رئیس‌جمهور: همه ما باید در اتاق شیشه‌ای باشیم !

روحانی که سخنرانی‌اش نشان داد هنوز دست از سر ادبیات انتخاباتی و هیجانی برنداشته است و اظهاراتش بیشتر شبیه نطق‌های انتخاباتی بود بخش قابل‌توجهی از مانور حقوق شهروندی دولت دوازدهم را به فضای مجازی اختصاص داد. وی با بیان اینکه ما باید به اتاق شیشه‌ای برویم و نورافکن روی ما باشد، اظهار داشت: باید ما را مشاهده کنند و این کار بسیار بزرگی است. رئیس شورای عالی فضای مجازي با اشاره به اظهارات وزیر ارتباطات در ملاقات با خود اظهار داشت: وزیر ارتباطات گزارش داد که یکی از شبکه‌های اجتماعی که در ایران فعال است 30 هزار اشتغال ایجاد کرده است. قرار ما این است که صد‌‌ها هزار شغل در فناوری ارتباطات درست کنیم. مگر می‌توانیم این فضا را به خاطر تخلف یک نفر ببندیم؛ خب برویم ایراد را رفع کنیم. وی با بیان اینکه نمی‌خواهم بگویم فضای اینترنت خطر ندارد، اظهار داشت: ما فضای اینترنت سالم، راحت و ارزان می‌خواهیم.    خبر داریم عده‌ای شب‌ها خواب می‌بینند!
رئیس شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه دولت دوازدهم از فضای مجازی و اینترنت و ارتباط مردم با دنیا حراست خواهد کرد، تصریح کرد: ما به دنبال فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نخواهیم بود. وزیر ارتباطات ما اینجا به مردم قول می‌دهد که دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت.  روحانی که دولتش متهم است یکی از قانون‌گریز‌‌ترین دولت‌های بعد از انقلاب است، گفت: همه باید مطیع قانون باشیم؛ حقوق شهروندی یعنی همه طبق قانون عمل کنند. وی بیان داشت: همه انقلاب برای این بود که مردم بگویند ما رعیت نیستیم و ما شهروند هستیم و شاه نمی‌خواهیم، قانون می‌خواهیم، هر کس در این کشور هر مسئولیتی دارد بالاتر از قانون نیست و وظیفه‌ای مهم‌تر از اجرای قانون ندارد و همه باید ذیل قانون کار کنند. 
دست‌بوسی رئیس جمهور از بی‌سوادان بی‌شناسنامه
رئیس‌جمهور با بهره‌مندی هوشمندانه از فن تهییج مخاطب در سخنرانی سعی کرد انتقادات علیه بودجه‌نویسی دولتش را به یک فرصت تبدیل کند و با کنایه به بودجه دستگاه‌‌هایی که امثال مسعود بهنود در توئیت خود به آنها اشاره کرده از حق مردم برای دانستن ریز تصمیمات اقتصادی دولت سخن گفت. وی یکی از مهم‌‌ترین حقوق شهروندی را دسترسی مردم به اطلاعات دانست و با اشاره به تقدیم لایحه بودجه به مجلس و انتقادات پس از ‌آن بیان کرد: شاید باور نکنید که در روزهای اخیر چقدر خوشحال شدم. وقتی بودجه به مجلس رفت، از فردا در فضای مجازی غوغا به پا شد؛ چقدر قشنگ این اتفاق رخ داد. همه مردم به صحنه آمدند، اظهارنظر می‌کنند، نقد می‌کنند، سازمان برنامه و بودجه و شخص رئیس‌جمهور را نقد می‌کنند. من دست آنها را می‌بوسم. روحانی با بیان اینکه باید خادم و نماینده خودتان که رئیس‌جمهور است را نقد کنید، اظهار داشت: مردم راجع به بودجه صحبت می‌کنند و می‌گویند که فلان دستگاه چرا آنقدر پول می‌گیرد؟ این حق‌ مردم است.    ادامه قرائت سیاسی از حقوق زنان
رئیس‌جمهور با بیان اینکه البته اگر کسی قانون را زیر پا گذاشت و جرمی انجام داد دادگاه و دادستان هست و باید بررسی شود، تصریح کرد: در زندگی خصوصی مردم تفحص نکنیم. فرمان هشت ماده‌ای امام را یادمان نرود. این فرمان را همه به صورت تابلو نصب کنیم و هر روز بخوانیم. وی ادامه داد: از شما می‌پرسم در اشتغال سال گذشته، چند درصد مرد‌‌ها مشغول شدند و چند درصد زن‌ها؟ یک زمانی بود که اشتغال زن‌‌‌ها منفی بود و کاهش پیدا می‌کرد. مرد‌‌ها ناراحت نشوند اما در سال گذشته 67 درصد اشتغال ما، مربوط به زنان جامعه بوده است. پس ما به عهدمان وفا کردیم. حقوق شهروندی به ما می‌گوید اشتغال. این را باید انجام بدهیم. وی بی‌تفاوت به اینکه کمتر از چهار سال از عمر دولتش باقی مانده از برنامه‌های چهار ساله آینده‌اش برای اشتغال گفت و ادامه داد: ما می‌دانیم شرایط زندگی مردم چگونه است. اما اگر پولی از این بابت از مردم گرفته شود به سازمان برنامه و بودجه گفته‌ام که این پول فقط برای اشتغال جوانان خواهد بود و بس. ما یک رقم بالایی را برای اشتغال مدنظر قرار داده‌ایم و در چهار سال آینده 300هزار میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده‌ایم. روحانی با تأکید بر اینکه اگر در یک اداره، حقوق شهروندی اجرا نمی‌شود به میدان بیایید، اظهار داشت: جوان‌‌‌ها به میدان بیایید؛ بگویید و اعتراض کنید و جامعه ما را به سمت استاندارد شدن و به سمت حقوق شهروندی بکشانید. حقوق شهروندی باید تبدیل به فرهنگ ما شود. این اظهارات روحانی در حالی بیان شد که منتقدین دولت یازدهم از سوی وی بی‌شناسنامه و بی‌سواد خوانده شده بودند. علاوه بر این رئیس‌جمهور در پایان وعده داد سال آینده دومین گزارش از روند تحقق حقوق شهروندی را به افکار عمومی ارائه کند. در بخش دیگری از این مراسم شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی که عملکرد پرحاشیه‌ای در معاونت امور زنان در دولت قبل داشت، گفت: برخی دنبال قرائت سیاسی از حقوق شهروندی هستند. البته وی در بیان این مطلب عملکرد سیاسی‌اش در حوزه حقوق شهروندی را نادیده گرفت. مولاوردی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: دستگاه تابعه قوه مجریه براساس منشور حقوق شهروندی و دستور رئیس‌جمهور موظف هستند گزارش خود در رابطه با عملکرد، چالش‌ها، پیشرفت‌‌‌ها و پیشنهادات در دستگاه‌هایشان را ارائه دهند. همچنین اولویت‌بندی موضوعات حقوق شهروندی حسب نیاز از سوی دستگاه و مقابله با نقض حقوق شهروندی، اصلاح رفتار و رویه‌‌‌ها دنبال می‌شود. گفتنی است، در اولین اجلاس حقوق شهروندی وزرای آموزش و پرورش،‌فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ ارتباطات و فناوری اطلاعات ،‌تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کشور، معاون حقوقی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گزارش‌‌هایی از روند اجرای حقوق شهروندی در دستگاه متبوع خود ارائه کردند.