حضرت آیت‌الله صانعی: در اسلام هیچ حقی از زنان از بین نرفته است

تعدادی از اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با حضرت آیت‌الله صانعی دیدار و گفتگو کردند.
در این جلسه خانم سلحشوری ریاست فراکسیون زنان مجلس گفت: هدف ما از اینکه خدمت حضرتعالی رسیده‌ایم این است که چگونه می‌توانیم با یک تعامل سازنده و همفکری به مسائل جامعه و مطالبات اجتماعی بپردازیم و در جهت حل و فصل مشکلات پیش روی جامعه اقدام کنیم. امروز مسائل مهمی در حوزه حقوق زنان در جامعه مطرح است که بایستی برای آنها راهکار قانونی مناسبی ارائه کنیم تا این مشکلات برطرف گردد.
حضرت آیت‌الله صانعی ضمن تشکر از حضور نمایندگان افزودند: بنده چند سال قبل خدمت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (رضوان‌الله تعالی علیه) عرض کردم شما که معتقدید نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل میدهند به نمایندگان محترم مجلس بگویید نظرات فقهی متفاوتی که در راستای احقاق حقوق زنان است را در مجلس مطرح کنند و آنان را تشویق کنید که به آن رای بدهند. اگر هم شورای نگهبان آن را رد کرد در مجمع تشخیص مصلحت آن را بررسی و تصویب می‌کنید. ایشان - خدایش رحمت کند - فرمودند: فلانی شما اینجا نشسته اید، ولی نمایندگان از طرح این مباحث ابا دارند برای اینکه در دوره بعد ممکن است اینها را رد صلاحیت کنند. امروز هم من به شما عرض می‌کنم که چنانچه با مشکلاتی در قانون و جامعه مواجه شدید مایوس نباشید. نظرات فقهی متفاوت با قانون فعلی را مطالعه کنید و چنانچه فقهای گذشته و حال فتوا و نظر فقهی در موردی داشتند بررسی کنید و اگر حتی نیاز بود از مراجع تقلید استفتاء نمایید و با استناد به آن نظرات فقهی به صورت طرح به مجلس ارائه دهید، و تلاش کنید که همگان در خصوص مشکل و راه حل آن بحث کنند و نباید متوقع باشید که فوراً نتیجه دهید بلکه همین مطرح شدن‌ها مقدمه‌ای برای پذیرش راه حل هاست. مرحوم میرزای قمی (ره) کتاب قوانین را که نوشتند به ایشان گفتند کتاب شما را به حوزه اصفهان - که حوزه‌ای کهن بود – بردند و آنرا پرت کردند بیرون، میراز گفت همین که به حوزه اصفهان رفته فعلاً کفایت می‌کند ولو پرت کردند بیرون. اما همین کتاب حالا کتابی وزین است و سالیان طولانی در حوزه‌ها مطرح بوده است، بنابراین شما هم نگران نباشید که این طرح‌ها برود و رد شود، بلکه اگر حتی در مجلس هم رای نیاورد کفایت می‌کند، امروز شما دیدگاه‌های فقهی را که با مسائل و مشکلات جامعه سنخیت دارد در مجلس به عنوان اینکه ما اینطور می‌فهمیم و اسلام اینگونه می‌گوید طرح کنید تا به نتیجه برسد. و توجه داشته باشید، هر کاری را که می‌خواهید انجام دهید برای خدا انجام دهید و خداوند هم کمک می‌فرماید «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَاِنَّ‌الله لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ»، بنده هم چیزی جز زنده بودن اسلام برای انسان‌ها در تاریخ بشریت نمی‌خواهم.
ایشان در ادامه گفتند: به طور کلی در بحث حقوق زنان بنده معتقد هستم که هیچ حقی از زنان در اسلام از بین نرفته و تبعیض جنسیتی نیست، بنده معتقد به عدم شرطیت مرد بودن در قضاوت و حاکمیت، برابری دیه، تساوی در قصاص، اولویت مادر بر جد در قیمومیت و... هستم و اصلاً تبعیض ملیت و مذهب هم وجود ندارد، تمام انسان‌ها در حقوق انسانی با هم برابر و شریک هستند. در مسئله زنان مسئله ارث است که علامه طباطبایی(ره) تبیین کرده‌اند و ما هم گفته‌ایم و یکی مسئله طلاق است که پاسخ آن را هم داده ایم.


شاگرد مبرز امام(س) در بحث تساوی همه انسان‌ها در حقوق به موضوع غیبت اشاره کرده و گفتند: در باب غیبت، بزرگان فقه ما مثل صاحب جواهر، شیخ انصاری، صاحب حدائق و دیگران گفته اند: غیبت غیر شیعه از مسلمانان جایز است، غیبت چیست؟ غیبت اینکه شما حرفی را پشت سر کسی بزنید برای اینکه شخصیتش را ترور کنید. محقق ثانی، امام و ظاهراً شهید ثانی اینگونه غیبت را معنا می‌کنند: سخن به قصد تنقیص افراد و کوچک کردن آنها، فقهای ما (قدس‌الله‌ارواحهم) بعضی موارد مستثنا می‌دانند و گفتند جایز است. این نظریه بزرگان بوده اما بنده از همان اوایل طلبگی اشکال‌ها و ایرادهایی که امروز جوانان ما دارند، داشتم. که این چه اسلامی است که می‌گوید که یک جعبه کبریت را از یک غیر مسلمان نمی‌شود برداشت، ولی آبرویش را می‌توان ریخت؟ وقتی مالش محترم است، عرضش هم محترم است، ناموسش محترم است، آبرویش هم محترم است، چه دلیلی دارد که جایز باشد، مگر کسی که دشمنی بکند، چون دشمنی، دشمنی می‌آورد بنابراین ملاک حرمت، انسانیت است نه جنسیت و ملیت و مذهب، پس غیبت هیچ انسانی جایز نیست و ما معتقدیم که آبروی هیچ انسانی را نمی‌توان برد مسلمان باشد، یا غیر مسلمان.
ایشان افزودند: نتیجه عرایضم این است که شما نظرات فقهی متفاوت با قانون فعلی را مطالعه کنید و به صورت طرح ارائه دهید، چه قبول شود و چه رد شود، باید شروع کرد نباید متوقع باشیم زود نتیجه بدهد. بلکه باید امیدوار بود و ان شاء‌الله خداوند هم کمکتان می‌کند و زحمات بالاخره به نتیجه خواهد رسید و از خداوند می‌خواهم که شما را حفظ کند و مطمئن باشید در راه اعتلای اسلام و کلمه‌الله موفق خواهید شد.
ایشان در ادامه گفتند: در خصوص زنان هم قرآن کریم امر به معاشرت به معروف کرده است خوب این «وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» یعنی اینکه با زنان خوبی کنید و این همه سفارش پیامبر (ص) که فرمود: «حُبّبَ الی مِن دنیاکم ثلاثٌ: النساءُ و الطّیب و جُعلت قرّهُ عینی فی الصلاهِ» چه گونه باید تفسیر شود؟ این که بعضی روایات دارد زن حق ندارد بدون اجازه شوهر از خانه‌اش بیرون برود برخی از فقها فرموده اند: به بازار و مدرسه هم نمی‌تواند برود. ولی مرحوم آیت‌الله خویی(ره) می‌فرمود: اگر مزاحم حقوق باشد نمی‌تواند برود، این حرف درستی است. اما بنده عرض کرده‌ام این خروج را که در روایات آمده باید با تاریخ آن روز دید، منظور آن خروج به صورت قهر و از روی عصبانیت است که شاهدش این است که در روایت آمده که نفقه ندارد. پس منظور همان خروج به صورت قهر است و ما این را گفته‌ایم و همچنین گفته‌ایم که در این مورد فرقی بین مرد و زن نیست. همچنان که قرآن کریم می‌فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُم مِنْ اَنفُسِکُمْ اَزْوَاجاً لِّتَسْکُنُوا اِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَوَدَّهً وَرَحْمَهً»؛ زن و شوهر برای آرامش یکدیگر هستند، پس هیچکدام نمی‌تواند آرامش دیگری را بر هم بزند.
روایتی که دارد زنی شوهرش به مسافرت رفته بود و به پیامبر(ص) پیغام داد که پدرم بیمار است آیا به عیادت بروم، فرمود: نه، مرتبه بعد سوال کرد که پدرم از دنیا رفته آیا به تشیع جنازه‌اش بروم، فرمود: نه. این روایت خلاف اصول مسلم اسلام است، این روایت خلاف اخلاقی است که در اسلام مطرح است. اسلام می‌گوید با زنان خوب رفتار کنید این روایت خلاف اصول مسلم است همه فقها هم قبول دارند که اگر روایتی خلاف اصول مسلم باشد، باید کنار گذاشته شود و علمش به اهلش واگذار شود، و این اشکالی است که باید به آن توجه شود.
معظم له در ادامه در باب اخلاق فرمودند: عیادت بیمار، تشییع جنازه، مهمان کردن، آنچه را برای خود می‌پسندی برای دیگران بپسند و... اینها از اخلاق اسلامی است و ما گفته‌ایم اینها برای همه انسان هاست نه فقط برای مسلمانان بلکه تمام انسان‌ها باید با یکدیگر برخورد مسالمت آمیز داشته باشند، تکبر نکنند و تواضع داشته باشند، چه مسلمان باشند چه غیر مسلمان.
فقها یک بحثی دارند که می‌گویند نقل قرآن به غیر مسلمان حرام است، بیع مصحف و کتاب آسمانی قرآن به غیر مسلمان حرام است. امام امت(س) وقتی به این بحث می‌رسد می‌فرماید: خیر، نه تنها حرام نیست، بلکه مستحب و گاهی واجب است. استدلال امام چه بود؟! ما آمدیم قرآن را برای دعوت دیگران به اسلام بخواهیم حال غیرمسلمانی آمده و می‌گوید برنامه دینتان را بدهید وقتی برنامه را ندهیم می‌گویند حتماً دینتان مشکلی دارد.
این مرجع تقلید در خصوص وضع بعضی از قوانین در مورد سن ازدواج گفتند: در مورد سن ازدواج هم تعیینش ازسوی قانونگذار منع شرعی ندارد نمایندگان محترم می‌توانند با توجه به نظر کارشناسان روانشناسی و جامعه شناسی سنی را برای ازدواج معین کنند و علاوه بر بلوغ جسمی رعایت سایر موارد روحی و روانی و صدمات محتمله را نیز در قانون مورد توجه قرار دهند و سن بلوغ شرعی خصوصیتی ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
مدیرعامل ایران ایر: ایرباس هواپیما‌های جدید را تامین مالی می‌کند حضرت آیت‌الله جوادی آملی: منشا خلیق بودن آیت‌الله هاشمی حُریّت اوست نوبخت در جلسه فراکسیون مستقلین مطرح کرد اعلام آمادگی دولت برای متعادل کردن افزایش مالیات، بنزین و حذف یارانه در بودجه 97 دکتر ظریف: ایران ادعای آمریکا در تحویل تسلیحات به یمن را به سازمان ملل ارجاع می‌دهد بازی در زمین دشمن چرا! با تصویب مجلس 30 درصد از اعتبارات دادگستری به پرداخت حقوق کارکنان شوراهای حل اختلاف اختصاص یافت تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان جنگنده‌های سعودی جشن عروسی در یمن را به عزا تبدیل کردند مخالفت اروپا با مصادره اموال شاهزادگان عربستانی بدون محاکمه علنی حضرت آیت‌الله صانعی: در اسلام هیچ حقی از زنان از بین نرفته است وزیر کشور: 15 بازارچه مرزی رسمی در کشور ایجاد می‌شود شمخانی امروز به کردستان سفر می‌کند نخستین جشنواره عکاسی از موقوفات وامامزادگان تهران برگزار می‌شود 65هزار معلم در سال جاری بازنشسته می‌شوند برگزاری نشست فوق‌العاده کمیته فلسطین اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی امروز در تهران به دلیل آلودگی هوا مدارس تهران امروز تعطیل است تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان