برخي مقامات در قافله قاچاق شريک شده‌اند

نیره ساری
گاهي اظهارات مسئولان كشور با هم خوب جور در مي‌آيد. مثلاً در روزي كه يك مقام دولتي نگران كرامت كوله‌بران مي‌شود و مي‌گويد به كوله‌بري پايان مي‌دهيم تا مثلاً ساماندهي كنيم، يك مقام قضايي از دروازه باز گمركات رسمي كشور به روي قاچاق مي‌نالد و مي‌گويد: «برخي مقامات و بستگان‌شان در قاچاق از مبادي رسمي سهم دارند»! نتيجه اخلاقي مقايسه اين دو نظر آن است كه چرا نگران كرامت ميليون‌ها ايراني كه تبعات قاچاق كالا از ورودي‌هاي رسمي، آنان را متضرر مي‌كند، نيستيم!؟
اظهارات دادستان كل كشور درباره اينكه «رئيس‌جمهور در ديدار نوروزي موضوع باز بودن گمرك شهيد رجايي به روي قاچاق را توضيح داده است اما روحاني هنوز نماينده خود را در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز معرفي نكرده» و نيز اين سخن او كه «مقامات و بستگان‌شان هم در قاچاق كالا سهم دارند» با واكنش شبكه‌هاي اجتماعي روبه‌رو شد كه در صدر آن اين پرسش مردم از دستگاه قضايي بود «اگر مي‌دانيد كدام مقام و كدام بستگان پس چرا برخورد نمي‌كنيد؟!»
حرف ديگر مردم اين است كه چرا حقوق آنها از درآمد عوارض كالاهاي وارداتي بايد در پرونده‌هاي بزرگ قاچاق به جيب چند قاچاقچي و «مقامات شريك» برود و از سوي ديگر نظارت كيفي كالاهاي وارداتي هم  در قاچاق، حذف شود و چه كسي قرار است اين حقوق از دست رفته مردم را به آنها بپردازد؟ سال‌هاست كه قاچاق كالا از مبادي رسمي را كه گاهي تا 20 ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود، از عوامل اصلي بيكاري در كشور معرفي مي‌كنيم و حالا دادستان كل خبر مي‌دهد كه چند قاچاقچي در شراكت با چند مقام رسمي، همه آن چيزي است كه پشت اين بيكاري گسترده و بي‌سابقه در كشور پنهان است. 


طنز تلخ ماجرا آنجاست كه خود دولتي‌ها نيز به قاچاق گسترده كالا از گمركات كشور اعتراض دارند! پس يك بار ديگر مي‌توان ماجرا را اينگونه مرور كرد: «چند قاچاقچي به اضافه چند مقام دولتي و بستگان‌شان، 20 ميليارد دلار كالاي قاچاق از دروازه‌هاي رسمي كشور وارد مي‌كنند و دولت به همراه دستگاه قضايي نسبت به اين موضوع اعتراض دارند»! حالا بايد منتظر نشست و ديد آيا قاچاقچيان و شركاي دولتي آنها جلسه تشكيل مي‌دهند كه بگويند: «اعتراض وارد نيست»! و يا اين اعتراض‌هاي دولتي ـ قضايي در سطحي نيست كه قاچاقچيان محترم وقت خود را براي پاسخگويي به آن هدر دهند. منتظري: قاچاق راهکار دارد
دادستان كل كشور در همايش تخصصي مبارزه با قاچاق كالا و ارز خاطر نشان كرد: بحث مشكلات اقتصادي امروز در كشور ما امر پنهان و ناشناخته‌اي نيست. همه مردم اين مشكلات را حس مي‌كنند و كساني كه دست‌اندركار مسائل اقتصادي هستند اين موارد را مطرح مي‌كنند.  وي بيان داشت: مبارزه با اين امر ناگوار و آسيب مسلماً راهكار دارد. حجت‌الاسلام منتظري گفت: قاچاق كالا و ارز را نبايد در جامعه كوچك بشماريم بايد تمام تلاش خود را به كار گيريم كه اين آسيب را به نقطه صفر برسانيم؛ چراكه نقش مهمي در اقتصاد، سلامت، اشتغال، داد و ستد و... دارد. 
دادستان كل كشور تصريح كرد: دشمنان راه‌هايي را مي‌گشايند و تلاش‌ها و برنامه‌هايي ايجاد مي‌كنند و نبايد غافل باشيم كه عوامل شناخته شده و شناخته نشده يا نفوذي آنها هم در داخل كشور اين برنامه‌ها را تسهيل مي‌كنند و عده‌اي هم ناخواسته يا نادانسته كه بستگي و مأموريتي هم از طرف دشمن ندارند، ليكن جاده صاف‌كن استراتژي دشمن هستند.  وي افزود: بايد به بحث استراتژي جدي دشمن و غفلت عده‌اي در داخل توجه داشته باشيم؛ چراكه اين دو، دست به دست يكديگر مي‌دهند و مشكلاتي كه ما امروز در جامعه با آن مواجه هستيم را به وجود مي‌آورند. بايد در نظر داشت كه بحث مشكلات اقتصادي يك امر ناشناخته نيست و از همه مقامات دست‌اندركار و مردم عادي كوچه و بازار اين فشار‌ها و نابساماني‌ها را حس مي‌كنند، بعضي از مسئولان امر نيز به صراحت آن را به زبان جاري مي‌كنند. 
حجت‌الاسلام و المسلمين منتظري افزود: قطعاً اگر ورود نيازمندي‌هاي مردم به صورت غيرقانوني باشد به اقتصاد، اشتغال، سلامت اقتصاد كشور، سلامت بازار و سلامت بخش اداري آسيب مي‌رساند، بنابراين بايد تمام توان و تلاش‌ها براي مبارزه با اين امر صورت گيرد.  دادستان كل كشور گفت: در امر مبارزه با قاچاق كالا و ارز با همه تلاش و مراقبت همچنان شاهد ورود قاچاق از مرزهاي رسمي و غيررسمي هستيم.     افزايش كشفيات به معناي كاهش قاچاق نيست
حجت‌الاسلام و‌المسلمين منتظري در ادامه گفت: بايد توجه داشته باشيم افزايش كشفيات حاكي از چيست؟ آيا افزايش به معناي آن است كه به موازات افزايش كشف، افزايش ورودي داشته‌ايم يا حاكي از اين است كه بيشترين كالاي قاچاق را كشف كرده و نگذاشته‌ايم وارد شود. در اين صورت بايد مقايسه كنيم و اينكه آيا اين افزايش كشفيات موجب كاهش ورودي شده است يا افزايش ورودي داشته‌ايم كه اگر افزايش ورودي باشد، خوشايند نيست. دادستان كل كشور در ادامه اظهار كرد: بايد طوري عمل كنيم كه قاچاقچيان به خود اجازه ندهند كالاي قاچاق را وارد كنند، بايد با عناصر خائن و وطن‌فروشي كه براي رسيدن به منافع خود حاضرند همه منافع را زير پا بگذارند و از جمله اينكه جوانان را بيكار، كارخانه‌ها را تعطيل و خانواده‌ها را از هم بپاشند، با تمام قدرت مبارزه كنيم.  وي با بيان اينكه مسئله مبارزه با قاچاق كالا و ارز شوخي‌بردار نيست، خطاب به حاضران در جلسه گفت: اگر توان خود را به‌كار گيريد، بزرگ‌ترين خدمت را به مردم كرده‌ايد كه در اين مورد با يكسري مقاومت‌ها، برخوردها و كارشكني‌ها نيز مواجه خواهيد بود؛ چراكه وقتي ببينند به منافع مالي آنها ضربه وارد مي‌شود با شما مبارزه خواهند كرد.    مقامات يا بستگانشان در قاچاق سهيم هستند
وي تأكيد كرد: وقتي مي‌بينيم بعضي از مقامات و كساني كه بايد دلسوزانه در عرصه مبارزه با قاچاق كالا و ارز فعال باشند، خود به نحوي سهم دارند يا خودشان يا فرزندانشان يا كساني كه وابستگي به آنها دارند در وارد كردن قاچاق كالا و ارز سهيم هستند، چگونه انتظار داريم اين مبارزه به نتيجه مطلوب برسد. حجت‌الاسلام و‌المسلمين منتظري افزود: وقتي من از يك مقام مسئول مستقيم در قاچاق كالا و ارز به صراحت مي‌شنوم كه برخي از دست‌اندركاران دولتي نمي‌خواهند مبارزه جدي با قاچاق كالا و ارز بشود كه دروغ هم نمي‌گويند و آثار و نشانه‌هاي آن را ما حس مي‌كنيم، مي‌بينيم ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز عملاً‌ تعطيل شده است. دادستان كل كشور در ادامه به بازديد خود از بندر شهيد‌رجايي در ايام تعطيلات عيد نوروز اشاره كرد و گفت: بنده در يك هفته بازديد از اين بندر هر آنچه را  مشاهده كرده بودم، در همان ايام نوروز كه براي تبريك به خدمت رئيس‌جمهور رفته بودم خدمت ايشان عرض كردم و گفتم كه البته كارهايي در بندر شهيد‌رجايي انجام مي‌شود، اما بندر شهيد‌رجايي از لحاظ قاچاق كالا و ارز تقريبا‌ً رها شده است. وی افزود: مجموعه اين عوامل، اطلاعات و اموري كه بايد دست به دست هم بدهد تا با اين پديده شوم به جد مبارزه كنيم ندانم‌كاري است، چه كسي بايد امر قاچاق كالا و ارز را ساماندهي كند؟ يك دستگاه به تنهايي نمي‌تواند، بلكه يك مجموعه بايد تعامل داشته باشد و اميدوارم شما بتوانيد به جد مبارزه كنيد. دادستان كل كشور با تأكيد بر اينكه در دادستاني كل كشور با جديت پيگير مبارزه با قاچاق كالا و ارز هستيم، تأكيد كرد: قاچاق مقوله‌اي نيست كه با يك دستگاه، مبارزه با آن ثمربخش باشد، بلكه بايد با هم تعامل داشته باشيم.   رئيس‌جمهور نماينده به ستاد مبارزه با قاچاق معرفي نكرده است
حجت‌الاسلام و‌المسلمين منتظري در ادامه گفت: هنوز در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز رئيس‌جمهور نماينده خود را معرفي نكرده‌ است؛ چرا بايد اينگونه باشد، اين نشان از چيست؟ آيا اهتمام لازم نيست؟ يا شخص مناسب نيست؟ انتظار داريم ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در اين مورد پيشگام باشد و همه دستگاه‌ها را به ميدان بكشد و اگر دستگاهي كم‌كاري يا كوتاهي كند اين ستاد برخورد کند و اگر هم نواقصي هست،  برطرف كند.