از نقد کارشناسی و منصفانه بودجه استقبال می‌کنیم




پنجشنبه گذشته گردهمایی «جوانان، نقش‌آفرینی و مسئولیت‌پذیری» به میزبانی سازمان جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه، به طور همزمان در تهران و مراکز استان‌ها برگزار شد. محمدباقر نوبخت، دبیرکل و علی جنتی معاون کانون‌ها و سازمان‌های حزب در سخنان جداگانه‌ای، بر بهره‌مندی هرچه بیشتر از ظرفیت‌های جوانان و دانشجویان در حوزه‌های مختلف تأکید کردند. نوبخت در سخنان خود به نقدهای اخیر درباره بودجه اشاره و ضمن استقبال از نقدهای کارشناسی و منصفانه، فضای فعلی را ناشی از شفافیت دولت در این زمینه دانست.


مطابق آنچه در کانال «تلگرام» حزب اعتدال و توسعه منتشر شد، نوبخت در سخنان خود، بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های جوانان و دانشجویان را یکی از پیش‌نیازهای توسعه پایدار در کشور دانست و تأکید کرد: هرجا به جوانان اعتماد شده آثار و برکات آن ماندگار بوده است. ما همواره اعتقاد داشته‌ایم که هم‌افزایی و آمیختگی داشته‌های حاصل از تجربیات انباشته در بدنه مدیریتی کشور با نیروی باانگیزه جوانان علاوه بر رفع خلأهای احتمالی در ارتباطات بین نسلی، به نحو مطلوبی در خدمت تقویت کشور خواهد بود. وی با اشاره به برخی محدودیت‌های موجود در مسیر استفاده حداکثری از نیروهای جوان، در تبیین سیاست دولت در این باره گفت: شاید ما هم می‌توانستیم همچون برخی رویکردها که سابقاً بعضاً در بدنه مدیریتی کشور وجود داشت، با استخدام‌های
بی حساب و کتاب در بدنه دولت برخی افراد و گروه‌ها را از خود راضی نگه داریم، بدون آنکه به همین افراد بگوییم که این اقدام ما سال‌ها بعد چه آثار مخربی بر کشور و از جمله در زندگی همان افراد خواهد داشت. نوبخت با بیان اینکه دولت به جای اینکه چنین اقدامات نادرستی انجام دهد تصویب و ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها را پیگیری کرد، اضافه کرد: این قانون مخالفانی مؤثر عمدتاً از همان کسانی که با اجرای این قانون بایستی با میزهای مدیریتی خود خداحافظی کنند، داشت. با وجود این ما با اعتقادی راسخ آن را پیگیری کرده و قطعاً در مراحل اجرایی نیز بر درستی اجرای آن نظارت جدی خواهیم داشت.
سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به اینکه این روزها درباره بودجه حرف‌های زیادی در موافقت یا نقد آن می‌شنویم، خاطرنشان کرد: ما همواره نقد منصفانه و کارشناسی را عاملی برای تقویت بدنه مدیریتی دانسته و از آن استقبال می‌کنیم، قطعاً می‌دانید اگر امروز بودجه کاملاً شفاف نبود، آیا اجزای بودجه مشخص و این تحلیل‌های آزادانه ارائه می‌شد؟
نوبخت با بیان اینکه بیماری مزمن اقتصادی در کشور وجود دارد که نمی‌توان آن را با دارو درمان کرد، افزود: می‌توانیم دست روی دست بگذاریم و بگوییم ما نیز مانند برخی دوره‌های گذشته صرفاً خود را سرگرم برخی کارهای غیرمفید و البته صرفاً نمایشی کنیم، اما ما خود را موظف به رفع مشکلات ساختاری اقتصاد کشور می‌دانیم؛ همان مشکلاتی که اگر پیشینیان برای رفع آن اقدامات کارشناسی شده‌تری انجام می‌دادند اکنون شاید در وضعیت مناسب‌تری قرار داشتیم. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه تصمیم گرفتیم اگر مجلس مجوز اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را بدهد، 17 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد خواهیم داشت، گفت: با این اقدام می‌توانیم 83 هزار واحد صنفی نیمه کاره‌ را تکمیل کنیم. در قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود با اصلاح حامل‌های انرژی و منابع حاصل از آن نصف آن به مردم برای پرداخت نقدی یارانه‌ها و از نصف دیگر 30 درصد به واحدهای تولیدی و
20 درصد نیز در اختیار دولت قرار گیرد، اما امروز نه فقط آن 30 درصد به واحدهای تولیدی داده نشد و 20 درصد نیز در اختیار دولت قرار نگرفت، بلکه 12 هزار میلیارد تومان نیز به مبلغ قبلی افزوده و به عنوان پرداخت نقدی یارانه به مردم داده شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه جمعی از هموطنان به پول یارانه نیازمند هستند و نمی‌توانیم تحت هیچ شرایطی آن را قطع کنیم، گفت: امسال یارانه تحت پوشش افراد کمیته امداد و بهزیستی 4/3 برابر شده است و سعی داریم هر کسی که زیر خط فقر باشد مبلغ دیگری به نام بیمه سلامت به آنان بدهیم.
جنتی: جوانان پایه تحول هستند
علی جنتی، معاون کانون‌ها و سازمان‌های حزب اعتدال و توسعه نیز در سخنان خود جوانان را پایه تحول کشور دانست و بر ضرورت استفاده از ظرفیت و استعداد فراوان دانشجویان و جوانان تأکید کرد. وی با بیان اینکه نظام آموزشی کشور دارای اشکالات فراوانی است، خاطر نشان کرد: تفکر مدرک‌گرایی، تفکری کاملاً غلط است و جزو انحرافاتی است که در نظام آموزشی کشور داریم و این یعنی از استعدادهای خود بخوبی نمی‌توانیم استفاده کنیم.
جنتی با بیان اینکه ظرفیت و استعداد فراوانی در دانشجویان وجود دارد و باید از این استعدادها استفاده شود، گفت: بزرگ ترین مشکل کشور بیکاری است و بیکاری ریشه بسیاری از معضلات کشور است، البته دولت تمامی تلاش خود را برای رونق و تولید به کار گرفته است اما بخش دولتی اشباع شده است. این عضو ارشد حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: در دولت‌های نهم و دهم 890 هزار نیرو را بعضاً به صورت غیرقانونی در دستگاه‌های دولتی به کار گرفتند و دولت یازدهم در ابتدای کار خود چاره‌ای جز جلوگیری از استخدام جدید نداشت تا بتواند دولت را کوچک کند.
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: باید بخش خصوصی را تقویت کنیم تا بتواند فعالیت کند و جوانان جذب این بخش شوند، در عین حال آموزش‌های مدیریتی در کشور ما بسیار ضعیف است و حتی بسیاری از مدیران با تجربه با اصول علمی مدیریتی ناآشنا هستند که باید جوانان ما نیز در این مسیر آموزش‌های لازم را ببینند.