دفاع «رئيسي» از نپرداختن ماليات آستان‌قدس

با اشاره به كمك به مناطق محروم مطرح شد
دفاع «رئيسي» از نپرداختن ماليات آستان‌قدس
آرمان- حمید شجاعی: چند وقتی است که بحث معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی محل بحث برخی افراد شده است. در این راستا منطقی روشن وجود دارد که با توجه به دستور امام(ره) مبنی بر معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی و شرکت‌های تابعه، ‌این آستان از پرداخت مالیات معاف است. این قانون دیرزمانی است که گذاشته شده و باید طبق آن نیز عمل شود. به نوشته باشگاه خبرنگاران جوان؛ تولیت آستان قدس رضوی در این راستا می‌گوید: ما هم‌اکنون مالیات ارزش افزوده و تکلیفی را پرداخت و چند برابر مالیات در مناطق محروم خدمت رسانی می‌کنیم. او معتقد است: اتهامات زیادی به آستان قدس وارد می‌گردد که اگر به آنها پاسخ گوییم باید سایر کارها را تعطیل کرد.
آستان قدس همچنان معاف از مالیات


از ابتدای انقلاب به دستور امام(ره) برخی نهادها از پرداخت مالیات معاف شدند که از آن جمله می‌توان به بنیاد مستضعفان، سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد. آستان قدس رضوی نیز از دیگر نهادهایی است که از پرداخت مالیات معاف بوده است. نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که مسئولان آستان قدس به حکم امام برای معافیت این آستان و شرکت‌های تابعه از پرداخت مالیات تکیه کرده‌اند. البته ریشه معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی به منابع مالی این آستان شامل موقوفات و نذورات مردمی باز می‌گردد و بر اساس احکام موجود از پرداخت مالیات معاف هستند.
مخالفت امام
نخستین بار در اوسط دهه 60 بود که تصمیم دولت وقت برای اخذ مالیات از این آستان با مخالفت امام(ره)‌ مواجه شد و در این راستا تولیت وقت آستان قدس مرحوم آیت‌ا... واعظ طبسی طی نامه‌ای به امام(ره) نظر ایشان را در مورد این مساله خواستار شد. امام نیز که پیش از آن نظر خود را اعلام کرده بود، در نامه‌ای خطاب به نخست وزیر وقت چنین گفت: «همان‌طور که قبلا گفته‌ام آستان قدس رضوی و شرکت‌ها و موسسات وابسته از پرداخت هرگونه مالیاتی معاف می‌باشند. نظر اینجانب را به مقامات ذیربط ابلاغ نمایید.»
مخالفت شورای نگهبان
با گذشت 3 دهه از پاسخ روشن امام(ره)، نمایندگان مجلس در آذرماه سال 93 در نشست علنی و در ادامه بررسی طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، با الحاق پیشنهادی از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موافقت کردند که در آن آمده بود: «به منظور برقراری عدالت آموزشی و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی و تجهیز کلیه آموزشگاه‌های آموزش و پرورش با اولویت مناطق محروم و روستاها، آستان قدس رضوی و آن دسته از موسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام و سایر دستگاه‌های اجرایی که تا زمان تصویب این قانون مالیات پرداخت نکرده‌اند، موظف به پرداخت مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده شوند.» این طرح مطرح شد، اما شورای نگهبان به تصمیم مجلس اشکال وارد کرد و آستان قدس بر اساس حکم امام(ره) همچنان از پرداخت مالیات معاف ماند. البته ‌این فقط آستان قدس نیست که از پرداخت مالیات معاف است بلکه سایر بقاع متبرکه مثل آستانه حضرت معصومه(س)، آستان حضرت احمد ابن موسی(شاهچراغ)‌ آستان حضرت عبد‌العظیم و امام خمینی(ره)‌ نیز به علت تامین درآمدهای خود از موقوفات، نذورات و کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم از پرداخت مالیات معاف هستند. رئیس جمهور در مناظرات انتخاباتی در نکته‌ای به عدم پرداخت مالیات از سوی آستان قدس اشاره و لزوم مبادرت آستان قدس به‌ این مساله را یادآور شد، اما باید دید این مهم تا چه حد در عمل به اثبات خواهد رسید و رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت یا خیر.
علاقه مردم به آستان قدس
تولیت آستان قدس رضوی در مراسم روز دانشجو که در دانشگاه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: دانشجویان باید مراقب آفت‌هایی از جمله سوء استفاده جریان‌های سیاسی از آنها باشند که برای کسب قدرت تلاش می‌کنند. مجموعه‌های دانشجویی با تکیه بر علم و دانش حرکت کنند و سطحی‌نگر نباشند. سیدابراهیم رئیسی اظهار داشت: تلاش می‌کنیم در حوزه رسانه اقدامات مهمی را به انجام رسانیم تا بتوانیم پیام رضوی را به همه منتقل کنیم. او با اشاره به مطالبی که اخیرا در ارتباط با آستان قدس مطرح می‌شود، تاکید کرد: مردم علیه آستان قدس سخن نمی‌گویند و چند سایت خاص موضوعاتی از جمله مالیات را مطرح می‌کنند. امام راحل دستور دادند آستان قدس و شرکت‌های تابعه از مالیات معاف هستند. وی افزود: ما هم‌اکنون مالیات ارزش افزوده و تکلیفی را پرداخت و چند برابر مالیات در مناطق محروم خدمت‌رسانی می‌کنیم. نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در راستای شفافیت، موسسه‌ای خارج از آستان قدس را مامور به حسابرسی کردیم و مجامع عمومی همه مجموعه‌های وابسته را تشکیل دادیم. شفافیت اقدامات آستان قدس به میزانی است که تلاش می‌کنیم میزان درآمد و هزینه‌کرد موقوفات را اعلام کنیم. تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: میزان نذورات آستان قدس در انتهای سال ۹۵ بیش از ۲۱ درصد افزایش یافته و دلیل آن ارائه خدمات به محرومان و اعتماد خیران و مردم بوده است. رئیسی تاکید کرد: در شأن زائر امام رضا(ع) اقامت در کمپ نیست و برای حل این مشکل ساخت زائرسراها را آغاز کردیم. خیلی‌ها می‌گفتند برخی اقدامات را نمی‌شود انجام داد که ما با اقداماتمان نشان دادیم می‌شود بسیاری از کارها را انجام داد. او با اشاره به لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: تازمانی که اقتصاد مقاومتی اجرا نشود صحبت از رفع محرومیت شعار است. اتهامات زیادی به ما زده می‌شود که اگر بخواهیم پاسخ دهیم باید دیگر کارها را تعطیل کنیم.