مدیرعامل ایران ایر: ایرباس هواپیما‌های جدید را تامین مالی می‌کند

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از آمادگی شرکت ایرباس برای تامین مالی هواپیماهای جدید این شرکت خبر داد.
فرزانه شرفبانی در حاشیه دومین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل در گفت و گو با خبرنگاران افزود: به همین منظور نمایندگان ایرباس به تهران سفر کرده‌اند و با نمایندگان این شرکت مذاکرات لازم انجام می‌شود.
مدیرعامل ایران ایر اظهار داشت: با وجود این، برای تامین فاینانس مالی هواپیماهای جدید ایران ایر در حال رایزنی با فاینانسورهای مالی (حامی) هستیم هر چند که شرکت ایرباس فاینانس این هواپیماها را قبول کرده است.
شرفبافی درباره استفاده از تسهیلات 330 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی گفت: بخشی از این تسهیلات برای پیش پرداخت هواپیماهای خریداری شده پرداخت شده و تاکنون سه فروند ایرباس و 6 فروند ای.تی.آر وارد کشور شده است.


وی با بیان این که هم اکنون ایران ایر در 28 مسیر بین‌المللی و 76 مسیر داخلی پرواز دارد، گفت: تمام هواپیماهای ایران ایر برای مقاصد غیرنظامی استفاده می‌شود و مصوبه اخیر کنگره آمریکا تاثیری در اجرای این قراردادها ندارد.
مدیرعامل ایران ایر اظهار داشت: نظارت بیشتر کنگره آمریکا بر صدور مجوزهای خزانه‌داری آمریکا تنها روند صدور این مجوزها را طولانی خواهد کرد، اما این مصوبه تاثیری بر لغو مجوزهای خرید هواپیما از بوئینگ ندارد.
وی بیان کرد: 6 فروند هواپیمایی 72 نفره ای.تی.آر که اخیرا وارد ناوگان هوایی ایران ایر شده هم اکنون در مسیرهای کوتاه و فرودگاه‌های کم برخوردار استفاده می‌شود و هواپیماهای بعدی این شرکت نیز همچنان در مسیرهای کوتاه استفاده خواهد شد.
شرفبافی گفت: این قرارداد خرید 100 فروندی هواپیما از ایرباس و 80 فروند با بو ئینگ و 20 فروند با شرکت ای.تی.آر به امضا رسیده که تاکنون 9 فرونده از این هواپیماها تحویل شرکت شده است.
همچنین علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمائی کشوری اظهار داشت: آزادسازی نرخ‌های خدمات حمل و نقل هوایی انجام و موجب افزایش خدمات و ارتقای کیفیت در این مدل حمل و نقلی شده است.
وی ادامه داد: در سال قبل با وجود عدم افزایش صندلی ناوگان با رشد 19 درصدی در جابجایی مسافران داخلی مواجه بودیم.
رئیس سازمان هواپیمایی اضافه کرد: از نقاط قوت حمل و نقل هوایی، بازار داخلی است و از شرکت‌ها می‌خواهیم که سیستم‌های روز را آنالیز کرده و در دستورکار قرار دهند.
عابدزاده ادامه داد: سرمایه‌گذاران واقعی در حال ورود به صنعت هوایی هستند.
وی درباره تعیین تکلیف فاینانسرهای هواپیماهای هما اظهار داشت: تلاش‌هایی از بازارهای بین‌المللی انجام شد و ایران‌ایر مذاکراتی نیز انجام داد، همچنین با 3 کمپانی سازنده ایرباس، بوئینگ و ای‌تی‌آر مذاکراتی انجام و مقرر شد این 3 کمپانی هر کدام تعدادی از هواپیماها را فاینانس کنند.
عابدزاده گفت: هم‌اکنون ایران‌ایر در حال مذاکره است تا از منابع فاینانس این شرکت‌ها طبق قرارداد استفاده کند.
رئیس سازمان هواپیمایی گفت:‌ از زمانی که ترامپ بر سر کار آمد، مدام در مورد قرارداد هواپیماها صحبت‌هایی داشته است، اما چیزی که بخواهد موجب نگرانی برای ما و هما باشد وجود ندارد و تجربه‌ای که داریم، چرخ‌های صنعت متوقف نمی‌شود.
رئیس سازمان هواپیمایی درباره کفایت سرمایه ایرلاین‌ها بیان کرد: برخی شرکت‌ها به رقم کفایت سرمایه مورد تاکید سازمان هواپیمایی رسیده‌اند و برخی نیز هنوز نرسیده‌اند که ارزیابی اسناد آنها مثبت است، اما به تدریج به کفایت سرمایه نزدیک می‌شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهلت کفایت سرمایه برای ایرلاین‌ها منقضی شده است، گفت: این درست است اما نمی‌توانیم شرکتی را که 20 سال فعالیت دارد و از نظر کفایت سرمایه در شرایط مناسبی قرار دارد، تعطیل کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه تاخیر جزو حمل و نقل هوایی است، گفت: در همین کشور آمریکا که تکنولوژی، قطعه و فرودگاه با تجهیزات کامل را دراختیار دارند، در سال گذشته 20 درصد پروازها تاخیر داشته است.
وی تاکید کرد: فراموش کنید پرواز تاخیر نداشته باشد و تاخیرات پروازی به صفر نمی‌رسد.
عابدزاده گفت: از سوی دیگر، متوسط عمر ناوگان ما 23 سال است، اما در همین کشور آمریکا متوسط سن ناوگان 5 تا 6 سال است و با این وجود 20 درصد پروازها دچار تاخیر در سال گذشته شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی همچنین در خصوص تهدیدات کنگره آمریکا در مورد قراردادهای بوئینگ گفت: قرارداد تجاری در خصوص خرید هواپیماها از ابتدای توافق محرمانه استف دو طرف اجازه افشای شرایط فروش را ندارند و قطعاً ما نیز این کار را انجام نمی‌دهیم و اگر آمریکا چنین کاری را انجام دهد، خلاف قانون عمل کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
مدیرعامل ایران ایر: ایرباس هواپیما‌های جدید را تامین مالی می‌کند حضرت آیت‌الله جوادی آملی: منشا خلیق بودن آیت‌الله هاشمی حُریّت اوست نوبخت در جلسه فراکسیون مستقلین مطرح کرد اعلام آمادگی دولت برای متعادل کردن افزایش مالیات، بنزین و حذف یارانه در بودجه 97 دکتر ظریف: ایران ادعای آمریکا در تحویل تسلیحات به یمن را به سازمان ملل ارجاع می‌دهد بازی در زمین دشمن چرا! با تصویب مجلس 30 درصد از اعتبارات دادگستری به پرداخت حقوق کارکنان شوراهای حل اختلاف اختصاص یافت تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان جنگنده‌های سعودی جشن عروسی در یمن را به عزا تبدیل کردند مخالفت اروپا با مصادره اموال شاهزادگان عربستانی بدون محاکمه علنی حضرت آیت‌الله صانعی: در اسلام هیچ حقی از زنان از بین نرفته است وزیر کشور: 15 بازارچه مرزی رسمی در کشور ایجاد می‌شود شمخانی امروز به کردستان سفر می‌کند نخستین جشنواره عکاسی از موقوفات وامامزادگان تهران برگزار می‌شود 65هزار معلم در سال جاری بازنشسته می‌شوند برگزاری نشست فوق‌العاده کمیته فلسطین اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی امروز در تهران به دلیل آلودگی هوا مدارس تهران امروز تعطیل است تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان