«جانسون» در تهران با يك بسته پيشنهادي

آرمان- هستی قاسمی: نازنین زاغری شهروند ایرانی-بریتانیایی که در خرداد سال گذشته هنگام خروج از ایران در فرودگاه تهران بازداشت و به جرم مشارکت در پروژه‌های براندازانه و جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران به زندان منتقل شد، اکنون دوره محکومیت 5 ساله خود را می‌گذراند. مقامات انگلیس به ویژه وزیر خارجه‌ این کشور اتهام جاسوسی او را رد کرده و در ماه گذشته نیز مدعی شد که ‌این شهروند دو تابعیتی در ایران مشغول آموزش خبرنگاران بود که بازداشت شد و این اظهارات او با موجی از انتقادات از سوی رسانه‌های انگلیسی و خانواده زاغری روبه‌رو گردید. به همین دلیل پس از بیان این اظهارات بود که وزیر خارجه انگلیس از سفر خود به ‌ایران در پایان سال میلادی آنهم همراه با یک بسته پیشنهادی خبر داد. بر این اساس، روز گذشته بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد که بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلستان امروز شنبه به ‌ایران سفر می‌کند و قرار است در این سفر درباره آخرین وضعیت روابط دو جانبه به خصوص در حوزه همکاری‌های عالی اقتصادی دو کشور، گسترش روابط تجاری، مسائل منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر شود اما رسانه انگلیسی رویترز اعلام کرد: بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس قرار است امروز برای گفت‌وگو با محمدجواد ظریف در مورد آزادی نازنین زاغری که در حال گذراندن دوران محکومیت خود به جرم جاسوسی در ایران است به تهران سفر کند. گفتنی است که در 14 سال گذشته، این سومین سفر یک مقام انگلیسی به ‌ایران است. به نقل از رویترز، جانسون همچنین قرار است به دو کشور دیگر در خاورمیانه سفر کند.
علت‌های چندگانه
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد: بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلستان امروز شنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان به تهران سفر می‌کند. بهرام قاسمی با اعلام این خبر افزود: در این سفر درباره آخرین وضعیت روابط دو جانبه به خصوص در حوزه همکاری‌های عالی اقتصادی دو کشور، گسترش روابط تجاری، مسائل منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر شود. این در حالی است که به نقل از رویترز، بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس قرار است امروز برای گفت‌وگو با محمدجواد ظریف در مورد آزادی نازنین زاغری که در حال گذراندن دوران محکومیت خود به جرم جاسوسی در ایران است، به تهران سفر کند. سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران و گفت‌وگو با مقامات ایران در حالی انجام می‌شود که طی هفته‌های اخیر، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا در صد و بیست و یکمین نشست خبری درباره محکومیت زاغری و تلاش دولت انگلیس برای آزادی این زندانی دو تابعیتی در ایران گفت: «حکم ایشان قطعی است و ایشان در حال تحمل کیفر هستند. آنها می‌گویند که تلاش می‌کنیم، بله هر کسی در جایی زندانی داشته باشد تلاش می‌کند. آیا ایشان شرایط آزادی را دارد یا خیر؟ به مسائل دیپلماتیک کاری ندارم اما در این باره مانند محکومین دیگر هستند.»
یک تیر و چند نشان!


بر اساس این گزارش، ماه گذشته بوریس جانسون در یک جلسه پارلمان انگلیس گفته بود که نازنین زاغری در ایران مشغول آموزش به خبرنگاران بوده است. این اظهارات جانسون با انتقاد شدید رسانه‌های انگلیسی و نیز بنیاد تامسون رویترز که زاغری در آن کار می‌کرده است، روبه‌رو شد. رسانه‌های انگلیسی مدعی شده بودند که‌این اظهارات جانسون دلیل موجهی را برای افزایش اتهامات علیه زاغری در ایران در اختیار قوه قضائیه ‌این کشور قرار داده است به همین جهت، وزیر خارجه انگلیس ماه گذشته بلافاصله پس از بیان این اظهارات، از آمدن خود به ‌ایران با یک بسته پیشنهادی خبر داد اما از آنجا که اظهارات اخیر او درباره دلیل زندانی شدن زاغری این شهروند بریتانیایی در زندان ایران، با موجی از انتقادات روبه‌رو بوده است و به اعتقاد برخی اظهارات او تنها شرایط را برای نازنین زاغری که در بازاداشت بسر می‌برد، پیچیده‌تر کرده است به همین دلیل سفر او به تهران می‌تواند با چند هدف صورت بگیرد؛ نخست مذاکره درباره اختلاف دیدگاه‌ها و تلاش برای بهبود روابط و سپس تلاش درجهت آزادی نازنین زاغری. از این رو باید دید که بسته پیشنهادی جانسون برای ایران چیست و می‌تواند در آزادی و تخفیف دوره محکومیت زاغری این شهروند بریتانیایی موثر واقع شود؟ شایان ذکر است که برخی محکومیت زاغری را به بدهی دولت انگلیس به‌ایران ربط داده‌اند اما ماه گذشته، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد که پرونده خانم نازنین زاغری و موضوع پرداخت بدهی دو مساله جدا از یکدیگر هستند و هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد وهرگونه ارتباط دادن این موضوعات به یکدیگر کاملا خلاف و مردود است.