اصل ۴۴ سقط‌جنین شد

آرمان: مراسم آغاز به کار خط لوله دنا پلاس با موتور توربوشارژ و پژو ۲۰۷A صندوق‌دار اتومات با حضور رئیس مجلس، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان شرکت ایران خودرو برگزار شد. در این مراسم در حالی‌که که علی لاریجانی بر کیفیت خودرو‌های داخلی تاکید کرد، محمد شریعتمداری بار دیگر بحث خصوصی‌سازی خودرو‌ساران بزرگ را پیش کشید و گفت: «دولت باید سهمش را از مالکیت خودروسازی به صفر برساند.» مدیرعامل ایران خودرو نیز با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای تولید 5/1میلیون خودرو در سال جاری، از خروج حداقل 15‌میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری کرد، افزود: تامین نیاز خودرویی کشور با این مبلغ محقق شد.
چالش ساخت خودرو با کیفیت
سابقه خودروسازی در ایران به دهه‌ها پیش می‌رسد و کشور ما از قبل از انقلاب خودرو‌هایی با عنوان خودرو ملی و همچنین خودرو‌های دیگری ساخته و روانه بازار کرده است. در این بین همواره خودروسازی در ایران با چالش کیفیت مواجه بوده است. همچنین‌درصد بالایی از خودرو‌های داخلی بی کیفیت و در مواردی ناایمن هستند. کارشناسان بر این باورند که انحصار در خودرو‌سازی و عدم نقش‌آفرینی واقعی بخش خصوصی در این زمینه دلیل این امر است.
شرط مجلس برای حمایت از خودروسازها


رئیس مجلس گفت که افزایش ایمنی شرط حمایت مجلس از خودروسازهاست. علی لاریجانی در مراسم آغاز تولید دو محصول جدید ایران خودرو با اشاره به حمایت مجلس از صنایع خودروسازی، گفت: یکی از شروط حمایت مجلس از خودروسازان، افزایش کیفیت از نظر ایمنی است، باید قبول کنیم که برخی محصولات ما ایمنی لازم را نداشته است. هر کس باید کار خود را انجام دهد؛ پلیس باید نظارت جدی‌تر داشته باشد، راه باید استانداردهای راهسازی را رعایت کند و خودروسازان متناسب با شرایط، ایمنی را بالا ببرند. رئیس مجلس ادامه داد: می‌گویند آمار تصادفات کم شده و به ۱۶‌هزار کشته در سال رسیده است، آیا این عدد کمی است و بگویید چه تعداد مجروح، معلول و هزینه به جا می‌گذارد؟ لاریجانی ادامه داد: آقایان، مدیران از نظر ملی، دینی و عقلی وظیفه دارند برای ایمنی خودروها تلاش کنند و هرچه می‌توانند ایمنی را بالا ببرند. حتی صندلی‌های خودروها در بسیاری موارد مشکل دارد و کسی که می‌خواهد برای زیارت با خودرو به مشهد برود روی این صندلی‌ها کمردرد می‌گیرد. او ادامه داد: ما از خودروسازان می‌خواهیم برنامه کیفی‌کردن خود را به ما ارائه کنند، اگر لازم باشد از صندوق توسعه وام پرداخت می‌کنیم و در صورتی که نیاز باشد وام بلندمدت پرداخت می‌کنیم. لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی موجب ایجاد رقابت واقعی و پیشرفت کار می‌شود، گفت: من نمی‌گویم وضع فعلی خیلی اشکال دارد اما اگر از این حالت نیمچه خصوصی بیرون بیایید هم وضع کارگران و مهندسان بهتر می‌شود و هم اینکه کار با پیشرفت بیشتری مواجه خواهد شد. ما هم قانون اصل ۴۴ را در مجلس تصویب کردیم اما متاسفانه این قانون در مقام اجرا دچار سقط جنین شد.
خصوصی کردن خودروساز‌ها
در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مشکل مالکیت دولتی یکی از چالش‌های صنعت خودرو از گذشته بوده است. در این زمینه دولت باید سهمش را از مالکیت خودروسازی به صفر برساند. شریعتمداری اظهار کرد: در همین رابطه در ایران خودرو و سایپا در حال طی کردن مراحل برای خصوصی‌سازی واقعی این دو بنگاه هستیم. او با بیان اینکه حمایت‌های دولتی از صنعت خودرو باعث عقب‌افتادگی و نه پیشرفت این صنعت شده است، خاطرنشان کرد: اگر فاصله‌ای بین خواست‌های عمومی مردم و محصولات خودروسازی وجود دارد، معلول عوامل مختلفی است که بخشی از آن خارج از اراده صنعت خودرو است. وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه تدوین‌شده برای تزریق منابع مالی جدید به بخش صنعت خبر داد و گفت: در این رابطه ۱۰‌هزار‌میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی، ۱۰‌هزار‌میلیارد تومان از سوی دولت، ۱۰‌هزار‌میلیارد تومان از سوی بانک‌ها و نصف آن از سوی بخش خصوصی تامین و به صنعت کشور تزریق خواهد شد. شریعتمداری ادامه داد: امروز ۳۰ بنگاه خودروسازی در کشور فعال هستند که بیشترین سهم این بازار در اختیار ایران خودرو است. سهم تولیدات صنعت خودرو معادل 5/3درصد GDP و ارزش افزوده صنعت خودرو برابر با 5/18درصد ارزش افزوده کل صنعت است.
جلوگیری از خروج ارز
همچنین مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای تولید 5/1میلیون خودرو در سال جاری از خروج حداقل 15‌میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری کرد، افزود: تامین نیاز خودرویی کشور با این مبلغ محقق شد. هاشم یکه زارع افزود: خودروسازی در همه جای جهان لوکوموتیو صنعت است و اگر صنعت خودروسازی کشور نبود، با برنامه‌ریزی برای تولید یک و نیم‌میلیون دستگاه خودرو در سال جاری نیازمند خروج 15میلیارد دلار ارز از کشور بودیم. او بیان داشت: شرکت‌های خودروسازی کشور متعهد به تولید و تحویل خودروهای کیفی همراه با فناوری روز به مشتریان هستند و 80‌درصد مقوله کیفیت مربوط به قطعات است. یکه زارع تصریح کرد: صنعت قطعه‌سازی کشور در حال پیر شدن است و نیازمند بازسازی توسعه و انتقال فناوری‌های جدید است، در غیر این صورت بروز فاجعه در آن دوره انتظار نخواهد بود. او تصریح کرد: باید از امکانات و تسهیلات صندوق توسعه ملی برای این صنعت استفاده کرد تا اشتغال‌زایی و درآمدزایی بالایی به دنبال داشته باشد.