی برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند‌. شورای امنیت نشست فوق‌العاده تشکیل داد‌. بدگمانی فلسطینی‌ها به آمریکا از هر زمانی بیشتر است‌.
به گزارش خبرگزاری‌ها، اظهارات ترامپ مبنی بر انتقال سفارت ایالات متحده به بیت‌المقدس در خاورمیانه و بیشتر کشورهای اسلامی واکنش‌هایی خشم‌آلود به دنبال داشته است‌. در مالزی و اندونزی، دو کشور آسیایی با جمعیت بالای مسلمان، هزاران نفر به خیابان‌ها رفتند، علیه آمریکا شعار دادند و پرچم این کشور را به آتش کشیدند‌.
فلسطینی‌ها از شورای امنیت خواسته‌اند در برابر تصمیم دونالد ترامپ که عملا اورشلیم را پایتخت اسراییل دانسته، ایستادگی کند‌. فدا عبدالهادی ناصر در نامه‌ای از سوی سازمان آزادیبخش فلسطین به شورای امنیت یادآور شده است که تصمیم دونالد ترامپ چندین قطعنامه سازمان ملل متحد را نقض می‌کند‌. خانم ناصر هشدار داده که این گام می‌تواند خاورمیانه را به جنگی بی‌پایان بکشاند‌. شورای امنیت سازمان ملل دیروز نشستی فوق‌العاده برگزار کرد‌. این نشست از سوی فرانسه و بریتانیا، دو عضو اصلی و همچنین چند عضو دیگر شورای امنیت درخواست شده است‌.
نیروهای مسلح اسراییلی در بالاترین حد هشدار قرار دارند‌. تصمیم دونالد ترامپ سرزمین‌های اشغالی را در خشم و نگرانی فرو برده است‌. گروه اسلامگرای حماس مردم غزه را به یک انتفاضه تازه فراخوانده است‌. شامگاه پنجشنبه گذشته از نوار غزه چند موشک به سوی خاک اسراییل شلیک شد که واکنش قهرآمیز ارتش اسراییل را به دنبال داشت‌. نیروهای مسلح اسراییلی به حضور نظامی خود در کرانه باختری نیز شدت بخشیده و پایگاه‌های خود را در این منطقه تقویت کرده‌اند‌.
پلیس اسراییل پنجشنبه‌شب گذشته در نشست بررسی اوضاع امنیتی، تصمیم گرفته بود برای ورود فلسطینی‌ها هیچ محدودیتی قائل نشود و به همه آنها امکان دهد نماز را در مسجدالاقصی برگزار کنند تا شاید از انگیزه تشدید خشونت‌های احتمالی کاسته شود‌. نماز جمعه در الاقصی با آرامش برگزار شد اما بعد از آن فضای تنش‌آلود امکان بالقوه برای درگیری‌های بعدی بود‌. گزارش‌های متعدد از آغاز درگیری‌های جمعه در نقاط مختلف کرانه باختری و مجروح شدن چندین نفر خبر می‌دهد‌. درگیری‌ها با آغاز سنگ‌پرانی‌های صدها جوان و نوجوان به سوی نظامیان اسراییلی در رام‌الله، الخلیل و بیت‌لحم آغاز شده ‌است؛ در غزه صدها فلسطینی به سوی حصار مرزی با اسراییل سنگ پرتاب می‌کنند‌. در این میان فلسطینیان داخل محدوده اسراییل نیز که شهروند این کشور محسوب می‌شوند، در تمام شهرک‌ها و شهرهای خود تظاهرات خشم برگزار کرده‌اند. این تظاهرات از شمالی‌ترین نقطه اسراییل تا اعراب بادیه‌نشین جنوب را دربر گرفته است‌.