شایعه قتل‌خاوری برای فرار از قانون!

آرمان: حکم محمودرضا خاوری صادر شد؛ حبس طولانی، جزای نقدی و رد مال ! این حکم برای همان مدیر عامل بانک ملی است که نقشش در فساد 3 هزار میلیاردی محرز شد ، همان متهمی که به بهانه درمان بیماری‌های عصبی خودش به کانادا رفت و به عبارتی فرار کرد. جالب آنجا بود که خاوری تابعیت کانادا را هم داشت، بنابراین تصور کرد به راحتی از چنگ قانون فرار کرده است اما پرونده او در ایران باز بود و مورد بررسی قرار گرفت. نباید فراموش شود خاوری در دوره محمود احمدی‌نژاد و در سال ۱۳۸۸ به سمت ریاست بانک ملی رسید و در مراسم معارفه او، شمس الدین حسینی، وزیر وقت اقتصاد، محمودرضا خاوری را فردی عالم، با تجربه، باتقوا و کارشناس خواند و ادامه داد که «در انتخاب وی نهایت دقت و وسواس صورت گرفته‌است».
ماجرا چه بود؟
ماجرای خاوری در سال 90 آغاز شد؛ سالی که رسانه‌ها از یک فساد مالی بزرگ در نظام بانکی خبر دادند، خبری که عنوان می‌کرد گروهی به نام «آریا» به ریاست مه‌آفرید امیر‌خسروی اقدام به اختلاس بزرگ بانکی با رقم 3هزارمیلیارد تومانی کرده‌اند و آنجا بود که نام محمود خاوری بر سر زبان‌ها افتاد. مهرماه همان سال، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضائی در پاسخ به‌این سوال که شنیده شده خاوری، مدیرعامل بانک ملی ایران از کشور خارج شده و برخی از شایعات حکایت از فرار وی از کشور دارد، گفت:« اینکه‌این فرد از کشور خارج شده صحت دارد. بنده در بررسی‌هایی که انجام دادم 2 نامه از این شخص به دستم رسید که در یکی سخن از استعفا و قطع همکاری شده بود و در نامه دوم کاملا موضوع متفاوت بوده و صحبت از بازگشت وی به‌ایران و دیدار با همکارانش بوده است.» وی تصریح کرد: «اگر او به هر دلیلی به کشور بازنگردد اتهاماتی که‌این روزها بر سر زبان‌ها افتاده متوجه او می‌شود و شایعاتی که امروز وجود دارد واقعی جلوه می‌کند.» خرداد 91 ناصر سراج، قاضی وقت پرونده فساد 3 هزار میلیارد در گفت‌وگو با خبرنگار قضائی فارس درباره درخواست تعقیب بین‌المللی برای مدیرعامل فراری بانک ملی ایران گفت: «معنی این درخواست این است که در هر نقطه‌ای که خاوری حضور داشته باشد و اینترپل نیز باشد این فرد دستگیر خواهد شد.» در نهایت در 18 شهریورماه 92 بود که سخنگوی دستگاه قضائی با اشاره به رسیدگی غیابی به پرونده خاوری گفت: «پرونده‌ایشان خیلی وقت است که در دادگاه قرار دارد و تقریبا قرار بود که قاضی سراج رسیدگی به آن را آغاز کند. ما از بازگشت وی و تحویل خاوری از سوی مدعیان مبارزه با فساد مایوس شده‌ایم و با توجه به‌اینکه مسئولیت قاضی سراج تغییر کرده، باید ببینیم که وی با حکم ویژه می‌تواند به‌این پرونده رسیدگی کند یا اینکه باید قاضی پرونده را تغییر دهیم.» در نهایت پس از گذشت شش سال از فرار خاوری و تلاش‌های بی‌نتیجه مسئولان برای بازگرداندن وی به کشور، 30 آبان ماه سال جاری این متهم فراری به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و پولی و بانکی کشوربه صورت غیابی محاکمه شد.
صدور حکم


در نهایت دیروز غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران از صدور حکم محکومیت محمودرضا خاوری، مدیر عامل سابق بانک ملی خبر داد. اسماعیلی در تشریح این خبر افزود: نامبرده بر اساس کیفرخواست دادسرا و مستندات ارائه شده در چهار عنوان اتهامی به حبس طویل المدت وجزای نقدی و رد مال محکوم گردیده و مقرر شده دادسرا اموال به‌دست آمده از وی را به‌فروش رسانده و از این طریق بخشی از محکومیت اجرا گردد. اسماعیلی تصریح کرد: ضمنا حکم صادره غیابی و قابل واخواهی می‌باشد.
حکم قابل واخواهی
همچنین غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب به‌ایسنا گفت: شعبه 26 دادگاه انقلاب رأی پرونده محمودرضا خاوری مدیرعامل وقت بانک ملی و از متهمان پرونده فساد بزرگ بانکی یا پرونده موسوم به سه هزار میلیاردی را صادر کرده است، البته حکم صادره، قابل واخواهی است. وی خاطرنشان کرد: نامبرده در خصوص اتهامات مطرح شده در کیفرخواست به حبس طویل المدت، جزای نقدی و رد مال محکوم شده است. همچنین مقرر شده دادسرا اموال به‌دست آمده از وی را به فروش برساند تا بخشی از محکومیت وی اجرا شود. البته غضنفرآبادی به‌ایلنا گفت: خاوری به دلیل اخلال در نظام اقتصادی کشور به ۲۰سال و به دلیل اخذ رشوه به ۱۰سال و به جریمه نقدی معادل مبلغ رشوه ۳میلیون دلاری محکوم شده است. وی افزود: البته در صورت وجود شرایط اجرا اشد این احکام اجرا می‌شود.
شایعه قتل
پس از گذشت حدود 18 روز از برگزاری دادگاه غیابی خاوری، از شب جمعه اخباری مبنی بر مرگ این متهم فراری در کانادا منتشر و عنوان شده که بر اساس اعلام پلیس کانادا، جسد وی حوالی منزل شخصی‌اش در سان کرست از منطقه بردیل پت شناسایی شده است.این در حالی است که تا این لحظه خبر مرگ و یا به نقل از برخی رسانه‌ها قتل خاوری از سوی هیچ کدام از مراجع رسمی تایید نشده و اصلا معلوم نیست این شایعه از کجا نشات گرفته است. یکی از کانال‌های تلگرامی نوشت: در شایعه منتشر شده درباره‌ قتل خاوری حتی از پلیس کانادا نیز نقل قولی ساختگی دیده می‌شود: «محمودرضا خاوری متهم اختلاس سه هزار میلیاردی توسط افراد ناشناس به‌قتل رسید. پلیس کانادا اعلام کرد جسد وی را حوالی منزل شخصی وی در سان کرست از منطقه بردیل پت شناسایی نموده. این درحالی است که پلیس ایالتی کانادا ضمن شدیدترین تدابیر امنیتی از ورود خبرنگاران برای تهیه گزارش ممانعت به‌عمل آورده و هیچ‌گونه توضیحات دیگری درمورد چگونگی حادثه قتل اعلام ننموده است.» پلیس کانادا درباره قتل محمودرضا خاوری اعلام کرد که «در هفته گذشته، پلیس چنین نامی را در درگیری‌های مسلحانه و غیرمسلحانه به عنوان مقتول ثبت نکرده است».
شگرد نخ‌نما
در همین حال، مصطفی ترک همدانی وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید: خاوری، خود شایع کرده که در کانادا کشته شده! او می‌گوید: این شگرد بدهکاران و کلاهبرداران برای قرار موقوفی تعقیبشان نخ نما شده است.