ماکرون: ایران پیروز شد باید اسد را بپذیریم

هر روز که از قطعی شدن شکست داعش و سایر گروه‌های مسلح تحت حمایت غرب در سوریه می‌گذرد،‌ دولتمردان اروپایی آمادگی بیشتری برای پذیرش واقعیت‌های آن کشور از خود نشان می‌دهند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که گفته می‌شود ابتکار عمل سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره پرونده سوریه را به دست گرفته است، اعلام کرد ایران و روسیه در جنگ پیروز شده‌اند و باید بشار اسد را قبول کرد. 
رئیس‌جمهوری فرانسه در یک مصاحبه‌ تلویزیونی تفصیلی با شبکه فرانس ۲ با تأکید بر اینکه مقام‌های عراقی همین ماه شکست گروه داعش را اعلام کردند، گفت: «گمان می‌کنم در اواسط یا اواخر فوریه ما هم در سوریه به پیروزی دست پیدا کنیم. بشار اسد آنجا خواهد بود.» این اولین بار نیست که ماکرون موافقت خود را با ماندن بشار اسد در قدرت اعلام می‌کند. وی از زمان رسیدن به رئیس‌جمهوری فرانسه ـ که پنج ماه از آزادسازی کامل حلب صورت گرفت - چندین بار پذیرفته که غرب توانایی برکنار کردن بشار اسد را ندارد و جایگزینی برای اسد وجود ندارد. این تغییر موضع فرانسه که یکی از مهم‌‌ترین بازیگران تأثیر در جنگ سوریه است پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای دولتی و متحدانش موفق شده‌اند گروه‌های تروریستی را عقب رانده و اکثر مناطق تحت کنترل آنها را آزاد کنند.
ناظران معتقدند واقعیت‌های میدانی دولت‌های غربی را مجبور کرد مواضع خود را پس از شش سال حمایت همه‌جانبه از گروه‌های مسلح در سوریه تغییر دهند؛ مسئله‌ای که در اظهارات روز گذشته ماکرون نیز قابل مشاهده بود. رئیس‌جمهور فرانسه گفت:« بشار اسد، [در قدرت] خواهد ماند، او پابرجا خواهد بود چون تحت محافظت کسانی است که در میدان جنگ پیروز شده‌اند، خواه منظور ایران باشد یا روسیه.» به رغم این تغییر مواضع دولتمردان غربی همچنان بر بعضی مواضع قبلی خود اصرار دارند و تلاش می‌کنند چیزی را که از طریق نظامی نتوانستند به دست بیاورند از طریق فشارهای دیپلماتیک به دست بیاورند. ماکرون افزود: « با توجه به شرایط موجود ما باید با همه مذاکره کنیم، ما باید با بشار اسد و نمایندگان او مذاکره کنیم. پس از آن، او باید بابت جرایمی که علیه مردم کشورش مرتکب شده است، در پیشگاه عدالت بین‌الملل پاسخگو شود.»‌ رئیس‌جمهور فرانسه در حالی درباره برقراری عدالت بین‌المللی حرف می‌زند که گزارش‌‌‌ها و اسناد زیادی مبنی بر نقش دولت‌های غربی از جمله فرانسه در طولانی کردن بحران سوریه و حمایت از گروه‌های تروریستی وجود دارد. همین چند روز قبل بود که «مؤسسه تحقیقات مرکز تحقیقات درباره درگیری‌های نظامی»  طی گزارشی 200صفحه‌ای اعلام کرد: «تجزیه و تحلیل سلاح‌‌‌هایی که در میدان نبرد پیدا شده است، نشان می‌دهد که سلاح‌های عرضه شده به گروه‌های مخالف سوری توسط امریکا و عربستان سعودی، در نهایت به دست گروه تروریستی داعش افتاده است.»
ایران در رأس سلسله امور منطقه


روزنامه امریکایی «کریستین ساینس‌مانیتور‌» در گزارشی به قلم «اسکات پیترسن» با اشاره به شکست داعش در منطقه و کمک‌های ایران در این مسیر نوشت: این رویداد یک پیروزی برای ایران است که از دل میادین نبرد ضد داعش در سوریه و عراق و فراتر از آن به عنوان یک ابرقدرت منطقه‌ای بی‌نظیر با توانایی قدرت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای شکل‌دهی سلسله امور در خاورمیانه با توجه به تجربیات کسب‌شده سر برآورده است. این روزنامه در بخشی دیگر نوشت: ظهور سریع ایران در منطقه چالشی جدید برای امریکا، اسرائیل و عربستان است و بر سلطه پیشین آنها بر منطقه لطمه می‌زند. کریستین ساینس مانیتور با اشاره به تحولات منطقه نوشت: ایران به شکل چشمگیری ساختارهای قدرت منطقه‌ای را به نفع خود و از طریق یک الگوی عملی و اغلب خطرناک تغییر داده است. کریستین‌ساینس‌مانیتور با اشاره به تهدید اسرائیل از سوی نیروهای مقاومت حزب‌الله، استحکام مواضع آنها در مرزهای سرزمین‌های اشغالی و حضور نیروهای این گروه در نبرد دشوار با داعش در سوریه به نقل از «فواز جرجیس‌» تحلیلگر منطقه‌ای ساکن انگلیس نوشت: «به لحاظ موقعیت تاریخی، ایران تاکنون موقعیتی چنین قدرتمند نداشته است.» ‌در خاتمه این مطلب به توانمندی‌های ایران در نبردهای نامتقارن هواداران جمهوری اسلامی در عراق، سوریه و افغانستان و مشارکت آنها در عملیات ضد داعش اشاره شده است.    اسد: ژنو بی فایده است
بشار اسد پس از دیدار با هیئت دولتی و اقتصادی روسیه به ریاست «دیمیتری راگوزین‌» معاون نخست‌وزیر روسیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جنگ با تروریسم هنوز به پایان نرسیده است و سوریه همچنان درحالت جنگ با تروریست‌‌‌ها قرار دارد.  بشار اسد درباره تفاوت میان نشست ژنو و سوچی نیز گفت: تفاوت در ماهیت افرادی است که در اجلاس سوچی شرکت می‌کنند زیرا در ژنو با اشخاصی مذاکره می‌کنیم که نه نماینده ملت سوریه و نه نماینده خودشان هستند. تهران و دمشق از ابتدا نسبت به روند مذاکرات دمشق اعتماد نداشتند چرا که تحت نفوذ امریکایی‌‌‌ها قرار دارد. اما مذاکرات سوچی و آستانه که با حضور ایران، روسیه و ترکیه در جریان است بر اساس واقعیت‌های میدانی پیش می‌رود. حالا به نظر می‌رسد اسد با این اظهارات به صورت ضمنی مرگ مذاکرات ژنو را اعلام کرد اما وی درباره سوچی افزود: در این مذاکرات محورهای روشنی در رابطه با موضوع قانون اساسی و پس از آن مانند انتخابات و دیگر موضوعات در دستور کار قرار دارد. اسد همچنین درباره همکاری کرد‌‌‌ها با امریکایی‌‌‌ها در شمال شرقی سوریه گفت هر شخصی بر اساس دستور و تحت فرماندهی یک کشور خارجی در کشورش ضد ارتش و ملت خود فعالیت کند بدون در نظر گرفتن نام آن خائن است. حالا که داعش پایان یافته تلقی می‌شود مهم‌‌ترین چالش ادامه حضور نیروهای امریکایی است. گفته می‌شود حدود 2هزار نیروی امریکایی در سوریه فعال هستند و تلاش دارند با آموزش کرد‌‌‌ها اقدامات موازی را برای تجزیه دوفاکتوی سوریه رقم بزنند.