سلاح ارسالی امریکا و سعودی‌ها در دستان داعشی‌ها







نیکی هیلی سفیر ایالات متحده امریکا در کنفرانس خبری پنجشنبه شب، جلوی موشکی ایستاد که مدعی بود همان موشکی است که انصارالله یمن، به فرودگاه پایتخت عربستان پرتاب کرده‌ و ساخت ایران است. هیلی از سند عظیم‌الجثه‌ای که مقابل چشم خبرنگاران پرده از آن برداشته بود، نتیجه گرفت که ایران به نیروهای حوثی کمک تسلیحاتی می‌کند. اما این ادعا پاسخ هایی جدی را مطرح کرد از جمله اینکه  باوجود نظارت شدید عربستان بر آب‌های یمن و کنترل سختگیرانه تمامی بنادر و فرودگاه‌های این کشور که حتی مانع کمک‌رسانی انسانی و بشردوستانه سازمان‌های خیریه به یمن شده، چگونه می‌توان سند و مدرک غول‌پیکر خانم هیلی را به حوثی‌های یمن رساند؟ این پرسشی بود که بلافاصله پس از طرح ادعاهای هیلی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن مطرح کرد. به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری رویترز، محمدعلی الحوثی در صفحه توئیترش نوشت: «اگر آن‌طور که امریکایی‌ها ادعا می‌کنند، ما موشک‌های ایرانی وارد می‌کردیم، باید به‌دنبال وارد کردن موشک‌های تدافعی می‌بودیم تا از مواضع مان دفاع کنیم.»
سفیر ایالات متحده در جایی دیگر از سخنان خود، که سرشار از بی‌توجهی به کارنامه کشورش در مناسبات و تعاملات با گروه‌های تروریستی بود، گفت: «هیچ گروه تروریستی‌ای در منطقه نیست که ایران از آن حمایت نکند.» اگرچه ممکن است داعش، این قدرتمندترین گروه تروریستی جهان، در اعمال خشونت در عراق و سوریه، در کشتار دسته‌جمعی مردم و نسل‌کشی‌های متعدد دست تنها بوده باشد؛ اما رد پای کمک‌های برخی کشورها در کمک به این گروه آنقدر واضح و آشکار است که با قرار دادن دیگر کشورها در سیبل اتهامات، ذره‌ای از توجه جامعه جهانی را نسبت به آن کاهش نمی‌دهد. اینک نیز خبرگزاری الجزیره با انتشار گزارشی درباره سلاح‌های ساخت امریکا که در دستان تروریست‌های داعشی، روزانه به قتل صدها نفر منجر شدند، پرده از راز همکاری دور و دراز امریکا با گروه‌های تروریستی برداشت. به گزارش «ایران» به نقل از الجزیره، تحقیقاتی تازه نشان می‌دهند که تجهیزات نظامی ارسالی امریکا و عربستان که برای گروه‌های معارض یا آن‌طور که امریکا می‌نامدشان، گروه‌های مخالف میانه‌رو، ارسال می‌کرده اکنون در دستان داعشی‌هاست و انبار آنها را هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت، تقویت کرده است.
این تحقیق سه سال روی عراق و سوریه و گروه‌های مسلح شان متمرکز شد و 40 هزار مورد در نواحی جنگی پیدا کرده که شامل اسلحه، بمب و دیگر مواد منفجره می‌شود. مؤسسه پژوهشی تسلیحات جنگی که این تحقیق را انجام داده در زمینه پژوهش‌های تسلیحاتی در درگیری‌ها فعالیت می‌کند. این مؤسسه اعلام کرد داعش بیشتر سلاح‌های خود را از طریق غارت سلاح‌های ارتش سوریه و عراق به‌دست آورده است، ولی برخی سلاح‌هایش نیز از کشورهای دیگر بویژه امریکا و عربستان به دست این گروه تروریستی رسیده است، سلاح‌هایی که قرار بوده است در اختیار معارضان باشد. این مؤسسه که ردیابی محموله‌های تسلیحاتی را برعهده دارد، اعلام کرده بودجه این پژوهش را اتحادیه اروپا و دولت آلمان تأمین کرده‌اند. اما این پژوهش مشخص نکرده است که آیا نیروهای داعش این تسلیحات را در میدان جنگ به غنیمت گرفته‌اند یا گروه‌های معارض سوری این تسلیحات را به این گروه تروریستی فروخته یا بدون گرفتن هزینه‌‌ای آنها را دراختیارشان قرار داده‌‌اند. براساس نتایج این پژوهش، اغلب تسلیحاتی که محرمانه در اختیار گروه‌های معارض سوری قرار گرفته است، امریکا و عربستان سعودی در اروپای شرقی خریداری کرده‌اند و دولت امریکا با شرکت‌های خصوصی که این خریدها را خارج از این کشور انجام داده‌اند قرارداد امضا کرده است.
شواهدی بیشتر بر این اتهام
اگرچه از ابتدای فعالیت‌های تروریستی داعش، گمانه‌زنی‌هایی درباره ارسال اسلحه‌های امریکایی برای داعش شنیده می‌شد اما این نخستین بار است که تحقیقاتی مستدل و علمی در این باره صورت گرفته و پرده از این راز برداشته است. البته سه سال پیش فرماندهان نظامی نیروهای بسیج مردمی عراق خبر دادند، در پناهگاه‌ها و انبارهای گروه تروریستی داعش، تسلیحات امریکایی و کمک‌های غذایی عربستان و قطر عرضه می‌شود. به گزارش ایرنا، در همین راستا جاسم جباره، استاندار صلاح‌الدین گفت: هواپیماهای ناشناس برای تروریست‌های داعش در منطقه الدور در شرق تکریت اسلحه و تجهیزات نظامی پرتاب می‌کنند. پیش از این، در همین رابطه فرمانده لشکر علی اکبر عراق فاش کرد که یک بالگرد امریکایی با استفاده از بالن برای گروه‌های تروریستی تسلیحات و تجهیزات نظامی مستقر در دو منطقه یثرب و تل الذهب فرستاده و به‌دنبال آن تروریست‌ها با خمپاره منطقه البلد را مورد حمله قرار دادند. ویدئوی ارسال کمک‌ها از طریق بالن، در شبکه‌های اجتماعی جنجال بسیاری به پا کرد و انتقاد یکپارچه کاربران را به همراه داشت اما آنچه تجربه به ما نشان داده، دیوار بلند حاشاست که در هیچ‌کدام از موارد امریکا اتهامش را نپذیرفته است. با همین سابقه، باید انتظار داشت که طی روزهای آینده شاهد زیر سؤال بردن این تحقیق هم باشیم.