صعود بي فرجام كوهنوردان

در چند روز اخیر شاهد بارش برف و باران شدید در اکثر نقاط کشور بوده‌ایم. طی بارش برف در برخی از استان‌ها خودروهای مسافران در محورهای مواصلاتی شهرها ماندند، زیرا امکان تردد به دلیل برف و یخزدگی معابر وجود نداشت و افراد زیادی ناچار به رهاسازی خودروهایشان در جاده‌ها شدند. برف و کولاک سبب انسداد برخی از جاده‌های کشور و تصادفات بین‌شهری نیز شد. تصادف زنجیره‌ای در اتوبان تهران- قزوین تنها یکی از موارد تصادفات رخ داده در جاده‌ها بود. در این راستا رئیس سازمان امداد و نجات از وقوع برف و کولاک در ۱۲ استان کشور خبر داد و گفت: «حدود 400 مسافر که گرفتار در برف و کولاک شدند، اسکان اضطراری یافته و هشت نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند.» علاوه بر این حوادث 14 کوهنورد مشهدی به قصد عزیمت به اشترانکوه سفر کردند و به‌رغم اعلام و هشدار‌هواشناسی درباره وضعیت برف و بوران این منطقه این افراد همراه یک کوهنورد الیگودرزی به اشترانکوه سفر کردند. این کوهنوردان در برف و کولاک کوهستان در تاریخ ۱۷ آذر گرفتار شدند. تاکنون فوت هشت نفر از اعضای این تیم‌کوهنوردی ۱۴‌نفره تایید شده، شش نفر دیگر در بیمارستان الیگودرز مداوا شدند و جست‌وجو برای یافتن یک نفر ادامه دارد. تغییرات آب و هوایی کشور در روزهای اخیر سبب شادی برخی از استان‌ها مانند تهران شد. بارش بارف در تهران سبب بهبود نسبی وضعیت هوا شد و تهرانی‌ها جمعه و شنبه از هوای نسبتا سالمی برخوردار بودند. علاوه براین بارش برف در بسیاری از استان‌ها به ویژه استان‌های غرب و شمال غربی کشور بسیاری از شهروندان را خوشحال کرد اما این بارش ناگهانی بسیاری از مسافران را در جاده‌ها غافلگیر کرد و افرادی که باتوجه به تعطیلات آخر هفته قصد ترک شهر خود را کرده و اکثرا در حال بازگشت از سفر بودند را به شدت دچار مشکل کرد، زیرا برخی از جاده‌های کشور یک طرفه شدند و تردد در بسیاری از آنها تنها با دارا بودن زنجیر چرخ ممکن بود. با تمام این رخدادها کارشناسان محیط‌زیست و هواشناسی امیدوارند زمستان امسال شاهد بارش قابل قبول برف و باران در کشور باشیم تا ذخایر آب پشت سدهای کشور به خوبی تامین شوند و بتوانیم در فصول گرم سال از این ذخایر آبی برای مصارف گوناگون خانگی و کشاورزی بهره ببریم.
امدادرسانی در ۴۶ محور مواصلاتی
رئیس سازمان امداد و نجات در ارتباط با وقوع برف و کولاک در 12 استان کشور اظهار داشت: استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، سمنان، زنجان، قزوین، کردستان، گیلان، لرستان، مازندران و همدان درگیر برف و کولاک شده است. مرتضی سلیمی با اشاره به امدادرسانی در 46 محور مواصلاتی و روستا گفت: حدود 400 مسافر که گرفتار در برف و کولاک شدند، اسکان اضطراری یافته و هشت نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند. او از رهاسازی بیش از یک‌هزار خودرو گرفتار در برف خبر داد و اعلام کرد: هشت نفر به مراکز درمانی انتقال یافته و حدود هفت‌هزار و 500 نفر نیز امدادرسانی شده‌اند. سلیمی به وقوع گردوغبار طی 48 ساعت گذشته در خوزستان اشاره و خاطرنشان کرد: پنج شهرستان آبادان،‌ خرمشهر، شوشتر، دشت آزادگان و گتوند درگیر گردوغبار شده‌اند که نیروهای امدادی هفت‌هزار و 400 عدد ماسک میان حادثه‌دیدگان توزیع کرده‌اند.
اعلام اسامی اجساد کوهنوردان


مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان اسامی اجساد کوهنوردان یافت شده را اعلام کرد. صارم رضایی اظهار کرد: از صبح امروز (شنبه) تاکنون جسد هشت کوهنورد پیدا شده است. او با بیان اینکه جسد دو بانوی کوهنورد پیدا شده است، ادامه داد: آمار پیکرهای کشف‌شده تاکنون شامل علیرضا عاملی، مرتضی غلامپور، مجید زاده‌تراب، امان‌ا... جوکار، ناصر اکبری، مهشید جان‌محمدی و اکرم حقانی و علی قاسم‌زاده است. رضایی ادامه داد: جست‌و‌جو برای یافتن جسد علی حسینی ادامه دارد. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان بیان کرد: تمامی امکانات و تجهیزات برای جست‌و‌جو بسیج شده‌اند.
تصادف زنجیره‌ای ۵۶ خودرو
معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر درباره تصادف زنجیره‌ای در محور قزوین- آبیک گفت: ساعت 1:03 دقیقه 17 آذر در محور قزوین- آبیک- میرپنجی (کیلومتر 45 اتوبان قزوین کرج، لاین جنوبی زیر پل آمادگاه) 56 خودرو شامل دو تریلی، 4 کامیونت و 50 سواری باهم برخورد کردند. شاهین فتحی، افزود: در این تصادف زنجیره‌ای 215 نفر آسیب دیدند که 12 نفر آنها به مراکز درمانی منتقل شدند.