ستاره‌دار نداريم آقاي وزير؟

آرمان- مجتبی اسکندری: پس از گسترش موج انتقادات دانشجویی، رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در دانشگاه زاهدان ضمن تایید تلویحی این موضوع، با عبارتی کنایه‌آمیز، ستاره را متعلق به آسمان‌ها دانست نه دانشگاه! اینک وزیر علوم در یک اظهارنظر وجود دانشجوی ستاره‌دار را تکذیب کرد. این اظهار نظرها با واکنش‌های بسیاری در میان فعالان دانشجویی مواجه شده است. باید منتظر تشدید این واکنش‌ها از جانب دانشجویان در روزهای آینده نیز باشیم.
سوژه فضای مجازی!
پس از سخنان وزیر علوم درباره عدم وجود دانشجویان ستاره‌دار و طرح دلیل نقص پرونده برای این موضوع، شبکه‌های اجتماعی برای این موضوع هشتگ‌های متنوعی ساختند. این واکنش‌ها که بیشتر در قالب طنزهای 140 کاراکتری در توئیتر مطرح شدند، باعث بازتولید نارضایتی‌های عمومی از دولت در فضای مجازی می‌شود. منصور غلامی که تاکنون در دانشگاه‌های تهران مسئولیتی نداشته است، سخنی بر زبان آورد و باعث شد که دولت روحانی بازهم تحت تاثیر فشار افکار عمومی قرار بگیرد.
تفاوت احتمالی


به نظر می‌رسد برخی از مدیران پرحاشیه دولت تدبیر و امید به هیچ وجه با مدیران دولت نخست روحانی قابل مقایسه نیستند و ادبیات برخی از آنها تا حدی عجیب به‌نظر می‌رسد. در حالی‌که محمود احمدی‌نژاد در مناظرات انتخاباتی سال 88 وجود دانشجویان ستاره‌دار را انکار می‌کرد، اینک وزیر علوم دولت دوازدهم نیز با ادبیاتی شبیه مدیران دولت مهرورز، اصل موضوع را انکار کرد. دست کم سکوت وزیر علوم در این زمینه می‌توانست موجب عدم تحریک مجدد افکار عمومی شود. اما ظاهرا برخی از مدیران دولتی بدون توجه به عقبه و پشتوانه اجتماعی حامیان دولت روحانی، زبان به بیان اظهاراتی می‌گشایند که به‌طور قطع به دولت کمکی نمی‌کند. به‌نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور باید به فکر تدوین پروتکل عدم ورود دولتمردان به حاشیه‌های بی‌مورد باشد.
حامیان دانشجویی
در حالی‌که حتی فعالان اصولگرا نیز به صراحت از رد موضوع دانشجویان ستاره‌دار امتناع می‌کنند، وزیر علومی که در مجلس، خاستگاه سیاسی خود را اصلاح‌طلبی خواند، دست به اقداماتی می‌زند که حتی اعضای جبهه پایداری نیز از اتخاذ آن شیوه‌ها بیم دارند. سخنان وزیر علوم نشان داد که اعتراض فعالان دانشجویی در زمان معرفی وزیر به مجلس از چه نگرانی‌هایی تاثیر گرفته بود. اکنون از مجلس انتظار می‌رود که دست کم این وزیر را با طرح سوال به مجلس بکشانند. اینک که از گوشه و کنار زمزمه‌هایی درباره پشیمانی به‌گوش می‌رسد، برخی از مدیران دولت هر روزه خوراک تازه‌تری برای اتاق‌های فکر هجمه و تخریب علیه دولت تهیه می‌کنند تا ناامیدی را در میان رای دهندگان اردیبهشت ماه گسترش داده و با کاهش مشارکت اجتماعی مردم در انتخابات آینده به اهداف خود برسند.