جعل اصلاح‌طلبی از سوی احمدی‌نژادی‌ها در مشهد!

آرمان-محمد طاهری‌جو: محموداحمدی‌نژاد به تازگی طی سفری به مشهد داشته است. چنین سفرهایی از اویی که به دنبال حمایت مردمی به هر دری می‌زند قابل انتظار است، اما در حاشیه این سفر اتفاقی قابل توجه در نوع خود افتاد. خبری در فضای مجازی تحت عنوان دعوت اصلاح‌طلبان مشهد از احمدی‌نژاد پخش شد که بلافاصله با واکنش‌های جدی فعالان اصلاح‌طلب این شهر مواجه گشت.
جریان ورشکسته
پیش از سفر محمود احمدی‌نژاد به خراسان رضوی، اطلاعیه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که در ادعایی عجیب جمعی از اصلاح‌طلبان خراسان بزرگ به عنوان مدعوین احمدی‌نژاد معرفی شده بودند. ایلنا نوشت؛ با این حال بلافاصله گروه‌ها و جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب مشهد این دعوت نامه را تکذیب کردند. در بیانیه جوانان اصلاح‌طلب مشهد آمده است: جریان ورشکسته احمدی‌نژادیسم که این روزها برای حیات دوباره خود درقدرت، دست به هر ریسمان پوسیده‌ای می‌آویزد؛ در تداوم روند بی‌اخلاقی‌های ویژه خود این بار با جعل فاحش نام جریان ریشه‌دار اصلاح‌طلبی خراسان را دستاویز دعوت از مردم مشهد جهت عقده‌گشایی‌های خود قرار داده است. رفتاری کودکانه و مضحک که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیز دیده شد و تنها اسباب مطایبه و خنده مردم را فراهم آورد. بدین وسیله اعلام می‌داریم که برهمگان واضح و مبرهن است که جریان اصلاح‌طلبی هیچ‌گونه سنخیتی با شخص آقای محمود احمدی‌نژاد و حامیانش نداشته و ندارد. گفتمانی که آبرو و اعتبارش را از خط درخشان آرمان‌های انقلاب اسلامی و آزادمردان راست قامت و ایستادگی بر سر منافع ملی گرفته است، هیچ زمانی سرمایه اجتماعی‌اش را بر سر بازاره مکاره سیاست آن هم برای جماعتی که امروز نقاب اپوزیسیون زده‌اند چوب حراج نخواهد زد. جریان اصلاح‌طلبی، گفتمان، مشی و ادبیات خود را دارد و مبارزه قانونی و مدنی با فساد سیستماتیک و مفسدان اقتصادی را یکی از اصول بنیادین و بلامنارع خود می‌داند و از این رو هیچ‌گونه ملاحظه و مداهنه با افرادی که به نام عدالت و مهرورزی کشور را دچار بحران‌های متعدد سیاسی اقتصادی و اجتماعی کردند، ندارد. در پایان نیز هشدار می‌دهیم که این جماعت ورشکسته سیاسی مطامع خود را از کانال و راه‌های خودشان دنبال کنند و دست از دامان جریان اصلاح‌طلبی بکشند.
درخواست حمایت!


محمدصادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح‌طلب مشهد در گفت‌وگو با «آرمان» ضمن تکذیب این خبر در مورد دلایل مطرح کردن اینگونه شایعات گفت: «به هیچ وجه چنین دعوتی صورت نگرفته است. آقای احمدی‌نژاد نه در میان دوستان قدیمش پایگاه دارد و نه در میان جامعه سیاسی اصلاح‌طلب مقبولیتی داشته و دارد، همچنین سایر بخش‌های جامعه هم بر خلاف تصور وی جذب اظهاراتش نخواهند شد. القای نزدیکی احمدی‌نژاد به اصلاح‌طلبان احتمالا دو هدف را پی می‌گیرد؛ اول اینکه از اعتبار و ارزش این جریان نزد توده‌های مردم برای اجرای اهداف خود استفاده کند و دوم اینکه در صورت عدم موفقیت ایده‌هایش، اعتبار اجتماعی اصلاح‌طلبان نیز مخدوش شود و مردم با تصور همراهی اصلاح‌طلبان با این مجموعه پس‌زده ‌شده نسبت به جریان اصلاحات بدبین شوند. جبهه احمدی‌نژاد بارها با هدف کسب اعتبار برای خودشان پیام درخواست حمایت به اصلاح‌طلبان داده‌اند. در این ماجرای خاص عاقلان جریان اصلاح‌طلبی قطعا اعتبار خود را برای چنین افرادی خرج نخواهند کرد و در مفاهیم اصلاح‌طلبانه از هر اصولگرایی اصولگراتر هستند. قانونگرایی، شفافیت، رعایت حقوق منتقد و... مفاهیمی است که جریان اصلاحات تحت هیچ شرایطی از آن دست نخواهند کشید. احمدی‌نژاد فعلا باید تاوان رفتارهای پیشین خود با ملت را پس دهد چرا که حافظه تاریخی مردم اقدامات آن زمان را هنوز به خاطر دارد.»
تقلا برای بقا
مجموعه دوستان احمدی‌نژاد که به تازگی فرقه زنبیلیه نام گرفته‌اند، دچار نوعی سوء ادراک در فهم جایگاه خود هستند. این افراد بدون هیچ‌گونه تشکیلات یا احزاب وابسته و صرفا با حضور حلقه‌ای ازدوستان و اقوام، خود را به عنوان یک جریان در صحنه سیاست تصور می‌کنند. تعداد افراد شاخص و مطرح این مجموعه به بیش از انگشتان یک دست نمی‌رسد، اما آنان مصرانه در تقلا برای پیدا کردن جایگاهی مانند اصلاح‌طلبان در میان جامعه هستند. احمدی‌نژاد و یارانش که زمانی قوه مجریه را در چنگ خود گرفته بودند و هرگونه منتقدی را با شدیدترین حملات از عرصه خارج می‌کردند، امروز به دور از قدرت شرایط سختی را پیش روی خود می‌بینند. این گروه که در سال‌های آخر قدرت بدون آینده‌نگری به همه همراهانشان پشت کردند امروز دیگر حتی نمی‌توانند امیدی به آنان داشته باشند. اصولگرایان تلاش می‌کنند به اقدامات غیر منتظره احمدی‌نژاد و همراهانش بی‌توجه باشند تا آنان بیش از پیش به فراموشی سپرده شوند. فرقه زنبیلیه آینده خوبی نخواهد داشت و هر روز بیش از پیش در باتلاق خودساخته‌اش فرو می‌رود، اما هنوز معلوم نیست تا آن لحظه چه چیزهایی را فدا می‌کنند.