دولت به‌دنبال «برجام فرهنگی»

آرمان- مجتبی اسکندری: وزیر ارشاد در جلسه با فراکسیون مستقلین مجلس، از عدم لغو کنسرت‌ها و تئاترها در 3 ماه اخیر خبر داد. این خبر مهم که توسط وزیر کم‌حاشیه و البته حرفه‌ای ارشاد، در میان نمایندگان مجلس مطرح شده است از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. وی که علاوه بر تحصیلات دانشگاهی دارای درجه اجتهاد در تحصیلات حوزوی‌ است، مسیری را در پیش گرفته است که سلف او، یعنی علی جنتی -که همچون صالحی پای در حوزه نیز داشت- آغاز کرده بود. سیدعباس صالحی که شاگرد مراجع عظام، حضرات آیات وحید خراسانی، شبیری زنجانی، ملکی تبریزی و حسن‌زاده آملی بوده است، برای حل برخی شبهات درباره موسیقی، از تعاملات بسیار خوب خود با حوزه‌های علمیه بهره برده است و باعث شده است که‌ آیت‌ا... علم الهدی نیز برای شکستن رکورد 13 ساله عدم برگزاری کنسرت در مشهد، تصمیم به ‌ایجاد کارگروه بررسی مصادیق کند. وی که خود متولد مشهد است به درستی راه تعامل را برای حل ریشه‌ای این مشکل برگزیده است. صالحی با بیان این موضوع که با مقامات نظامی و انتظامی، هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است، از لزوم پیگیری مستمر تا حل نهایی این مساله در کشور، خبر داد.
لغو کنسرت‌ها
در دوره دولت نخست حسن روحانی، به دلایل گوناگونی در سرتاسر کشور کنسرت‌های فراوانی فارغ از محتوا وسبک، لغو می‌شدند که این امر نوازندگان و خوانندگان بسیاری را دچار ضررهای مالی هنگفت می‌کرد. این لغو شدن‌ها، از اساتیدی چون شهرام ناظری، حسین علیزاده و کیهان کلهر و خوانندگان سنتی تا سبک‌های دیگر را در بر می‌گرفت. پیروز ارجمند رئیس دفتر موسیقی وزارت ارشاد و استاد داریوش پیرنیاکان، رئیس خانه موسیقی ایران به دلیل این اتفاقات استعفا دادند و این موضوع در نهایت باعث استعفای علی جنتی وزیر ارشاد نیز شد.
وزیری برای آرامش فرهنگی


پس از کناره‌گیری جنتی از وزارت ارشاد، سیدرضا صالحی امیری به طبقه آخر ساختمان فرهنگی میدان بهارستان نقل مکان کرد ولی او نیز نتوانست در این زمینه به‌رغم تلاش فراوان، توفیقی داشته باشد. اینک سیدعباس صالحی که به عنوان سومین سکاندار فرهنگی دولت روحانی با رأی اعتماد بالا توانست در این جایگاه قرار گیرد، به دنبال تعامل گسترده با حوزه‌های علمیه و نهادهای قضائی و امنیتی برای حل موضوع است و تا کنون نیز در این زمینه توانسته با همکاری آرام و دور از جنجال‌های رسانه‌ای این موضوع را به پیش ببرد. در این بین حسین نوش‌آبادی سخنگوی وقت وزارت ارشاد کارنامه چندان موفقی نداشت و گاه اظهاراتش حاشیه‌های بیشتری ایجاد می‌کرد و موجب پیچیده‌تر شدن موضوع می‌شد. اینک صالحی که نشان داده در دلجویی از نخبگان فرهنگ و هنر کارآزموده است، تلاش دارد تا فهم مشترکی بین نخبگان دینی و هنری ایجاد کند. پیام تلفنی تبریک تولد وی به گوهر خیراندیش یا صرف صبحانه در دفتر استاد محمدرضا شفیعی کدکنی نشان‌های بارزی از تلاش دولت روحانی، برای حل بی‌حاشیه ‌این مساله است.
کنسرت یا تئاتر سیاسی؟
سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس که با مستند کنسرت مردم سعی داشت این موضوع را از حالت دستمایه سیاسی برای انتقاد از خود خارج کند و حتی با یک خواننده زیرزمینی نیز دیدار کرد، این موضوع را از شمول مطالبات اجتماعی بیرون می‌دانست. در حالی که تجمع بزرگ مردم مشهد در روز آخر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و شعارهای مطرح شده، نمایانگر نظر بخشی از مردم درباره لغو کنسرت‌ها در فضای فرهنگی مشهد بود، اما در چند روز گذشته محمد رحیم نوروزیان، فرماندار مشهد مقدس از پیشنهاد آیت‌ا... علم الهدی برای تشکیل کارگروهی جهت تعیین تکلیف کنسرت‌ها در مشهد خبر داده است. به‌نظر می‌رسد امام جمعه مشهد نیز که خود از اساتید وزیر ارشاد بوده است، به جهت داشتن اعتماد نسبت به وزیر ارشاد، از این تعامل دو سویه استقبال خواهد کرد.
حل موضوع
تردیدی نیست که برطرف شدن لغو کنسرت‌ها و نمایش‌های دارای پروانه وزارت ارشاد (به عنوان متولی امر)، بر اثر این گفت‌وگوها و تعاملات موجب تحرک و نشاط در فضای فرهنگی و هنری شهر و استان خواهد شد. به‌نظر می‌رسد تعامل مبتنی بر تدبیر در این زمینه، می‌تواند تا حد زیادی امید را بین مردم تقویت کند. دکتر حسن روحانی به عنوان یک فقیه عضو مجلس خبرگان می‌تواند در این زمینه نقش بسزایی در رفع دغدغه فقها و علما ایفا کند. نتیجه چنین اتفاقی علاوه بر افزایش امید اجتماعی از مهاجرت نخبگان هنری جلوگیری کرده و نگرانی علما را کم خواهد کرد و در نهایت فایده ‌این تعامل به همه مردم ایران خواهد رسید.