بیمه‌ملی جایگزین یارانه پردرآمدها

آرمان: رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی گفت: این اولین بودجه دولت دوازدهم و پنجمین بودجه از آغاز دولت یازدهم است و خدا را شاکرم که در موقع قانونی امروز تقدیم مجلس می‌شود. به گزارش ایسنا؛ دکتر روحانی ادامه داد: امیدواریم تا طبق آیین‌نامه مجلس در روند بررسی‌های چهل روزه در اواخر دی شاهد بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس باشیم و تا آغاز دهه فجر و 12 بهمن لایحه به صورت قانون در اختیار دولت قرار گیرد. روحانی با بیان اینکه بودجه امسال کاملا متفاوت با بودجه سال‌های گذشته است، افزود: در واقع در این لایحه به خوبی روشن شده که بودجه تنها یک لیست درآمدی و هزینه‌ای نیست، بلکه بودجه سالانه برشی از برنامه چهار‌ساله دولت است.
پایبندی به وعده‌ها
رئیس‌جمهور تاکید کرد: چارچوب‌های تمام وعده‌های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات اردیبهشت 96 در این لایحه تبلور دارد و بودجه 97 به معنای آغاز اجرای برنامه‌های دولت دوازدهم است و هر آنچه دولت به مردم در انتخابات وعده داد و مطالبه مردم بود مثل اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر، کاهش نابرابری‌ها، تحرک در طرح‌های اصلی، حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور و... در این لایحه به خوبی مشاهده شده است. وی همچنین گفت: در تبصره 14، 18 و 19 این لایحه به خوبی خواهید دید که یک تحول بزرگ در بودجه امسال خواهد بود. دولت روند جدیدی را آغاز کرده و در سال‌های بعد ادامه خواهد داد. پایه اصلی بودجه امسال شفافیت است و پرداخت اعتبار به دستگاه‌ها بر مبنای عملکرد سه‌ماهه آنهاست.
مدیریت استانی


روحانی تمرکززدایی را یکی از ویژگی لایحه بودجه 97 دانست و اظهار کرد: تاکنون بودجه ‌این‌گونه تنظیم می‌شد که همه اعتبارات و هزینه‌ها در اختیار تهران بود. در بخش هزینه‌ای برای سال آینده به جای 4‌درصد، 24‌درصد بودجه و در بخش عمرانی 30‌درصد بودجه در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد. باید اجازه دهیم استان‌ها، هزینه‌ها و درآمد خود را مدیریت کنند و نمایندگان مجلس بر کار دستگاه‌های استانی نظارت کنند.
نمایندگان و فشار!
رئیس دولت دوازدهم همچنین با بیان اینکه ردیف‌های متفاوت یکی دیگر از مشکلات بودجه است خاطرنشان کرد: معلوم نیست این ردیف‌ها و پول‌ها در اختیار چه کسی قرار می‌گیرد و کجا مصرف می‌شود؟ در بودجه امسال ردیف‌ها کاهش یافته است. شما نمایندگان هم به ما کمک کنید. حتما به شما مراجعه می‌کنند و فشار می‌آورند ولی ما باید بتوانیم بر این ردیف‌ها نظارت کنیم. اگر روند این سال‌ها ادامه یابد، دولت بعد حتما نمی‌تواند کشور را اداره کند و ما در بن بست قرار می‌گیریم.
اشتغال فراگیر و رفع فقر
روحانی با بیان اینکه بودجه 97 بر مبنای اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت است، گفت: اینکه گفتم خلاصه و کل بودجه 97 است. در گذشته شرایط به‌گونه‌ای بود که باید دولت مسیر اقتصاد را در مسیر رشد و توسعه قرار دهد. ما در دولت یازدهم جز در سال اول (92) که نیمه سال آمده بودیم و رشد حدود منفی 7‌درصد بود درهمه سال‌ها رشد مثبت داشتیم و درپایان سال 92 رشد حدود منفی 2 شد و مخصوصا در سال 95 به رشد دو رقمی رسیدیم. وی ادامه داد: امسال خوشبختانه در فصل اول در مقایسه با فصل اول پارسال رشد بدون نفت 7 و با نفت 6/5‌درصد است. قدم خوبی در رشد برداشته شده و هدف گذاری ما این است در طول دولت دوازدهم سالانه رشد بالای 5‌درصد داشته باشیم. اگر دست به دست بدهیم از این مشکلات عبور می‌کنیم.
کاهش تورم
رئیس‌جمهور با اشاره به ‌اینکه تورم در دولت یازدهم مهار شد خاطرنشان کرد: هدف گذاری ما این بود که تورم یک رقمی شود و می‌خواستیم در سال پایانی به تورم یک رقمی برسیم که یک سال زودتر اتفاق افتاد. تلاش ما این است که‌این مهار تورم را ادامه دهیم.
ایجاد شغل در دو فصل
روحانی در ادامه اظهار کرد: در اشتغال مشکل بزرگی پیش روی ماست. در زمان انتخابات یکی از خواست‌های اصلی و بحق مردم اشتغال بود و همه کاندیداها به مردم قول اشتغال می‌دادند. در دو فصل آغازین امسال نسبت به پارسال اشتغال خالص ما 750‌هزار است و تا پایان سال هم وابسته به فصل‌های بعدی و جمعبندی خواهد بود. البته ‌این اشتغال با رقم نیروهای فعال در بازار کار فاصله دارد. روحانی در ادامه تصریح کرد: اگر لایحه پیشنهادی دولت در مجلس به همین صورت به تصویب برسد، من به ملت اعلام می‌کنم که ما سال آینده شاهد یک حرکت پرشتاب در اشتغال خواهیم بود. برای همین خواهش می‌کنم تا 12 بهمن بودجه را به ما برگردانید. چون که امسال برای تدوین آیین‌نامه‌های این بودجه نیاز به وقت بیشتری هست.
مسکن مهر
رئیس‌جمهور با باین اینکه در بخش اشتغال موارد خاص بیشتری مورد نظر است افزود: صنعت مسکن می‌تواند پیشتاز در اشتغال باشد و صدها شغل در کنار خود دارد. در سال‌های گذشته در مسکن رشد ما منفی بود و از زمستان پارسال این حرکت اصلاح شد و به سمت رشد مثبت رفت. در سه‌ماهه اول امسال رشد مسکن ما مثبت 7 است. در معدن هم که نیاز به تحرک داشت رشد 5‌درصد است. وی اضافه کرد: این نشان می‌دهد در مسکن برای حرکت میدان داریم و باید ببینیم چطور مسکن مردم را تامین کنیم، آن را بازسازی کنیم، بافت فرسوده را از بین ببریم، امنیت جانی را در مسکن تامین کنیم و نشاط لازم را در مسکن برگردانیم. این کار را می‌توانیم در یک طرح بازسازی در بافت فرسوده و حاشیه شهرها انجام دهیم. روحانی در ادامه عنوان کرد: اگر برویم در بیابانی 30 - 40 کیلومتر بیرون از شهر زمین صافی پیدا کنیم و برجی را بالا ببریم این ابتدای مشکل است. جاده، آب، برق، گاز، مدرسه، کلانتری و... این مسکن کجاست؟ یک خطای ما این بود که در دولت‌های گذشته رفتند بیابان‌ها را تبدیل به مسکن کنند در حالی که مسکن در وسط شهرها جا دارد. در قلب تهران ساختمان‌های کوچکی هست که با یک زلزله ویران می‌شود و در تمام کلانشهرها همین گونه است.
ادامه صفحه6